ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 14

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,079
bullet.png Najnowszy użytkownik: Monika J

Ostatnie komentarze
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
 
Ja i moja rodzina
 
Scenariusz zajęć socjoterapeutycznych

Temat: Ja i moja rodzina.

Cele rozwojowe:
-zapewnienie poczucia wspólnoty i akceptacji
-zapewnienie poczucia przynależności do grupy, rodziny

Cele edukacyjne:
-uświadomienie, jak ważna dla życia ludzi jest rodzina
-odnalezienie wartości, z których jestem dumny w swojej rodzinie
-kształcenie umiejętności wyrażania swoich myśli, uczuć w różny sposób
-odnalezienie pozytywnych i negatywnych rzeczy we własnej rodzinie

Cele terapeutyczne:
-doświadczenie wartości zachowań tworzących pozytywny obraz siebie oraz innych najbliższych osób
-akceptacja sytuacji rodzinnej
-ocena i zrozumienie relacji z poszczególnymi osobami w rodzinie

Metody pracy: rundka, indywidualna praca, burza mózgów, niedokończone zdania, autorefleksja

Materiały: karty pracy, papier szary, markery, pusta butelka, pudełko, kartki papieru A- 4, mazaki, długopisy

Czas trwania: 90 minut

Przebieg zajęć
1. Rundka
Siądźcie wygodnie. Jestem ciekawa jak się czujecie, w jakim jesteście nastroju, z jaką energią zaczynacie zajęcia. Podzielcie się proszę. A teraz zastanówcie się, co miłego przydarzyło się wam dzisiejszego dnia, nie musi to być duża i ekscytująca sprawa, ale równie dobrze może być mała i przyjemna. A teraz niech każdy kolejno spróbuje dokończyć zdanie: Najmilszą rzeczą, jaka mi się zdarzyła dzisiaj było..

2. Z czym ci się kojarzy słowo rodzina ? Burza mózgów. Prowadzący prosi o podanie skojarzeń do słowa rodzina, uczestnicy zapisują na dużym arkuszu papieru swoje pomysły.

3. Wirująca butelka
Uczestnicy siedzą w kręgu, w środku znajduje się butelka. Osoba zakręcająca butelką zadaje jedno pytanie związane z tematem zajęć, osoba wyznaczona przez butelkę odpowiada.
Pytania mogą być różne: ile masz rodzeństwa ?, czy masz swój pokój ?, czy masz jeszcze babcię i dziadka ?, jaka była twoja ulubiona zabawka w dzieciństwie ?, jaka jest twoja największa potrzeba w rodzinie- aktualnie ?, jak spędzasz wakacje z rodziną ?, kto jest dla ciebie najważniejszy w rodzinie ?, kto kieruje rodziną? itp.

4. Lamus
Opisz co daje ci rodzina, czym jest dla ciebie. Uczestnicy zajęć przez dziesięć minut samodzielnie piszą krótkie refleksje na temat swojej rodziny. Nie podpisują prac. Następnie wrzucają swoje prace do przygotowanego wcześniej przez prowadzącego pudełka Lamusa. Prowadzący losuje kilka prac i odczytuje je po kolei.

5. Rodzina obecna, a przyszła
prowadzący zadaje pytanie: Co chciałbyś przejąć ze swojej obecnej rodziny do przyszłej, a co zmieniłbyś i dlaczego ?
Wszyscy odpowiadają na pytanie na kartce papieru, a potem chętni dzielą się swoimi wnioskami.

6. Arkusz Ja i moja rodzina. (załącznik). Proszę o wypełnienie arkusza, ponadto niech każdy z was wypisze wszystkie osoby, które wchodzą w skład jego rodziny, imiona osób, które razem z nim mieszkają. Obok każdej osoby można napisać określenie, które najtrafniej opisuje daną osobę (np. tata majsterkowicz). Omówienie ćwiczenia.

7. Zakończenie
Rodzina jest dla mnie...
Odkryłem, że rodzina...
W mojej rodzinie podoba mi się...
W mojej rodzinie chciałbym zmienić...

Załącznik
Arkusz Ja I Moja Rodzina

1.Wypisz wszystkie osoby , które wchodzą w skład Twojej rodziny. Wypisz imiona osób , które z Tobą mieszkają . Obok każdej osoby napisz określenie, które najtrafniej ją opisuje (np. tata-majsterkowicz)



2. Lubię kiedy moja rodzina



3.Szczególna cecha odróżniająca moją rodzinę od innych rodzin to



4.Nie lubię kiedy moja rodzina



5. Najlepszym słuchaczem w mojej rodzinie jest



6.W mojej rodzinie najczęściej uśmiecha się do mnie



7.Osoba z mojej rodziny, do której najczęściej zwracam się o pomoc



8.Osoba w mojej rodzinie , której powierzam swoje sekrety jest



9.Osoba w mojej rodzinie , do której jestem najbardziej podobny (a) jest




10.Osobą w mojej rodzinie , która ma na mnie największy wpływ , jest





Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | kerbi dnia 30. października 2011
podoba mi się, klaruje mi się też pomysł do wykorzystania na spotkaniu z rodzicamiSmile
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

19. kwietnia 2024 12:12
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.

19. kwietnia 2024 10:45
My nie żądamy Smile

18. kwietnia 2024 06:53
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?

14. kwietnia 2024 11:11
Tak, u mnie też kroją etaty specjalistów.

11. kwietnia 2024 08:58
w Olsztynie bardzo

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png awans pedagoga
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [456]
bullet.png poszukuję pracy ... [16]
bullet.png prawnik - prawo o... [0]