ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 17,935
bullet.png Najnowszy użytkownik: wisiona21
Ostatnie komentarze  
Polecane strony
Ebooki
 
Jak radzić sobie ze stresem ?
 
Scenariusz zajęć warsztatowych
Jak radzić sobie ze stresem?
klasa III gimnazjum

Cele:
- rozumienie pojęcia stres
- uświadomienie pozytywnego i negatywnego znaczenia stresu
- poznanie różnych sposobów odreagowania stresu i napięcia

Metody:
- pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach

Pomoce:
- plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres, flamastry, papier szary, ćwiczenia m.in. z programu Myślę-nie, mówię-nie

Czas: 90 min.

Przebieg:

I. Czym jest stres?
Uczniowie podają swoje skojarzenia ze słowem stres.
Jeżeli są to tylko skojarzenia negatywne, zwracamy uwagę uczniów, że stres może też być mobilizujący, prezentujemy plansze z wyjaśnieniem pojęć austres i dystres.

II. Praca w grupach.

Grupa I wypisuje na arkuszu szarego papieru przyczyny stresu, grupa II skutki stresu, grupa III sposoby zapobiegania negatywnym skutkom stresu.
W podsumowaniu zwracamy uwagę uczniów na skutki zbyt wysokiego i zbyt niskiego poziomu stresu, a także co powoduje optymalny poziom stresu i jakie to ma znaczenie.

III. Ćwiczenia praktyczne. Zapoznanie uczniów z różnymi sposobami rozładowania napięcia i redukcji stresu. Podajemy uczniom instrukcję, uczniowie wykonują polecenia.

1. Zrzuć plecak.
Stań wygodnie, z rękami opuszczonymi wzdłuż ciała. Zegnij ręce w łokciach i podnieś zaciśnięte pięści w górę. Górna część rąk nadal powinna przylegać do ciała. Teraz wyobraź sobie, że ktoś np. wróg, napastnik wskoczył ci na plecy. Energicznym ruchem zrzuć go z pleców. Mocno zaatakuj łokciami, tak aby napastnik spadł. Powtórz ten ruch z ogromną energią kilka razy.
Bardzo często napięcia, jakie powstają pod wpływem stresu, lokalizują się w okolicy karku, górnej części pleców. Proponowane ćwiczenie pozwala zrzucić część niepotrzebnego ciężaru.

2. Odepchnij problem.
Stań mocno na nogach tak, aby nikt, ani nic nie mogło zachwiać twojej równowagi. Ręce zgięte w łokciach. Dłonie wystawione w pozycji obronnej do przodu. Wyobraź sobie, że ktoś, coś atakuje cię. Zbliża się z przodu i lada moment dopadnie cię. Odepchnij mocno przeciwnika. Energicznie wyrzuć ręce do przodu i odepchnij to, co się zbliża. Powtórz ten ruch kilka razy.
Ćwiczenie to pozwala nabrać dystansu do trudnej sytuacji, odsunąć się od własnych silnych emocji.

3. Strząśnij problem.
Wyobraź sobie, że twoje dłonie i ręce do łokci zostały zanurzone w błocie. Strząśnij błoto energicznymi ruchami, tak aby rozpryskiwało się dookoła. Teraz zrób to samo z nogami. Wyobraź sobie, że są obłocone do kolan. Strząśnij energicznie błoto, najpierw z jednej potem z drugiej nogi. Strząsaj każdą rękę a potem nogę przez kilka sekund.
Ćwiczenie pozwala strząsnąć z siebie rzłąr1; energię jeśli pojawiło się uczucie zmęczenia, ociężałości, zniechęcenia.

4. Tęcza (technika wizualizacji).
Wyobraźmy sobie kolory tęczy. Najpierw czerwony. Piękna czerwień róży w ogródku, tulipana, zachodzącego słońca. Czerwony kolor wypełnia całe twoje wnętrze. Teraz zmienia się w pomarańczowy. Owoc pomarańczy, kwiat słonecznika. Całe pole widzenia jest pomarańczowe. Kolor żółty. Żółta cytryna, żółte świetliste słońce. Czujesz ciepło słońca w ciele. Ciepło krąży w twoim ciele. Zielony. Widzisz intensywnie zieloną łąkę, wszystko wokoło jest zielone. Niebieski. Niebieskie niebo w piękny sierpniowy dzień. Zanurzasz się w głęboki niebieski kolor. Fiolet. Fiolet fiołków, cała łąka porośnięta fiołkami, wielkie fiołkowe pole. Teraz wszystkie kolory łączą się w tęczę: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fiolet. Na niebieskim niebie rozciąga się piękna tęcza. Przyjrzyj się jej. Za kilka chwil otworzysz oczy, twój umysł będzie jasny, odprężony, wypoczęty. Energia wypełnia twoje ciało.

5. Ćwiczenie oddechowe.
Stań wygodnie w lekkim rozkroku, głowę trzymaj prosto by wzrok skierowany był daleko przed siebie. Dłonie połóż w górnej części brzucha. Nabierz tak dużo powietrza w płuca, aby dłonie uniosły się nieco. Zatrzymaj powietrze na sekundę, dwie. Teraz powoli wypuść powietrze, tak by ręce zapadły się do poprzedniej pozycji. Powtórz głęboki oddech trzy razy. Oddychaj powoli. Rób przerwy między jednym oddechem a drugim.

IV. W podsumowaniu prosimy uczniów o ocenę przydatności proponowanych ćwiczeń, czy odczuli spadek napięcia, przypływ energii podczas wykonywania ćwiczeń.



Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
bullet.png "Misja Specjalna"
bullet.png Maciek
bullet.png Kacper - chłopiec w ...
bullet.png projekt "Wolni-bez-W...
bullet.png "Zdrowie psychiczne-...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

21/10/2014
jeśli wysłane jest pismo o wgląd w sytuację rodzinną to sąd kopię pisma wysyła rodzinie , ktorej to pismo dotyczy Sad
20/10/2014
Dzięki, pytam, bo akurat z przedmiotową rodziną, sprawa jest trudna i wolę się upewniać.Pozdrawia
m
20/10/2014
Przecież to pismo urzędowe. Nie ma podstaw utajnienia.
20/10/2014
Witam, czy ktoś może mi poradzić??? Tata żąda udostępnienia wniosku, jaki szkoła złożyła do sądu rodzinnego? Co robić, czy mam wydać kopię czy nie? Dzięki
20/10/2014
oj timonie Tobie to zawsze mało Smile
20/10/2014
Reszta- dzięki. Czekam na więcej Smile
20/10/2014
"zgłąb" się Szefie, ja do tej pory mam uśmiech na pysku jak sobie przypomnę naszą wyprawę Smile
20/10/2014
A ja jestem po trzydniowej wyprawie "grona" do Pragi. Było bosko. W szczegóły nie będę się zagłębiał Grin Grin
is
20/10/2014
Pedagodzy z Kazimierza Dolnego, Sandomierza, Nałęczowa-byłam u Was na wycieczce-piękne okolice.Pozdrawiam
is
20/10/2014
anula -po pracy napiszę w tej sprawie na PW
20/10/2014
"sytuacja szkolna dziecka" jakie zajecia polecacie?
19/10/2014
co mogę zrobić oprócz rozmowy, kontaktu z GOPS- wsparcie finansowe?
19/10/2014
witajcie proszę o podpowiedź, otóż właśnie dowiedziałam się o tragicznej śmierci rodzica 5 uczniów-
18/10/2014
Ja odwiedzam domy moich uczniów na wyraźne zaproszenie kuratora rodziny. Wtedy jako jego gość mogę wejść i jestem w prawie. Sama się nawet nie wybieram.
18/10/2014
18/10/2014
j ateż nie ale znajome pedagożki mowią ,że nie wolno i zwątpilam , ajak jest u was korzystacie z takiej formy?
17/10/2014
Nie spotkałem się z takim zapisem.
17/10/2014
mam pytanie czy jest gdzieś zapis dotyczący wizyt w domu pedagoga szkolnego.
17/10/2014
Niewątpliwie sport to zdrowie Wink
16/10/2014
U mnie sport na przerwach ma charakter masowy - biegną do parku na papierosa...
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png Specyficzne problemy...
bullet.png zajęcia (nie)specjal...
bullet.png dostosowanie egz. gi...
bullet.png upośledzenie w stopn...
bullet.png pedagog nauczycielem...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1161]
bullet.png zatrudnienie peda... [464]
bullet.png śmiech to zdrowie [414]
bullet.png Prezentacja [411]
bullet.png petycja- wysyłamy... [357]


8,308,513 Unikalnych wizyt