ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 4

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,716
bullet.png Najnowszy użytkownik: KarolinaF
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
 
Jak radzić sobie ze stresem ?
 
Scenariusz zajęć warsztatowych
Jak radzić sobie ze stresem?
klasa III gimnazjum

Cele:
- rozumienie pojęcia stres
- uświadomienie pozytywnego i negatywnego znaczenia stresu
- poznanie różnych sposobów odreagowania stresu i napięcia

Metody:
- pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach

Pomoce:
- plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres, flamastry, papier szary, ćwiczenia m.in. z programu Myślę-nie, mówię-nie

Czas: 90 min.

Przebieg:

I. Czym jest stres?
Uczniowie podają swoje skojarzenia ze słowem stres.
Jeżeli są to tylko skojarzenia negatywne, zwracamy uwagę uczniów, że stres może też być mobilizujący, prezentujemy plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres.

II. Praca w grupach.

Grupa I wypisuje na arkuszu szarego papieru przyczyny stresu, grupa II skutki stresu, grupa III sposoby zapobiegania negatywnym skutkom stresu.
W podsumowaniu zwracamy uwagę uczniów na skutki zbyt wysokiego i zbyt niskiego poziomu stresu, a także co powoduje optymalny poziom stresu i jakie to ma znaczenie.

III. Ćwiczenia praktyczne. Zapoznanie uczniów z różnymi sposobami rozładowania napięcia i redukcji stresu. Podajemy uczniom instrukcję, uczniowie wykonują polecenia.

1. Zrzuć plecak.
Stań wygodnie, z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała. Zegnij ręce w łokciach i podnieś zaciśnięte pięści w górę. Górna część rąk nadal powinna przylegać do ciała. Teraz wyobraź sobie, że ktoś np. wróg, napastnik wskoczył ci na plecy. Energicznym ruchem zrzuć go z pleców. Mocno zaatakuj łokciami, tak aby napastnik spadł. Powtórz ten ruch z ogromną energią kilka razy.
Bardzo często napięcia, jakie powstają pod wpływem stresu, lokalizują się w okolicy karku, górnej części pleców. Proponowane ćwiczenie pozwala zrzucić część niepotrzebnego ciężaru.

2. Odepchnij problem.
Stań mocno na nogach tak, aby nikt, ani nic nie mogło zachwiać twojej równowagi. Ręce zgięte w łokciach. Dłonie wystawione w pozycji obronnej do przodu. Wyobraź sobie, że ktoś, coś atakuje cię. Zbliża się z przodu i lada moment dopadnie cię. Odepchnij mocno przeciwnika. Energicznie wyrzuć ręce do przodu i odepchnij to, co się zbliża. Powtórz ten ruch kilka razy.
Ćwiczenie to pozwala nabrać dystansu do trudnej sytuacji, odsunąć się od własnych silnych emocji.

3. Strząśnij problem.
Wyobraź sobie, że twoje dłonie i ręce do łokci zostały zanurzone w błocie. Strząśnij błoto energicznymi ruchami, tak aby rozpryskiwało się dookoła. Teraz zrób to samo z nogami. Wyobraź sobie, że są obłocone do kolan. Strząśnij energicznie błoto, najpierw z jednej potem z drugiej nogi. Strząsaj każdą rękę a potem nogę przez kilka sekund.
Ćwiczenie pozwala strząsnąć z siebie rzłąr1; energię jeśli pojawiło się uczucie zmęczenia, ociężałości, zniechęcenia.

4. Tęcza (technika wizualizacji).
Wyobraźmy sobie kolory tęczy. Najpierw czerwony. Piękna czerwień róży w ogródku, tulipana, zachodzącego słońca. Czerwony kolor wypełnia całe twoje wnętrze. Teraz zmienia się w pomarańczowy. Owoc pomarańczy, kwiat słonecznika. Całe pole widzenia jest pomarańczowe. Kolor żółty. Żółta cytryna, żółte świetliste słońce. Czujesz ciepło słońca w ciele. Ciepło krąży w twoim ciele. Zielony. Widzisz intensywnie zieloną łąkę, wszystko wokoło jest zielone. Niebieski. Niebieskie niebo w piękny sierpniowy dzień. Zanurzasz się w głęboki niebieski kolor. Fiolet. Fiolet fiołków, cała łąka porośnięta fiołkami, wielkie fiołkowe pole. Teraz wszystkie kolory łączą się w tęczę: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fiolet. Na niebieskim niebie rozciąga się piękna tęcza. Przyjrzyj się jej. Za kilka chwil otworzysz oczy, twój umysł będzie jasny, odprężony, wypoczęty. Energia wypełnia twoje ciało.

5. Ćwiczenie oddechowe.
Stań wygodnie w lekkim rozkroku, głowę trzymaj prosto by wzrok skierowany był daleko przed siebie. Dłonie połóż w górnej części brzucha. Nabierz tak dużo powietrza w płuca, aby dłonie uniosły się nieco. Zatrzymaj powietrze na sekundę, dwie. Teraz powoli wypuść powietrze, tak by ręce zapadły się do poprzedniej pozycji. Powtórz głęboki oddech trzy razy. Oddychaj powoli. Rób przerwy między jednym oddechem a drugim.

IV. W podsumowaniu prosimy uczniów o ocenę przydatności proponowanych ćwiczeń, czy odczuli spadek napięcia, przypływ energii podczas wykonywania ćwiczeń.



Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Scenariusz zajęć rew...
bullet.png Płciowość - dar czy ...
bullet.png "Trening pewności si...
bullet.png Tomek
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

22/05/2015
Końcówka roku - walcowanie pedagogów z wszystkich stron. Reset konieczny!
21/05/2015
mucha27- to zależy co nam odpadnie: głowa czy...inna część ciała Wink
21/05/2015
A co my będziemy robić na emeryturze? Lepiej siedzieć w pracy. Najwyżej nam coś odpadnie Smile
Ina
20/05/2015
zawsze to lepsze niż po 50 latach,nie jest przecież źle Wink
20/05/2015
haha nasze związki popierają propozycję przejścia na emeryturę po 40 latach pracy, to jest jakaś kpina
15/05/2015
Dziekuje
13/05/2015
Dziękuję Smile
13/05/2015
Można na podstawie wieku, ale można też zrobić krótki sprawdzian umiejętności
13/05/2015
tej klasy przyjąć?
13/05/2015
Kochani pilnie potrzebuje informacji. Od września będzie u nas uczeń, który "nie dokończył" oddziału przedszkolnego za granicą. Mama chce aby dziecko poszło u nas do 1 klasy. Czy można go do
12/05/2015
Tutaj tylko krótkie uwagi.
12/05/2015
Proszę opisać problem na forum. Tam jest więcej miejsca.
12/05/2015
odnosnie dziecka z cukrzyca..wychowaw
ca traktuje syna poprzez popsute relacje moje z nia jak to syn by był czemus winien niemam siły .wczoraj zastałam w klasie syna zaplakanego pani na to nic....
12/05/2015
witam mam problem dotyczacy mojego dziecka.syn ma 8 lat choruje na cukrzyce t1 .od 3 lat siedze na korytarzu i opiekuje si dzieckiem kiedy trzeba .wychowawca nie chce go w szkole bez mojej opieki.
12/05/2015
rozumiem Smile
11/05/2015
jagoda1 - w rozporządzeniu o pomocy psych-ped. w szkołach masz zapisy, przeczytaj.
11/05/2015
do reszty Smile
11/05/2015
sensor nie jest administratorem, anula dopisz swój problem tu http://pedagogszk...post_2
5395
11/05/2015
szanowny administratorze, pewnie,że się da bez policji, jestem tylko ciekawa ewentualnych rozwiązań w innych szkołach, pozdrawiam
11/05/2015
Lekarz psychiatra może zdiagnozować ADHD.
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png umiarkowany w technikum
bullet.png pedagog szkolny wych...
bullet.png Od głównego administ...
bullet.png OP - podnoszenie pen...
bullet.png procedury -samobójstwa
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [436]
bullet.png Prezentacja [414]
bullet.png godziny pedagoga ... [362]


9,706,443 Unikalnych wizyt