Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym ów z upośledzeniem w
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych
dla uczniów z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym.
Temat: Orientacja w schemacie własnego ciała oraz w kierunkach przestrzennych.
Czas trwania: 60 min.
Liczba uczestników: 2
Cel główny: Orientowanie się w schemacie własnego ciała i w kierunkach przestrzennych.
Cel edukacyjny: Utrwalanie pojęć: góra, dół, lewo, prawo.
Cele terapeutyczne:
- ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni;
- usprawnianie motoryki, koordynacji ruchów;
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- pobudzanie wyobraźni;
- ćwiczenia koncentracji uwagi.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- rozróżnia i prawidłowo wskazuje kierunki w przestrzeni (w przód, w tył, góra, dół, w prawo, w lewo);
- potrafi określać stosunki przestrzenne,
- potrafi w sposób prawidłowy dostosować się do poleceń;
- orientuje się w schemacie własnego ciała.
Metody pracy: ruchowa, słowna, praktyczna.
Przebieg zajęć:
1.Przywitanie uczniów.
- Każdy uczeń oraz nauczyciel mówią sobie wzajemnie coś miłego na przywitanie.
2.Zabawa ruchowa związana ze schematem ciała.
- Nauczyciel wraz z uczniami śpiewa wyliczankę "Głowa, ramiona, kolana, pięty", wskazując przy tym odpowiednią część ciała. Początkowo śpiewają bardzo powoli a następnie coraz szybciej.
3.Zabawa w "chowanego".
- Jeden z uczniów zamyka oczy, drugi ukrywa wcześniej umówiony przedmiot gdzieś w sali, w której odbywają się zajęcia. Następnie uczeń otwiera oczy i przystępuje do poszukiwań. Podopieczny, który ukrył przedmiot pomaga koledze poprzez udzielanie wskazówek typu: w lewo, w prawo, w górę, w dół. Gdy uczeń znajdzie dany przedmiot nagradzamy go brawami. Potem następuje zmiana ról wśród uczestników zabawy.
4."W przód w tył"- zabawa na rozróżnianie kierunków w przestrzeni.
- Nauczyciel wydaje polecenia uczniom typu: zrób pięć kroków w przód a następnie dwa w lewo i jeszcze cztery w prawo. Po pewnym czasie prowadzący prosi kolejno uczniów, aby wydawali polecenia. Zabawa trwa do momentu aż wszyscy uczestnicy będą w roli prowadzących.
5.Ćwiczenia w określaniu stosunków między przedmiotami.
- Nauczyciel wydaje polecenia uczniom, np.: postaw krzesło na lewo od szafy, a na prawo od okna. Można też zadawać pytania typu: Co znajduje się w górę od biurka na lewo od lampy?
6.Zakończenie zajęć .
Rundka- Co mi się najbardziej podobało podczas dzisiejszych zajęć?
Przy czym nie musi być wprost w orzeczeniu napisane, że ma być pomoc; tylko tak jak napisał już Kazimierz - zależy co dziecko potrzebuje (a zawarto w orzeczeniu) (por. Roz. Dz.U.2020,1309,§7) .
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 54,669,899 unikalne wizyty