ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,615
bullet.png Najnowszy użytkownik: zmzm99
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
 
Jak radzić sobie ze stresem ?
 
Scenariusz zajęć warsztatowych
Jak radzić sobie ze stresem?
klasa III gimnazjum

Cele:
- rozumienie pojęcia stres
- uświadomienie pozytywnego i negatywnego znaczenia stresu
- poznanie różnych sposobów odreagowania stresu i napięcia

Metody:
- pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach

Pomoce:
- plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres, flamastry, papier szary, ćwiczenia m.in. z programu Myślę-nie, mówię-nie

Czas: 90 min.

Przebieg:

I. Czym jest stres?
Uczniowie podają swoje skojarzenia ze słowem stres.
Jeżeli są to tylko skojarzenia negatywne, zwracamy uwagę uczniów, że stres może też być mobilizujący, prezentujemy plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres.

II. Praca w grupach.

Grupa I wypisuje na arkuszu szarego papieru przyczyny stresu, grupa II skutki stresu, grupa III sposoby zapobiegania negatywnym skutkom stresu.
W podsumowaniu zwracamy uwagę uczniów na skutki zbyt wysokiego i zbyt niskiego poziomu stresu, a także co powoduje optymalny poziom stresu i jakie to ma znaczenie.

III. Ćwiczenia praktyczne. Zapoznanie uczniów z różnymi sposobami rozładowania napięcia i redukcji stresu. Podajemy uczniom instrukcję, uczniowie wykonują polecenia.

1. Zrzuć plecak.
Stań wygodnie, z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała. Zegnij ręce w łokciach i podnieś zaciśnięte pięści w górę. Górna część rąk nadal powinna przylegać do ciała. Teraz wyobraź sobie, że ktoś np. wróg, napastnik wskoczył ci na plecy. Energicznym ruchem zrzuć go z pleców. Mocno zaatakuj łokciami, tak aby napastnik spadł. Powtórz ten ruch z ogromną energią kilka razy.
Bardzo często napięcia, jakie powstają pod wpływem stresu, lokalizują się w okolicy karku, górnej części pleców. Proponowane ćwiczenie pozwala zrzucić część niepotrzebnego ciężaru.

2. Odepchnij problem.
Stań mocno na nogach tak, aby nikt, ani nic nie mogło zachwiać twojej równowagi. Ręce zgięte w łokciach. Dłonie wystawione w pozycji obronnej do przodu. Wyobraź sobie, że ktoś, coś atakuje cię. Zbliża się z przodu i lada moment dopadnie cię. Odepchnij mocno przeciwnika. Energicznie wyrzuć ręce do przodu i odepchnij to, co się zbliża. Powtórz ten ruch kilka razy.
Ćwiczenie to pozwala nabrać dystansu do trudnej sytuacji, odsunąć się od własnych silnych emocji.

3. Strząśnij problem.
Wyobraź sobie, że twoje dłonie i ręce do łokci zostały zanurzone w błocie. Strząśnij błoto energicznymi ruchami, tak aby rozpryskiwało się dookoła. Teraz zrób to samo z nogami. Wyobraź sobie, że są obłocone do kolan. Strząśnij energicznie błoto, najpierw z jednej potem z drugiej nogi. Strząsaj każdą rękę a potem nogę przez kilka sekund.
Ćwiczenie pozwala strząsnąć z siebie rzłąr1; energię jeśli pojawiło się uczucie zmęczenia, ociężałości, zniechęcenia.

4. Tęcza (technika wizualizacji).
Wyobraźmy sobie kolory tęczy. Najpierw czerwony. Piękna czerwień róży w ogródku, tulipana, zachodzącego słońca. Czerwony kolor wypełnia całe twoje wnętrze. Teraz zmienia się w pomarańczowy. Owoc pomarańczy, kwiat słonecznika. Całe pole widzenia jest pomarańczowe. Kolor żółty. Żółta cytryna, żółte świetliste słońce. Czujesz ciepło słońca w ciele. Ciepło krąży w twoim ciele. Zielony. Widzisz intensywnie zieloną łąkę, wszystko wokoło jest zielone. Niebieski. Niebieskie niebo w piękny sierpniowy dzień. Zanurzasz się w głęboki niebieski kolor. Fiolet. Fiolet fiołków, cała łąka porośnięta fiołkami, wielkie fiołkowe pole. Teraz wszystkie kolory łączą się w tęczę: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fiolet. Na niebieskim niebie rozciąga się piękna tęcza. Przyjrzyj się jej. Za kilka chwil otworzysz oczy, twój umysł będzie jasny, odprężony, wypoczęty. Energia wypełnia twoje ciało.

5. Ćwiczenie oddechowe.
Stań wygodnie w lekkim rozkroku, głowę trzymaj prosto by wzrok skierowany był daleko przed siebie. Dłonie połóż w górnej części brzucha. Nabierz tak dużo powietrza w płuca, aby dłonie uniosły się nieco. Zatrzymaj powietrze na sekundę, dwie. Teraz powoli wypuść powietrze, tak by ręce zapadły się do poprzedniej pozycji. Powtórz głęboki oddech trzy razy. Oddychaj powoli. Rób przerwy między jednym oddechem a drugim.

IV. W podsumowaniu prosimy uczniów o ocenę przydatności proponowanych ćwiczeń, czy odczuli spadek napięcia, przypływ energii podczas wykonywania ćwiczeń.



Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Trening pewności si...
bullet.png Tomek
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

26/04/2015
informacji - oczywiście w ograniczonym zakresie. Jaki to zakres - wskazuje mi zdrowy rozsądek, bo żaden przepis prawny nie precyzuje mi tego jednoznacznie.
26/04/2015
A jak "pociąga"? Osobiście nie jestem formalistą, o czym wielokrotnie wspominałem i problem babci nie spędza mi snu z oczu. Znam babcię znam rodziców, wiem w jakich są relacjach - udzielam
26/04/2015
która nie pociąga za sobą poważnych skutków dla strony.
26/04/2015
Jeśli chodzi Ci o art. 33 § 4, a pewnie o ten, to znowu mamy pojęcie "sprawy mniejszej wagi", to znaczy takiej,
26/04/2015
Podstawa prawna dot. pełnomocnictwa domniemanego byłą juz wielokrotnie podawana w różnych dyskusjach na tym forum.
26/04/2015
""Dziecko z rodziny migracyjnej..." nie ma zastosowania do sytuacji, którą tu omawiamy.
26/04/2015
Ależ zamęt pojęciowy został ty wprowadzony! Nie mówimy o pojęciu opiekuna faktycznego, ale o pełnomocnictwie domniemanym. Wszystko o pełnomocnictwie jest w Kpa.
26/04/2015
Dlatego tak ważna jest tu ta nasza dyskusja. Dzięki różnym punktom widzenia,osobistym
doświadczeniom i nabytej wiedzy będziemy lepiej do tego przygotowani Smile
26/04/2015
I tak będziesz musiała w wielu sytuacjach arbitralnie rozstrzygać czy sprawy są "zwykłe", czy "istotne", jak to określiłaś.
26/04/2015
Zdrowy rozsądek nade wszystko, on jednak nie zawsze idzie w parze z przepisami i na tym się, niestety, możemy"przejechać"
26/04/2015
Nie wrzucajmy do jednego worka zwykłych i istotnych czynności wynikających z władzy rodzicielskiej. W jednych można działać przez pełnomocnika, w innych nie.
26/04/2015
Gdybyśmy trzymali się stricte wszystkich (często sprzecznych) rozporządzeń, wskazówek, rekomendacji, to doprowadzilibyśmy do paraliżu pracy szkoły. Dalej jak na Sybir nie ześlą Smile
26/04/2015
Oczywiście może się zdarzyć sytuacja, że np. ojciec sprzeciwi się udzielaniu informacji teściowej i mamy pewien problem.
26/04/2015
U mnie w praktyce jest tak. Przychodzi mama i mówi, że nie może przyjść na zebranie i prosi o udzielenie informacji babci (znamy ją, bo odprowadza dziecko do szkoły). Nie robimy żadnych problemów.
26/04/2015
Kazimierz dziękuję za upewnienie, ze posiadana przeze mnie wiedza dt. toczącej się dyskusji jest aktualna i zgodna z prawem. A że trzeba zachować w tym wszystkim zdrowy rozsądek to też prawda.
26/04/2015
Zawsze powtarzam, że pragmatyka i zdrowy rozsądek muszą nam zastąpić wielokrotnie prawne niejednoznaczności
.
26/04/2015
I tyle. Trzeba nadmienić, że "instrukcja" ta spotkała się z krytyką, ale o ile pamiętam mało konstruktywną.
26/04/2015
Ustanowienie opieki prawnej nad dzieckiem następuje na drodze sądowej.
26/04/2015
Rodzice nie mogą upoważnić pełnoletniej osoby do sprawowania opieki prawnej nad ich małoletnim dzieckiem poprzez udzielenie jej pełnomocnictwa notarialnego.
26/04/2015
wydania dziecka od osoby nieupoważnionej. Przekazanie sprawowania opieki prawnej nad dzieckiem nie może nastąpić w drodze pełnomocnictwa notarialnego.
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png Dyslektyk - uczeń wy...
bullet.png Znaleziony wierszyk ...
bullet.png prosba o wypelnienie...
bullet.png zajęcia rewalidacyjne
bullet.png agresywny uczeń
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [436]
bullet.png Prezentacja [414]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


9,490,419 Unikalnych wizyt