ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,072
bullet.png Najnowszy użytkownik: Zala

Ostatnie komentarze
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
 
Budowanie poczucia włanej wartości
 
Sabina Bartczak-Gackowska


SCENARIUSZ ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH

TEMAT: BUDOWANIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI

Cel główny:
- podnoszenie poczucia własnej wartości.

Cele szczegółowe:
- doskonalenie umiejętności dostrzegania i nazywania swoich mocnych stron,
- kształtowanie/doskonalenie umiejętności mówienia innym o ich zaletach,
- kształtowanie/doskonalenie umiejętności przyjmowania komplementów na swój temat,
- poprawa relacji w klasie/grupie,
- poprawa samopoczucia psychicznego uczniów.

Czas trwania: 45 min.

Adresaci: uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Pomoce:
- karteczki ze zdaniami do dokończenia (zał. 1), długopisy,
- kubeczki, woda.

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie:
Powitanie uczestników zajęć przez prowadzącego, przedstawienie tematu i celu zajęć:
Witam Was serdecznie na dzisiejszych zajęciach, które poświęcimy naszemu poczuciu wartości. Często jest tak, że młodzi ludzie nie zauważają lub zapominają o swoich zaletach, a bardziej skupiają się na wadach. Szkoda, bo jeśli będziemy potrafili dostrzegać swoje dobre strony, łatwiej też będziemy dostrzegali dobre strony innych ludzi i wszystkiego, co nas otacza, a to z pewnością zaowocuje naszym lepszym samopoczuciem.
Czas: 2 min

2. Pogadanka z uczniami w oparciu o następujące pytania:
1) Gdyby Was ktoś poprosił o opowiedzenie o waszych zaletach, jak byście się czuli?
2) Dlaczego niektórym ludziom łatwiej jest mówić o swoich wadach niż zaletach?
3) Czy Wy często słyszycie od innych o własnych zaletach, jak wówczas reagujecie?
4) Czy mówicie komplementy innym osobom, jak się wówczas czujecie?
Czas: 10 min.

3. Ćwiczenie "Moje zalety":
Prowadzący rozdaje uczniom karteczki ze zdaniami do uzupełnienia. Prosi o pisemne dokończenie zdań, a następnie poleca uczniom dobranie się w pary i odczytanie swoich zdań partnerowi. Jeżeli ktoś nie uzupełnił któregoś ze zdań, osoba z pary może pomóc je uzupełnić.
Po wykonaniu zadania przez uczniów prowadzący dopytuje uczniów o ich odczucia związane z zadaniem.
Czas: 10 min.

4. Zabawa "Kubeczki":
Prowadzący pyta uczestników, czy mają trudności z mówieniem komplementów i reagowaniem na nie. Po krótkiej dyskusji odczytuje poniższy tekst:

Wyobraźmy sobie nasze poczucie własnej wartości jako kubek. Kiedy jesteśmy z siebie zadowoleni, nasze kubki są pełne, kiedy nie - prawie puste. Nasze kubki mogą napełniać inni ludzie, mówiąc o nas dobrze. Z kolei my możemy napełniać ich kubki, mówiąc dobrze o nich. Jeśli nasze kubki są prawie puste, nie mamy ochoty dzielić się ich zawartością z innymi. I przeciwnie, jeśli są pełne, chętnie dzielimy się ich zawartością. Kubki innych ludzi opróżniają się, kiedy mówimy im rzeczy złe i bolesne. Jeśli będziemy ciągle opróżniać kubki innych, nasze własne też nie będą napełniane. Kiedy mówimy komuś coś dobrego, ale sami w to nie wierzymy, nie napełniamy jego kubka. Człowiek ten słucha nas z kubkiem w wyciągniętej dłoni, ale nic do niego nie wpada.
A teraz pytanie: Czy zdarza się, że wasze kubki są tak pełne, że ich zawartość aż się wylewa?
Co dzieje się wówczas z tą nie mieszczącą się w nich zawartością?

Toczy się dyskusja na temat tekstu i pytań.
Następnie każdy uczestnik otrzymuje kubek napełniony do połowy wodą.
Uczestnicy rozchodzą się po sali i napełniają kubki innych osób, wypowiadając o nich pozytywne stwierdzenia i przelewając część wody ze swoich kubków.
Po około 5 min. uczestnicy siadają na swoje miejsca i dzielą się wrażeniami z tego ćwiczenia w oparciu o następujące pytania:
- Jak słuchało się tego, co mówili inni?
- Czy łatwo było mówić pozytywne rzeczy pozostałym osobom?
- Co w wypowiedziach innych osób na mój temat szczególnie mnie ucieszyło?
- Czego nowego dowiedziałem(-łam) się na swój temat?
Czas: 20 min.

5. Podsumowanie zajęć:
Prowadzący prosi, aby w ramach podsumowania zajęć uczniowie dokończyli zdanie: Dzisiejsze zajęcia sprawiły, że ...
Po dokończeniu zdań przez wszystkich uczestników zajęć prowadzący dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach.
Czas: 3 min.

Literatura:
1) Jak żyć z ludźmi (Umiejętności interpersonalne), Program profilaktyczny dla młodzieży, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Agencja Informacji Użytkowej, Warszawa 2002.
2) Violetta Południak, Poczucie własnej wartości r11; program socjoterapeutyczny dla młodzieży ze szkół średnich, z: Socjoterapia, red. Katarzyna Sawicka, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999.

Załącznik 1

Cechy mojego wyglądu (co najmniej dwie), które podobają mi się to...

Cechy mojej osobowości (co najmniej dwie), z których jestem zadowolona(-ny) to: ...

Umiejętność lub talent, który posiadam to ...

Osiągnięcie, z którego jestem dumna(-ny) to ...

Szczególnie dobre relacje łączą mnie z ...

Marzenie, w którym realizują się moje najlepsze cechy to ...


Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | teresa dnia 12. grudnia 2012
zupełnie nie rozumiem ćwiczenia z kubkami. Poza tym, że porozlewają wodę po sali i będą mieć zabawę, aby potem okazało się, że wszyscy mają puste kubki. I co z taką konsekwencją? Albo jeszcze gorzej, niektórzy zostaną z pustymi kubkami, bo nikt nie nalał. Od konsekwencji psychologicznych aż włos jeży się na głowie!
#2 | Urszula Chudzik dnia 09. kwietnia 2014
Znam to ćwiczenie z kubkami, prowadziłam to z gimnazjalistami i wypadło bardzo fajnie, tylko zamiast wody miałam po pełnym kubku kaszy, może być też sypki piasek. Warto spróbować. Pozdrawiam. ula
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

14. kwietnia 2024 11:11
Tak, u mnie też kroją etaty specjalistów.

11. kwietnia 2024 08:58
w Olsztynie bardzo

11. kwietnia 2024 08:58
Cześć. Czy w waszych szkołach też są okrajane godziny specjalistów?

11. kwietnia 2024 07:22
Ja i tak się dziwię, że nie każą łączyć klas w jedną wielką klasę i prowadzić zajęć na sali gimnastycznej Wink

09. kwietnia 2024 06:55
Ja to bym 1go skarbnika na 2 gminy. Po pół etatu. To dopiero byłyby oszczędności

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png awans pedagoga
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum