ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,083
bullet.png Najnowszy użytkownik: monklo

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
"Trening pewności siebie"
 
"TRENING PEWNOŚCI SIEBIE"

Scenariusz zajęć w klasach IV-VI

Czas zajęć: 1 godzina lekcyjna(45 min.)

Cele zajęć:

- nauczenie się przez uczniów skutecznej obrony przed agresją i przemocą ze strony innych uczniów
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- nauka asertywnych zachowań.

Formy pracy:

- praca indywidualna i grupowa

Metody pracy:

- dyskusja, burza mózgów, odgrywanie scenek z treningiem pewności siebie prowadzonym przez uczniów w grupach.

Pomoce dydaktyczne:

- tablica ścienna, kreda, duży arkusz papieru szarego, małe kartki papieru z testem pewności siebie oraz z zasadami obrony przed agresorem.

N. prowadzący: Wita uczniów, następnie zapisuje na tablicy temat zajęć oraz cele zajęć które chce razem z uczniami osiągnąć.
N. Mini wykład:
Brak pewności siebie czy też nieśmiałość sprawia, że nie jesteśmy w pełni sobą. Jest to ściana, która oddziela nas od rzeczywistości oraz bliskich nam osób. Hamuje nas, nie pozwalając mówić naszemu wewnętrznemu głosowi oraz nas paraliżuje. Sprawia, bowiem że czujemy ciągły strach, który powoduje, że jesteśmy czasem bezsilni wobec tego co nas spotyka i nie mamy odwagi przeciwstawić się w sytuacjach kiedy nam ktoś dokucza czy nas atakuje. W szkole dotyczy to szczególnie zachowań związanych z dokuczaniem, agresją i przemocą niektórych uczniów.

N. Dzieli uczniów na grupy i pyta: Jak myślicie?
co może być powodem dokuczania i agresywnych zachowań uczniów w szkole?
co czują uczniowie którzy doświadczają dokuczania, agresji i przemocy ze strony innych uczniów?

U. Myślą nad zadanymi pytaniami na zasadzie "burzy mózgów" i odpowiadają w grupach liderzy grup np.
powodem dokuczania, agresji i przemocy mogą być: inność (wygląd), niepełnosprawność, inne zainteresowania, brak pewności siebie itp.
Uczniowie doświadczający dokuczania, agresji czy przemocy ze strony innych uczniów czują strach, dyskomfort, smutek, przygnębienie itp.

N. informuje U, że inność, niepełnosprawność czy gorszy status materialny - nie mogą być powodem dokuczania czy agresji i przemocy wobec innych uczniów.
N. Dzisiaj nauczymy się asertywnej skutecznej obrony przed takimi zachowaniami.
Przypomnijmy sobie w takim razie co to są zachowania asertywne?
- uczniowie chętni odpowiadają na zadane pytanie.

Proponuję Wam teraz krótki test na pewność siebie.

TEST PEWNOŚCI SIEBIE

Odpowiadając na poniższe pytania sprawdź w jakim stopniu brak pewności siebie wpływa na Twoje codzienne życie:

Nie robię wielu rzeczy, które chcę zrobić bo boję się reakcji otoczenia (krytyki, wyśmiania)
a) Przeważnie b) Czasem c) Rzadko d) Nigdy

Wyobrażam sobie jakie mogą być negatywne skutki danego działania i rezygnuje z niego.
a) Przeważnie b) Czasem c)Rzadko d)Nigdy

W towarzystwie niektórych uczniów jestem cichy i boje się wypowiadać, by się nie skompromitować.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy

Uważam się gorszy od niektórych uczniów
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy

Wyrażanie swoich emocji przychodzi mi z trudem.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy

Nie wierzę, że jestem w stanie coś zrobić.
a) Przeważnie b)Czasem c) Rzadko d)Nigdy

Mam problemy w nawiązywaniu kontaktów z płcią przeciwną.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy

Długo rozpamiętuję dane wydarzenie.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy

Lubię bezpieczeństwo, nie znoszę wychylać się i zwracać na siebie uwagi.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy

Zazdroszczę innym tego jacy są.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy

Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś
"przeważnie" i "czasem" to znaczy, że masz problem z brakiem pewności siebie i wpływa to mocno na jakość twojego życia. Jest jednak dla Ciebie także dobra wiadomość: Już niedługo, jeśli zaczniesz zmieniać swój sposób myślenia Twoje życie nabierze barw i stanie się dla Ciebie wspaniałą przygodą.

N. Wiesza na tablicy karton papieru na którym są wypisane zasady obrony przed sprawcami agresji i przemocy które uczą pewności siebie.

N. Spróbujemy przeprowadzić wg tych zasad trening pewności siebie w grupach np.:
- utrzymuj wyprostowaną i pewną postawę ciała
- utrzymuj kontakt wzrokowy i patrz prosto w oczy
- używaj głosu mocnego, ale nie zaczepliwego
mów stanowcze "NIE"
- mów np."być może" tzw. zamglanie
zamglanie z przytakiwaniem np. "tak, masz rację, zgadzam się z tobą",
- próbuj ignorować zaczepki, odwróć uwagę
- powtarzaj w myślach jakieś uspokajające zdanie np. "nic mnie to nie obchodzi"
- stosuj odchodzenie z pretekstem np. muszę coś załatwić, idę stąd, śpieszę się itp. lub różne inne twórcze odpowiedzi
- wyrażaj własne zdanie np. "ja to lubię", "to mi się podoba", "to mi się nie podoba",
- użyj poczucia humoru i staraj się rozśmieszyć w celu rozładowania sytuacji
- odejdź tak szybko, jak to jest możliwe
- powiedz, że nie odpowiada ci to, co robią
na zaczepki i przezwiska odpowiadaj wymijająco np. " możliwe", "masz prawo tak myśleć"
- jeśli ci grożą, lub namawiają do czegoś złego, stosuj metodę "zdartej płyty", powtarzając stale to samo zdanie np. "nie, nie zrobię tego", "nie mów tak do mnie"
- jeśli możesz, proś kogoś o pomoc lub wsparcie.

Na zakończenie zajęć N. rozmawia z uczniami na temat tego, w jakich sytuacjach lepiej jest się bronić, a w jakich uciec. Uczniowie podają przykłady takich sytuacji.

Na podsumowanie zajęć N. pyta uczniów;
- czy ćwiczenie zasad pewności siebie w grupach było dla Was łatwe czy trudne oraz
prosi każdego ucznia o dokończenie zdania:

NA DZISIEJSZYCH ZAJĘCIACH DOWIEDZIAŁAM/EM SIĘ.....................................

Scenariusz opracował Wojciech Pociecha pedagog szkolny ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Starachowicach


Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. kwietnia 2024 13:25
nie pytamy Smile

19. kwietnia 2024 12:12
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.

18. kwietnia 2024 06:53
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?

14. kwietnia 2024 11:11
Tak, u mnie też kroją etaty specjalistów.

11. kwietnia 2024 08:58
w Olsztynie bardzo

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [459]
bullet.png warsztaty dla grona [47]
bullet.png prawnik - prawo o... [1]