ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 1

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 18,341
bullet.png Najnowszy użytkownik: madsiwy
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
 
Jak radzić sobie ze stresem ?
 
Scenariusz zajęć warsztatowych
Jak radzić sobie ze stresem?
klasa III gimnazjum

Cele:
- rozumienie pojęcia stres
- uświadomienie pozytywnego i negatywnego znaczenia stresu
- poznanie różnych sposobów odreagowania stresu i napięcia

Metody:
- pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach

Pomoce:
- plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres, flamastry, papier szary, ćwiczenia m.in. z programu Myślę-nie, mówię-nie

Czas: 90 min.

Przebieg:

I. Czym jest stres?
Uczniowie podają swoje skojarzenia ze słowem stres.
Jeżeli są to tylko skojarzenia negatywne, zwracamy uwagę uczniów, że stres może też być mobilizujący, prezentujemy plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres.

II. Praca w grupach.

Grupa I wypisuje na arkuszu szarego papieru przyczyny stresu, grupa II skutki stresu, grupa III sposoby zapobiegania negatywnym skutkom stresu.
W podsumowaniu zwracamy uwagę uczniów na skutki zbyt wysokiego i zbyt niskiego poziomu stresu, a także co powoduje optymalny poziom stresu i jakie to ma znaczenie.

III. Ćwiczenia praktyczne. Zapoznanie uczniów z różnymi sposobami rozładowania napięcia i redukcji stresu. Podajemy uczniom instrukcję, uczniowie wykonują polecenia.

1. Zrzuć plecak.
Stań wygodnie, z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała. Zegnij ręce w łokciach i podnieś zaciśnięte pięści w górę. Górna część rąk nadal powinna przylegać do ciała. Teraz wyobraź sobie, że ktoś np. wróg, napastnik wskoczył ci na plecy. Energicznym ruchem zrzuć go z pleców. Mocno zaatakuj łokciami, tak aby napastnik spadł. Powtórz ten ruch z ogromną energią kilka razy.
Bardzo często napięcia, jakie powstają pod wpływem stresu, lokalizują się w okolicy karku, górnej części pleców. Proponowane ćwiczenie pozwala zrzucić część niepotrzebnego ciężaru.

2. Odepchnij problem.
Stań mocno na nogach tak, aby nikt, ani nic nie mogło zachwiać twojej równowagi. Ręce zgięte w łokciach. Dłonie wystawione w pozycji obronnej do przodu. Wyobraź sobie, że ktoś, coś atakuje cię. Zbliża się z przodu i lada moment dopadnie cię. Odepchnij mocno przeciwnika. Energicznie wyrzuć ręce do przodu i odepchnij to, co się zbliża. Powtórz ten ruch kilka razy.
Ćwiczenie to pozwala nabrać dystansu do trudnej sytuacji, odsunąć się od własnych silnych emocji.

3. Strząśnij problem.
Wyobraź sobie, że twoje dłonie i ręce do łokci zostały zanurzone w błocie. Strząśnij błoto energicznymi ruchami, tak aby rozpryskiwało się dookoła. Teraz zrób to samo z nogami. Wyobraź sobie, że są obłocone do kolan. Strząśnij energicznie błoto, najpierw z jednej potem z drugiej nogi. Strząsaj każdą rękę a potem nogę przez kilka sekund.
Ćwiczenie pozwala strząsnąć z siebie rzłąr1; energię jeśli pojawiło się uczucie zmęczenia, ociężałości, zniechęcenia.

4. Tęcza (technika wizualizacji).
Wyobraźmy sobie kolory tęczy. Najpierw czerwony. Piękna czerwień róży w ogródku, tulipana, zachodzącego słońca. Czerwony kolor wypełnia całe twoje wnętrze. Teraz zmienia się w pomarańczowy. Owoc pomarańczy, kwiat słonecznika. Całe pole widzenia jest pomarańczowe. Kolor żółty. Żółta cytryna, żółte świetliste słońce. Czujesz ciepło słońca w ciele. Ciepło krąży w twoim ciele. Zielony. Widzisz intensywnie zieloną łąkę, wszystko wokoło jest zielone. Niebieski. Niebieskie niebo w piękny sierpniowy dzień. Zanurzasz się w głęboki niebieski kolor. Fiolet. Fiolet fiołków, cała łąka porośnięta fiołkami, wielkie fiołkowe pole. Teraz wszystkie kolory łączą się w tęczę: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fiolet. Na niebieskim niebie rozciąga się piękna tęcza. Przyjrzyj się jej. Za kilka chwil otworzysz oczy, twój umysł będzie jasny, odprężony, wypoczęty. Energia wypełnia twoje ciało.

5. Ćwiczenie oddechowe.
Stań wygodnie w lekkim rozkroku, głowę trzymaj prosto by wzrok skierowany był daleko przed siebie. Dłonie połóż w górnej części brzucha. Nabierz tak dużo powietrza w płuca, aby dłonie uniosły się nieco. Zatrzymaj powietrze na sekundę, dwie. Teraz powoli wypuść powietrze, tak by ręce zapadły się do poprzedniej pozycji. Powtórz głęboki oddech trzy razy. Oddychaj powoli. Rób przerwy między jednym oddechem a drugim.

IV. W podsumowaniu prosimy uczniów o ocenę przydatności proponowanych ćwiczeń, czy odczuli spadek napięcia, przypływ energii podczas wykonywania ćwiczeń.



Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png Jak ćwiczyć pamięć p...
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

30/01/2015
http://edukacja.ne
t/art/index.html/_
/nauczyciel/druga-
herezja-edukacyjna
-szko%C5%82y-dla-p
okolenia-r1943
30/01/2015
Kicha.
is
30/01/2015
Wiem już ,że przegraliśmy
is
30/01/2015
Właśnie przypadkowo włączyłam na dwójkę i jest mecz a w programie- in vitro...
30/01/2015
isiak się nie wciąga, isiak już trybuny grzeje Smile
30/01/2015
Coś czuję, że ten mecz będzie niezbyt czysty. Sędziowie mają "katarską" krew.
30/01/2015
Widzę Is, że się na prawdę wciągasz w temat Smile
is
30/01/2015
Ale to chyba będzie taki pseudokatar, bo bez Katarczyków w drużynie , więc chusteczki niepotrzebne
30/01/2015
Ja za chwilę biegnę po chusteczki higieniczne, bo dziś walczymy z Katarem Smile
is
29/01/2015
Robię postępy...
28/01/2015
Dobrze kojarzysz: Grin
is
28/01/2015
Czy dobrze kojarzę- w piłce ręcznej ?
28/01/2015
Ależ chłopaki potrafią podnieść ciśnienie!!!! Po takim widowisku aż serce rośnie!!!
28/01/2015
Polska w półfinale mistrzostw świata!!!!!!!
28/01/2015
za pieniądze czy ku chwale ojczyzny?
28/01/2015
czy będziecie mieć/macie dyżury podczas ferii??
28/01/2015
Polska prowadzi do przerwy z Chorwacją dwoma bramkami! Jest dobrze!
28/01/2015
Nasz uczeń na wózku i inni niepełnosprawni mają rehabilitację w ośrodku zdrowia. Osobiście nie słyszałam o rehabilitacji w szkole.
27/01/2015
witam serdecznie proszę o pomoc w kwestii tego czy można i na podstawie jakich przepisów w szkole ogólnodostępnej zatrudnić rehabilitanta dla dziecka na wózku? wszystko co wiecie na ten temat.
27/01/2015
potocznie nazywane "KIPy" chodziło mi o Arkusze dostosowań
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png informacje z przedsz...
bullet.png hospitacja pedagoga
bullet.png SIO - zajęcia pedagoga
bullet.png asystent dziecka nie...
bullet.png zwiększenie pensum p...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [433]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,901,576 Unikalnych wizyt