ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 2)
) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Publiczne przedszkola, szkoły i placówki, o
których mowa w art. 2 pkt 3, 3a, 5 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty, zwane dalej „placówkami”, udzielają i organizują uczniom
uczęszczającym do przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom
pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przedszkolu, należy
przez to rozumieć także oddział przedszkolny zorganizowany w szkole
podstawowej.
§ 2. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana
uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i
zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w
szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową
ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami
środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami
kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z
wcześniejszym kształceniem za granicą.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w
przedszkolu, szkole i placówce rodzicom uczniów i nauczycielom polega na
wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i
dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania
efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
§ 3. Korzystanie z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne i
nieodpłatne.
§ 4. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje
dyrektor przedszkola, szkoły i placówki.
2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole
i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz
specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu
pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy,
logopedzi i doradcy zawodowi, zwani dalej „specjalistami”.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i
udzielana we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym
poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami
działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu,
szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub
specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej;
5) asystenta edukacji romskiej;
6) pomocy nauczyciela.
§ 6. 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna
jest udzielana uczniom w formie:
1) klas terapeutycznych;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze
terapeutycznym;
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej — w przypadku uczniów
gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
6) porad i konsultacji.
2. W przedszkolu i placówce pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze
terapeutycznym;
2) porad i konsultacji.
3. W placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom także w formie zajęć
rozwijających uzdolnienia.
4. W przedszkolu, szkole i placówce pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w
formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
§ 7. 1. Klasy terapeutyczne organizuje się dla
uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia, wymagających
dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb
edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej.
2. Klas terapeutycznych nie organizuje się w szkołach
specjalnych.
3. Zajęcia w klasach
terapeutycznych prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych.
4. Nauczanie w klasach terapeutycznych jest prowadzone
według realizowanych w danej szkole programów nauczania, z dostosowaniem metod
i form ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych uczniów.
5. Liczba uczniów w klasie terapeutycznej wynosi do 15.
6. Klasy terapeutyczne organizuje się z początkiem roku
szkolnego.
7. Do klas terapeutycznych, za zgodą organu prowadzącego
szkołę, w ramach posiadanych środków, mogą uczęszczać uczniowie innej szkoły, z
uwzględnieniem przepisów art. 17 ust. 2-3a ustawy.
8. Objęcie ucznia nauką w klasie terapeutycznej wymaga
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
§ 8. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się
dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu
aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8.
§ 9. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się
dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć wynosi do 8.
§ 10. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się
dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi
trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5.
§ 11. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów
z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz
utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4.
§ 12. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o
charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i
zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć
wynosi do 10.
§ 13. 1. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć
specjalistycznych — 60 minut.
2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie
zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla
ucznia łączny czas tych zajęć.
§ 14. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia
dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i
specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych
zajęć.
§ 15. Nauka ucznia w klasie terapeutycznej oraz udział
ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i zajęciach specjalistycznych trwa
do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających
z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub
złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną
formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 16. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia
i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej organizuje się w celu
wspomagania uczniów gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej w podejmowaniu decyzji
edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia
prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
§ 17. Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady,
konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów i nauczycieli prowadzą
nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
§ 18. 1. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych
oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą działania
pedagogiczne mające na celu:
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów
szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym:
a) w przedszkolu — obserwację pedagogiczną zakończoną
analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza
przedszkolna),
b) w klasach I-III szkoły podstawowej — obserwacje i pomiary
pedagogiczne mające na celu rozpoznanie u uczniów ryzyka wystąpienia
specyficznych trudności w uczeniu się,
c) w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej — doradztwo
edukacyjno-zawodowe;
2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym
uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz zaplanowanie wsparcia związanego z
rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów.
2. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby
rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje o tym
niezwłocznie dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki.
§ 19. 1. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce, o
której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli,
wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z
uczniem, zwanego dalej „zespołem”.
2. Zespół tworzy dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o
której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy:
1)dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej — niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii;
2) dla ucznia, o którym mowa w § 18 ust. 2, który nie
posiada orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1 — niezwłocznie po
przekazaniu przez nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę
informacji o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
3. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, o której mowa
w art. 2 pkt 5 ustawy, wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu. Pracę kilku
zespołów może koordynować także jedna osoba.
§ 20. 1. Do zadań zespołu należy:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy
psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i
edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania
uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w
przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię, o których mowa w § 19
ust. 2 pkt 1 — także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub
opinii;
3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa
edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji — w przypadku ucznia gimnazjum i
szkoły ponadgimnazjalnej.
2. W przypadku, o którym mowa w § 28 ust. 3, zespół może
określić zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej także na podstawie informacji zawartych w karcie
indywidualnych potrzeb ucznia, o której mowa w § 27 ust. 1, przekazanej przez
przedszkole lub szkołę, do której uczeń uczęszczał.
§ 21. 1. Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o
której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, na podstawie zaleceń zespołu, o których mowa
w § 20 ust. 1 pkt 2, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy
pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt
2–5 i ust. 2 pkt 1, ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora
szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r.
— Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm. 3) ).
2. O ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym
poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola, szkoły i
placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, niezwłocznie informuje na piśmie
rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego ustalone przez dyrektora przedszkola, szkoły i
placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, formy, sposoby i okres
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne
formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w
sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w
sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych
przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.
§ 22. 1. Zespół, na podstawie ustalonych przez
dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy,
form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
opracowuje dla ucznia, z wyjątkiem ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, plan działań wspierających zawierający:
1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
2) działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych
form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) metody pracy z uczniem;
4) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z
programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w przepisach w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
5) działania wspierające rodziców ucznia;
6) w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi
instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
2. Zespoły utworzone dla uczniów mających jednorodne
indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne
mogą opracować wspólny plan działań wspierających dla tych uczniów.
3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego zespół, na podstawie ustalonych przez dyrektora
przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, form,
sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
wymiaru godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, określa
działania wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres
współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami
pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i
młodzieży. Ustalenia zespołu są uwzględniane w indywidualnym programie
edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których
mowa w § 21 ust. 3.
§ 23. 1. Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy
psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi, w tym efektywności
realizowanych zajęć, dotyczącej:
1) danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej — po
zakończeniu jej udzielania;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym
roku szkolnym — przed opracowaniem arkusza organizacji przedszkola, szkoły lub
placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, na kolejny rok szkolny.
2. Na wniosek rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, a
także na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze lub
zajęcia specjalistyczne, a w przypadku klasy terapeutycznej — na wniosek
wychowawcy klasy, zespół dokonuje oceny efektywności tych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
przed upływem ustalonego przez dyrektora przedszkola lub szkoły okresu
udzielania danej formy pomocy.
3. Dokonując oceny, o której mowa w ust. 1 i 2, zespół
określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane
formy, sposoby i okresy udzielania uczniowi dalszej pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
4. Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 2, dyrektor
przedszkola lub szkoły decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania uczniowi
danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 24. Zespół podejmuje działania mediacyjne i
interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
§ 25. 1. Spotkania zespołu odbywają się w miarę
potrzeb.
2. Spotkania zespołu zwołuje osoba koordynująca pracę
zespołu.
§ 26. 1. Rodzice ucznia mogą uczestniczyć w
spotkaniach zespołu.
2. O terminie spotkania zespołu dyrektor przedszkola, szkoły
i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, informuje rodziców ucznia.
3. W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
1) na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, o
której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy — przedstawiciel poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
2) na wniosek rodzica ucznia — inne osoby, w szczególności
lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
4. Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do
nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu zespołu.
§ 27. 1. Zespół zakłada i prowadzi kartę
indywidualnych potrzeb ucznia, zwaną dalej „kartą”. Karty nie zakłada się dla
ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Karta zawiera:
1) imię (imiona) i nazwisko ucznia;
2) nazwę przedszkola lub szkoły oraz oznaczenie grupy lub
oddziału, do którego uczeń uczęszcza;
3) informację dotyczącą:
a) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej — z podaniem numeru i daty wydania orzeczenia lub opinii,
b) potrzeby objęcia ucznia pomocą
psychologiczno-pedagogiczną stwierdzonej w wyniku przeprowadzonych działań
pedagogicznych, o których mowa w § 18 ust. 1;
4) zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej
z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne;
5) zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6) ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły formy, sposoby
i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w
którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
7) ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
8) terminy spotkań zespołu;
9) podpisy osób biorących udział w poszczególnych
spotkaniach zespołu.
3. Informację, o której mowa w ust. 2 pkt 6, wpisuje do
karty dyrektor przedszkola lub szkoły oraz umieszcza datę i podpis.
4. Po każdym spotkaniu zespołu kartę przedstawia się dyrektorowi
przedszkola lub szkoły.
§ 28. 1. Kartę dołącza się do dokumentacji badań i
czynności uzupełniających, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu
prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej
dokumentacji.
2. Po zakończeniu
uczęszczania przez ucznia do przedszkola, po ukończeniu przez ucznia szkoły
oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły rodzice
ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. W dokumentacji, o której
mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty.
3. Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia
dyrektor przedszkola lub szkoły, do której uczeń uczęszczał, przekazuje kopię
karty do przedszkola, szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy,
do której uczeń został przyjęty.
§ 29. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu,
szkole i placówce należy ponadto:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących
poszczególnych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych
stron uczniów;
2) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych,
zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
poszczególnych uczniów;
3) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej.
§ 30. Do zadań logopedy w przedszkolu, szkole i
placówce należy ponadto:
1) prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy
uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
2) diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego
wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w
uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z uczniem;
3) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i
grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających
powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym
środowiskiem ucznia.
§ 31. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy ponadto:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych
uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia
i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji
edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego
planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej
prowadzonej przez szkołę i placówkę;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i
zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub
placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela planującego i
realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
§ 32. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli,
wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce zapewniają
poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, oraz placówki
doskonalenia nauczycieli.
§ 33. W przedszkolach, gimnazjach i placówkach, szkołach
podstawowych specjalnych i szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych oraz w
oddziałach specjalnych zorganizowanych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych
i szkołach ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych pomoc
psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w rozporządzeniu jest
udzielana od roku szkolnego 2011/2012.
§ 34. 1. W terminie do dnia 31 marca 2011 r.:
1) dyrektorzy przedszkoli, gimnazjów i placówek, o których
mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, szkół podstawowych specjalnych i szkół
ponadgimnazjalnych specjalnych oraz szkół podstawowych ogólnodostępnych i szkół
ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych, w których zorganizowano oddziały
specjalne, utworzą dla uczniów zespoły;
2) zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1.
2. W przypadku uczniów objętych pomocą
psychologiczno-pedagogiczną w roku szkolnym 2010/2011, zespoły wykonają
zadania, o których mowa w § 20 ust. 1, po dokonaniu oceny efektywności tej
pomocy.
3. W terminie do dnia 30 kwietnia 2011 r. dyrektorzy
przedszkoli, szkół i placówek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na podstawie
zaleconych przez zespoły form, sposobów i okresów udzielania uczniom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej ustalą dla uczniów formy, sposoby i okresy
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin
poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego 2011/2012.
4. Niezwłocznie po
zatwierdzeniu przez organy prowadzące arkuszy organizacji przedszkoli, szkół i
placówek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na rok szkolny 2011/2012 dyrektorzy
poinformują na piśmie rodziców uczniów albo pełnoletnich uczniów o ustalonych
dla uczniów formach, sposobach i okresach udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin poszczególnych form pomocy
udzielanej od roku szkolnego 2011/2012.
5. W terminie do dnia 30 września 2011 r. zespoły opracują
dla uczniów plany działań wspierających realizowane w roku szkolnym 2011/2012.
§ 35. 1. W roku szkolnym 2010/2011 w przedszkolach,
gimnazjach i placówkach, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach
ponadgimnazjalnych specjalnych oraz oddziałach specjalnych zorganizowanych w
szkołach podstawowych ogólnodostępnych i szkołach ponadgimnazjalnych
ogólnodostępnych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na zasadach
określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w § 39.
2. W roku szkolnym 2011/2012 w gimnazjach, z wyjątkiem
gimnazjów specjalnych oraz oddziałów specjalnych zorganizowanych w gimnazjach
ogólnodostępnych, może być organizowane nauczanie w klasach wyrównawczych na
zasadach określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w § 39.
§ 36. W szkołach podstawowych i szkołach
ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i szkół
ponadgimnazjalnych specjalnych oraz oddziałów specjalnych zorganizowanych w
szkołach podstawowych ogólnodostępnych i szkołach ponadgimnazjalnych
ogólnodostępnych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna na zasadach określonych w
rozporządzeniu jest udzielana od roku szkolnego 2012/2013.
§ 37. 1. W terminie do dnia 31 marca 2012 r.:
1) dyrektorzy szkół podstawowych i szkół ponadgimnazjalnych,
z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadgimnazjalnych
specjalnych oraz szkół podstawowych ogólnodostępnych i szkół ponadgimnazjalnych
ogólnodostępnych, w których zorganizowano oddziały specjalne, utworzą dla
uczniów zespoły;
2) zespoły wykonają zadania, o których mowa w § 20 ust. 1.
2. W przypadku uczniów objętych pomocą
psychologiczno-pedagogiczną w roku szkolnym 2011/2012, zespoły wykonają
zadania, o których mowa w § 20 ust. 1, po dokonaniu oceny efektywności tej
pomocy.
3. W terminie do dnia 30 kwietnia 2012 r. dyrektorzy szkół,
o których mowa w ust. 1 pkt 1, na podstawie zaleconych przez zespoły form,
sposobów i okresów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ustalą dla uczniów formy, sposoby i okresy udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin poszczególnych form pomocy
udzielanej od roku szkolnego 2012/2013.
4. Niezwłocznie po
zatwierdzeniu przez organy prowadzące arkuszy organizacji szkół, o których mowa
w ust. 1 pkt 1, na rok szkolny 2012/2013 dyrektorzy poinformują na piśmie
rodziców uczniów albo pełnoletnich uczniów o ustalonych dla uczniów formach,
sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
wymiarze godzin poszczególnych form pomocy udzielanej od roku szkolnego
2012/2013.
5. W terminie do dnia 30 września 2012 r. zespoły opracują
dla uczniów plany działań wspierających realizowane w roku szkolnym 2012/2013.
§ 38. W roku szkolnym 2010/2011 i 2011/2012 w
szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych, z wyjątkiem szkół
podstawowych specjalnych i szkół ponadgimnazjalnych specjalnych oraz oddziałów
specjalnych zorganizowanych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i szkołach
ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest
udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu, o którym mowa w § 39.
§ 39. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114).
§ 40. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego
2011 r.
Minister Edukacji Narodowej: K. Hall
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji
rządowej — oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały
ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr
17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167,
poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i
Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz.
791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70,
poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr
6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz.
1705 oraz z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr
148, poz. 991.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1, Nr 56, poz. 458, Nr 67, poz. 572, Nr 97, poz. 800, Nr 213, poz. 1650 i Nr 219, poz. 1706.