- nauczenie się przez uczniów skutecznej obrony przed agresją i przemocą ze strony innych uczniów
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- nauka asertywnych zachowań.
Formy pracy:
- praca indywidualna i grupowa
Metody pracy:
- dyskusja, burza mózgów, odgrywanie scenek z treningiem pewności siebie prowadzonym przez uczniów w grupach.
Pomoce dydaktyczne:
- tablica ścienna, kreda, duży arkusz papieru szarego, małe kartki papieru z testem pewności siebie oraz z zasadami obrony przed agresorem.
N. prowadzący: Wita uczniów, następnie zapisuje na tablicy temat zajęć oraz cele zajęć które chce razem z uczniami osiągnąć.
N. Mini wykład:
Brak pewności siebie czy też nieśmiałość sprawia, że nie jesteśmy w pełni sobą. Jest to ściana, która oddziela nas od rzeczywistości oraz bliskich nam osób. Hamuje nas, nie pozwalając mówić naszemu wewnętrznemu głosowi oraz nas paraliżuje. Sprawia, bowiem że czujemy ciągły strach, który powoduje, że jesteśmy czasem bezsilni wobec tego co nas spotyka i nie mamy odwagi przeciwstawić się w sytuacjach kiedy nam ktoś dokucza czy nas atakuje. W szkole dotyczy to szczególnie zachowań związanych z dokuczaniem, agresją i przemocą niektórych uczniów.
N. Dzieli uczniów na grupy i pyta: Jak myślicie?
co może być powodem dokuczania i agresywnych zachowań uczniów w szkole?
co czują uczniowie którzy doświadczają dokuczania, agresji i przemocy ze strony innych uczniów?
U. Myślą nad zadanymi pytaniami na zasadzie "burzy mózgów" i odpowiadają w grupach liderzy grup np.
powodem dokuczania, agresji i przemocy mogą być: inność (wygląd), niepełnosprawność, inne zainteresowania, brak pewności siebie itp.
Uczniowie doświadczający dokuczania, agresji czy przemocy ze strony innych uczniów czują strach, dyskomfort, smutek, przygnębienie itp.
N. informuje U, że inność, niepełnosprawność czy gorszy status materialny - nie mogą być powodem dokuczania czy agresji i przemocy wobec innych uczniów.
N. Dzisiaj nauczymy się asertywnej skutecznej obrony przed takimi zachowaniami.
Przypomnijmy sobie w takim razie co to są zachowania asertywne?
- uczniowie chętni odpowiadają na zadane pytanie.
Proponuję Wam teraz krótki test na pewność siebie.
TEST PEWNOŚCI SIEBIE
Odpowiadając na poniższe pytania sprawdź w jakim stopniu brak pewności siebie wpływa na Twoje codzienne życie:
Nie robię wielu rzeczy, które chcę zrobić bo boję się reakcji otoczenia (krytyki, wyśmiania)
a) Przeważnie b) Czasem c) Rzadko d) Nigdy
Wyobrażam sobie jakie mogą być negatywne skutki danego działania i rezygnuje z niego.
a) Przeważnie b) Czasem c)Rzadko d)Nigdy
W towarzystwie niektórych uczniów jestem cichy i boje się wypowiadać, by się nie skompromitować.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy
Uważam się gorszy od niektórych uczniów
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy
Wyrażanie swoich emocji przychodzi mi z trudem.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy
Nie wierzę, że jestem w stanie coś zrobić.
a) Przeważnie b)Czasem c) Rzadko d)Nigdy
Mam problemy w nawiązywaniu kontaktów z płcią przeciwną.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy
Długo rozpamiętuję dane wydarzenie.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy
Lubię bezpieczeństwo, nie znoszę wychylać się i zwracać na siebie uwagi.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy
Zazdroszczę innym tego jacy są.
a) Przeważnie b)Czasem c)Rzadko d)Nigdy
Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś
"przeważnie" i "czasem" to znaczy, że masz problem z brakiem pewności siebie i wpływa to mocno na jakość twojego życia. Jest jednak dla Ciebie także dobra wiadomość: Już niedługo, jeśli zaczniesz zmieniać swój sposób myślenia Twoje życie nabierze barw i stanie się dla Ciebie wspaniałą przygodą.
N. Wiesza na tablicy karton papieru na którym są wypisane zasady obrony przed sprawcami agresji i przemocy które uczą pewności siebie.
N. Spróbujemy przeprowadzić wg tych zasad trening pewności siebie w grupach np.:
- utrzymuj wyprostowaną i pewną postawę ciała
- utrzymuj kontakt wzrokowy i patrz prosto w oczy
- używaj głosu mocnego, ale nie zaczepliwego
mów stanowcze "NIE"
- mów np."być może" tzw. zamglanie
zamglanie z przytakiwaniem np. "tak, masz rację, zgadzam się z tobą",
- próbuj ignorować zaczepki, odwróć uwagę
- powtarzaj w myślach jakieś uspokajające zdanie np. "nic mnie to nie obchodzi"
- stosuj odchodzenie z pretekstem np. muszę coś załatwić, idę stąd, śpieszę się itp. lub różne inne twórcze odpowiedzi
- wyrażaj własne zdanie np. "ja to lubię", "to mi się podoba", "to mi się nie podoba",
- użyj poczucia humoru i staraj się rozśmieszyć w celu rozładowania sytuacji
- odejdź tak szybko, jak to jest możliwe
- powiedz, że nie odpowiada ci to, co robią
na zaczepki i przezwiska odpowiadaj wymijająco np. " możliwe", "masz prawo tak myśleć"
- jeśli ci grożą, lub namawiają do czegoś złego, stosuj metodę "zdartej płyty", powtarzając stale to samo zdanie np. "nie, nie zrobię tego", "nie mów tak do mnie"
- jeśli możesz, proś kogoś o pomoc lub wsparcie.
Na zakończenie zajęć N. rozmawia z uczniami na temat tego, w jakich sytuacjach lepiej jest się bronić, a w jakich uciec. Uczniowie podają przykłady takich sytuacji.
Na podsumowanie zajęć N. pyta uczniów;
- czy ćwiczenie zasad pewności siebie w grupach było dla Was łatwe czy trudne oraz
prosi każdego ucznia o dokończenie zdania:
NA DZISIEJSZYCH ZAJĘCIACH DOWIEDZIAŁAM/EM SIĘ.....................................
Scenariusz opracował Wojciech Pociecha pedagog szkolny ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Starachowicach
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,099,754 unikalne wizyty