ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 1

bullet.png Użytkowników online: 1
pedagoginka

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,984
bullet.png Najnowszy użytkownik: Dorota1975
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
 
Jak radzić sobie ze stresem ?
 
Scenariusz zajęć warsztatowych
Jak radzić sobie ze stresem?
klasa III gimnazjum

Cele:
- rozumienie pojęcia stres
- uświadomienie pozytywnego i negatywnego znaczenia stresu
- poznanie różnych sposobów odreagowania stresu i napięcia

Metody:
- pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach

Pomoce:
- plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres, flamastry, papier szary, ćwiczenia m.in. z programu Myślę-nie, mówię-nie

Czas: 90 min.

Przebieg:

I. Czym jest stres?
Uczniowie podają swoje skojarzenia ze słowem stres.
Jeżeli są to tylko skojarzenia negatywne, zwracamy uwagę uczniów, że stres może też być mobilizujący, prezentujemy plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres.

II. Praca w grupach.

Grupa I wypisuje na arkuszu szarego papieru przyczyny stresu, grupa II skutki stresu, grupa III sposoby zapobiegania negatywnym skutkom stresu.
W podsumowaniu zwracamy uwagę uczniów na skutki zbyt wysokiego i zbyt niskiego poziomu stresu, a także co powoduje optymalny poziom stresu i jakie to ma znaczenie.

III. Ćwiczenia praktyczne. Zapoznanie uczniów z różnymi sposobami rozładowania napięcia i redukcji stresu. Podajemy uczniom instrukcję, uczniowie wykonują polecenia.

1. Zrzuć plecak.
Stań wygodnie, z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała. Zegnij ręce w łokciach i podnieś zaciśnięte pięści w górę. Górna część rąk nadal powinna przylegać do ciała. Teraz wyobraź sobie, że ktoś np. wróg, napastnik wskoczył ci na plecy. Energicznym ruchem zrzuć go z pleców. Mocno zaatakuj łokciami, tak aby napastnik spadł. Powtórz ten ruch z ogromną energią kilka razy.
Bardzo często napięcia, jakie powstają pod wpływem stresu, lokalizują się w okolicy karku, górnej części pleców. Proponowane ćwiczenie pozwala zrzucić część niepotrzebnego ciężaru.

2. Odepchnij problem.
Stań mocno na nogach tak, aby nikt, ani nic nie mogło zachwiać twojej równowagi. Ręce zgięte w łokciach. Dłonie wystawione w pozycji obronnej do przodu. Wyobraź sobie, że ktoś, coś atakuje cię. Zbliża się z przodu i lada moment dopadnie cię. Odepchnij mocno przeciwnika. Energicznie wyrzuć ręce do przodu i odepchnij to, co się zbliża. Powtórz ten ruch kilka razy.
Ćwiczenie to pozwala nabrać dystansu do trudnej sytuacji, odsunąć się od własnych silnych emocji.

3. Strząśnij problem.
Wyobraź sobie, że twoje dłonie i ręce do łokci zostały zanurzone w błocie. Strząśnij błoto energicznymi ruchami, tak aby rozpryskiwało się dookoła. Teraz zrób to samo z nogami. Wyobraź sobie, że są obłocone do kolan. Strząśnij energicznie błoto, najpierw z jednej potem z drugiej nogi. Strząsaj każdą rękę a potem nogę przez kilka sekund.
Ćwiczenie pozwala strząsnąć z siebie rzłąr1; energię jeśli pojawiło się uczucie zmęczenia, ociężałości, zniechęcenia.

4. Tęcza (technika wizualizacji).
Wyobraźmy sobie kolory tęczy. Najpierw czerwony. Piękna czerwień róży w ogródku, tulipana, zachodzącego słońca. Czerwony kolor wypełnia całe twoje wnętrze. Teraz zmienia się w pomarańczowy. Owoc pomarańczy, kwiat słonecznika. Całe pole widzenia jest pomarańczowe. Kolor żółty. Żółta cytryna, żółte świetliste słońce. Czujesz ciepło słońca w ciele. Ciepło krąży w twoim ciele. Zielony. Widzisz intensywnie zieloną łąkę, wszystko wokoło jest zielone. Niebieski. Niebieskie niebo w piękny sierpniowy dzień. Zanurzasz się w głęboki niebieski kolor. Fiolet. Fiolet fiołków, cała łąka porośnięta fiołkami, wielkie fiołkowe pole. Teraz wszystkie kolory łączą się w tęczę: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fiolet. Na niebieskim niebie rozciąga się piękna tęcza. Przyjrzyj się jej. Za kilka chwil otworzysz oczy, twój umysł będzie jasny, odprężony, wypoczęty. Energia wypełnia twoje ciało.

5. Ćwiczenie oddechowe.
Stań wygodnie w lekkim rozkroku, głowę trzymaj prosto by wzrok skierowany był daleko przed siebie. Dłonie połóż w górnej części brzucha. Nabierz tak dużo powietrza w płuca, aby dłonie uniosły się nieco. Zatrzymaj powietrze na sekundę, dwie. Teraz powoli wypuść powietrze, tak by ręce zapadły się do poprzedniej pozycji. Powtórz głęboki oddech trzy razy. Oddychaj powoli. Rób przerwy między jednym oddechem a drugim.

IV. W podsumowaniu prosimy uczniów o ocenę przydatności proponowanych ćwiczeń, czy odczuli spadek napięcia, przypływ energii podczas wykonywania ćwiczeń.



Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

31/10/2014
Straszne kolejki Smile
31/10/2014
może by pomogły te słodkości...
31/10/2014
Wink kurka blaszka... a może mi kupisz w tej cukierni i podeślesz parę sztuk? cukier mi spadł i kompetencje intelektualne
31/10/2014
Niestety nie te Grin
31/10/2014
Kaziu, drożdżówki z makiem dzisiaj jadłeś? Smile
30/10/2014
7 dni od daty doręczenia, stąd ważna ta zwtotka, bo tam data doręczenia
30/10/2014
Dziękuję bardzo Smile
30/10/2014
taka sama procedura
30/10/2014
chodzi mi o dzieci, od których rodziców nie dostałam powiadomienia o miejscu realizacji obowiązku a zwrotki wróciły nie podpisane.
30/10/2014
tytuł wykonawczny z wnioskiem (oczywiście żółta zwrotka)
30/10/2014
policji? chyba, że jako inf. o "postępach" dziecięcia, upomnienie do rodziców, (żółta zwrotka), nie ma poprawy to do op
30/10/2014
Moi drodzy mam pytanie. Ile upomnień wysyłacie rodzicom zanim wysyłacie pismo do policji na temat spełniania obowiązku szkolnego? Już zgłupiałam :/
is
30/10/2014
Majka-?
29/10/2014
Może zapytaj samych biernych alkoholików, jak chcą by ich przedstawić. Ja bym zapytała Smile
28/10/2014
Też tak uważam nie wiem dlaczego poradnia tak pisze w orzeczeniach.
28/10/2014
Terapię pedagogiczną (zajęcia korekcyjno-kompens
acyjne) może mieć "obok" rewalidacji, a nie zamiast niej. To dwie różne sprawy.
28/10/2014
Jak to jest czy to poprawna forma dziecko z uposl lekkim i ma mieć rewalidacje przeznaczoną na terapię psychologiczno - pedagogiczną?
27/10/2014
Reszto, u mnie też co kilka lat.
27/10/2014
konretnymi do działań, z terminami, osobami odpowiedzialnymi itd. I do progr. i do planów można robić w każdej chwili aneksy... te dokumenty mają żyć.
27/10/2014
A ja się upieram, że programy pisze się na dłużej (3, 5 lat), duże, z założeniami, celami, odbiorcami, treściami, odbiorcami itd. A do nich każdego roku pisze się plany, szczegółowe, z zadaniami
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowanie egz. gi...
bullet.png dokumentacja - zaj. KK
bullet.png zastępstwa realizowa...
bullet.png n-le nie pukają do d...
bullet.png zajęcia (nie)specjal...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [416]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,362,172 Unikalnych wizyt