ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 4

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,046
bullet.png Najnowszy użytkownik: Marteczka

Ostatnie komentarze
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
bullet.png Proszę o podpowied...
bullet.png W punkt.:)
 
Autoprezentacja
 
Warsztat

TEMAT: AUTOPREZENTACJA

CEL: Pobudzenie kreatywności grupy poprzez:
- gimnastykę umysłu
- autorefleksję
- współprace

Czyli:
1. Jaka jestem / Jaki jestem w tej grupie?
2. Jak postrzegają mnie członkowie tej grupy i jak ta ocena na mnie wpływa?
3. Co możemy zrobić, aby lepiej ze sobą współpracować?
4. Co mogę zrobić, aby zwiększyć swoją kreatywność / twórcze podejście
(do projektów/zadań/problemów?)

Forma pracy - warsztat
~ Czyli intensywna forma nauki, w której członkowie grupy uczą się przede wszystkim dzięki swojej aktywności - wiedza którą zdobywają jest w formie rdynamicznejr1;. W centrum zainteresowania znajduje się nauka własna uczestników oraz wysoki poziom interakcji.
~ Każdy uczestnik sam bierze odpowiedzialność za swój proces nauki, w związku z czym sam decyduje o poziomie i ilości refleksji podczas tego procesu oraz o transferze wniosków z tych doświadczeń do swojego życia.

Metody pracy:
Zabawy interakcyjne;
Eksperyment;
Ćwiczenia umysłowe
Praca w kręgu/kole.

Czas trwania:
- 2 godziny zegarowe;
- po 50min - 20 minutowa przerwa;

Reguły i ramy w jakich pracujemy
(kontrakt):
- Każdy sam decyduje o swoim poziomie zaangażowania i otwarcia;
- Szacunek;
- Poczucie bezpieczeństwa i poszanowania granic osobistych uczestników;
- Dyskrecja;
- Otwartość na nowe doświadczenia;
- Zasada "STOP";
- Każdy uczestnik wnosi coś wartościowego i każdy ma prawo do własnego zdania;

Ćw. Rundka - cele uczestników;
- Co chciałabym/chciałbym osiągnąć na tym spotkaniu?
- Gdzie najchętniej chciałabym się teraz znaleźć?

Ćwiczenie I "Figury"

Cele:
- gimnastyka umysłu
- rozruszanie grupy
- integracja grupy z zachowaniem własnej odrębności
- umiejętność przedstawiania siebie
Materiał:
- grupa ćwiczeniowa

Przebieg ćwiczenia:

Polecenie I.
Każdy wymyśla sobie jakąś pozę - figurę. Taką aby odzwierciedlała was czy to pod względem waszego nastroju czy charakteru.

Konfrontacja
Teraz wstajemy i każdy pokazuje swoją pozę. Omawiamy ją r11; dlaczego akurat taka, czy chcieliśmy nią coś wyrazić, przedstawić np.:nasze samopoczucie

Polecenie
Teraz cała grupa ma za zadanie zbudowanie wspólnej pozy - figury z zachowaniem własnej pozy poprzedniej części ćwiczenia

Konfrontacja:
Grupa demonstruje utworzoną wspólnie pozę - figurę

Pytania:
Czy łatwo wam było przedstawić się za pomocą figury?
Czy lepiej wam było omówić co chcieliście wyrazić zaprezentowaną figurą?
Czy mieliście trudności w stworzeniu grupowej figury tak aby zachować własną?


Ćwiczenie II Anagram

Cele:
-gimnastyka umysłu
-rozwijanie płynności skojarzeń
- integracja grupy
-umiejętność współpracy

Materiał:
- kartki
- długopisy, mazaki


Przebieg ćwiczenia:
Polecenie I
Usiądź w miarę możliwości tak aby nikt nie widział tego co piszesz. Każdy po kolei
mówi wybrana przez siebie literą. Wszyscy zapisują wybrane w ten sposób litery.
Następnie z liter tych układamy jak najdłuższe słowo.

Konfrontacja:
Czytamy nasze słowa i wybieramy najdłuższe.

Polecenie II
Teraz odliczamy do 4 i dzielimy się na grupy. Każda grupa zapisuje nasz najdłuższy
wyraz i układa z jego liter nowe wyrazy.

Konfrontacja:
Czytamy nasze nowe wyrazy.

Pytania:
Czy lepiej pracowało się wam indywidualnie czy w grupie?
Czy przy pracy w grupie wystąpiły jakieś spięcia?
Jak uważacie czy praca indywidualna czy grupowa jest bardziej twórcza?

Ćwiczenie III "Jar"
Cele:
- autorefleksja,
- podniesienie poczucia własnej wartości;
- integracja grupy
Materiały:
Kartki papieru, długopisy lub pisaki;

Przebieg ćwiczenia:
Polecenie I
Napisz na kartce jedną maszynę, urządzenie z gospodarstwa domowego, którą twoim zdaniem przypominasz, która jest najbardziej do ciebie podobna.

Konfrontacja
Prezentacja. Dyskusja pt.: dlaczego ją wybrałeś/łaś?

Spróbuj inaczej:
Polecenie II:
Podajcie teraz kartkę osobie siedzącej obok, niech wędrują po uczestnikach i każdy dopisze jedną pozytywną cechę odnoszącą się do tego urządzenia.

Konfrontacja:
Odczytanie wypisanych cech. Dyskusja.

Pytania:
Dlaczego wybrałeś właśnie taką maszynę?
Czym się kierowałeś przy swoim wyborze?
Pod jakim względem urządzenie to przypomina ciebie?
Czy wypisane przez grupę cechy możesz odnieś w jakiś sposób do siebie?
Czy zgadzasz się z opiniami grupy?


Ćwiczenie IV "Ogłoszenia"

Cele:
- budowanie zaufania w grupie
- rozwijanie empatii
- autorefleksja
- pozytywna informacja zwrotna

Materiały:
- kartka papieru dla każdego
- długopisy, mazaki


Przebieg ćwiczenia:
Polecenie I
Napisz ogłoszenie, w którym przedstawisz się jako przyjaciel (do 20 słów). Pisząc miej na uwadze, dlaczego właśnie Ciebie, a nie kogoś innego ktoś chciałby mieć za przyjaciela.

Konfrontacja
Czytanie naszych ogłoszeń.

Polecenie II
Teraz przedstawcie swoje ogłoszenia w inny sposób np.: narysujcie do niego komiks
ilustrację.

Konfrontacja
Przedstawiamy nasze nowe ogłoszenia. Dyskusja na temat trudności przedstawiania
siebie.

Pytania:
Czy przedstawienie siebie jako najlepszego przyjaciela sprawiło ci trudność?
Jak tak to dla czego?
Jak nie to dla czego?
Czy przedstawianie swoich atutów, zalet było dla ciebie łatwe czy trudne?
Jak czułeś się opisując siebie w pozytywnym świetle?


Ćwiczenie V r List gończyr1;

Cele:
- autorefleksja
- pobudzenie wyobraźni
- postrzeganie przez innych

Materiał:
- kartki papieru
- mazaki, długopisy

Przebieg ćwiczenia:
Polecenie I
Wyobraź sobie, że jesteś ścigana listem gończym. Uruchom swoją wyobraźnię- jak mógłby on wyglądać? Opisz swój wygląd (wzrost, kolor oczu, włosów, itp.), ale także zainteresowania, cechy charakteru, przyzwyczajenia, sposób zachowania. Nie zapomnij dopisać - "ostatnio widziany w okolicy" i inne ważne informacje o Tobie (z wyjątkiem imienia i nazwiska). Możesz także naszkicować swój portret.
Nie pokazuj innym twojego listu, zadaniem grupy będzie odgadnąć, kto jest poszukiwany na podstawie każdego z listów.

Konfrontacja
Prowadzący miesza wszystkie listy i pokazuje je grupie, która próbuje odgadnąć do kogo należą.

Polecenie II
Teraz podawajcie swoje listy sąsiadowi z lewej strony. Każda osoba do której trafi wasz list ma napisać lub narysować z drugiej strony kartki coś co według niego powinno znaleźć się w waszym liście gończym.
W ten sposób powstanie drugi list gończy ale sporządzony przez grupę.

Konfrontacja
Teraz jak otrzymaliście swoje kartki przedstawiamy co nowego, ciekawego pojawiło się w liście stworzonym przez grupę. Czy zgadzamy się czy nie z informacjami tam umieszczonymi.

Pytania:
Czy sprawiło wam trudność przedstawienie siebie w formie listu gończego?
Czy mieliście problem z odgadnięciem do kogo należą poszczególne listy?
Czy coś ciekawego pojawiło się w waszym liście stworzonym przez grupę?
Czy i w jakim stopniu zgadzacie się z tym co napisała grupa?
Czy obraz siebie jaki otrzymaliście od grupy pokrywa się z tym jaki mieliście dotąd o
sobie?

Ćwiczenie VI "Skojarz ze zwierzakiem";

Cele;
-autorefleksja,
- pobudzenie nas do myślenia,
- pobudzenie wyobraźni

Materiał :
- kartki podpisane imieniem
- mazaki, długopisy


Przebieg ćwiczenia:
Polecenie I
Na rozdanych prostokątnych kartkach każdy z was pisze swoje imię i podaje kartkę sąsiadowi z prawej strony. Osoba po otrzymaniu kartki z imieniem kolegi z grupy ma za zadanie napisać nazwę zderzaka jaki się mu z nim kojarzy czy to ze względu na charakterystyczne cech wyglądu zewnętrznego czy też wewnętrznego. Następnie zgina kartkę w ten sposób aby następna osoba której da tę kartkę nie widziała co napisał. Kartka krąży tak długo póki nie wróci do właściciela.

Konfrontacja
Po powrocie kartki czytamy dopisane nazwy zwierząt i dzielimy się uwagami co nas zaskoczyło. Czy i w jakim stopniu zgadzamy się z opiniami innych.

Polecenie II
Następnie wybieramy zwierze którego nazwa pojawia się najczęściej ( lub jeśli takiego niema inne którego pojawienie nas zaskoczyło) i układamy z nim krótką rymowankę.

Konfrontacja
Czytamy nasze rymowanki.

Pytania:
Czy uważacie że wypisane zwierzęta pasują do was?
Co czuliście gdy czytaliście napisane nazwy zwierząt?
Czy pojawiła się nazwa zwierzaka której byście się niespodziewani?
Jakie emocje to w was wyzwoliło?
Czy i w jakim stopniu zgadzacie się z opiniami kolegów?

Ćwiczenia VII "Jaki jestem?"

Cele:
- określenie swoich cech- zalet i wad
- budowanie zaufania w grupie
- samoocena, rozwój osobisty
- postrzeganie nas przez innych

Materiały:
- papier
- długopisy, mazaki

Przebieg ćwiczenia:
Polecenie I
Zadaniem uczestników jest narysowanie lub napisanie skojarzeń dotyczących własnej osoby z podanymi kategoriami. Są to pogoda, kolor, ubiór, pojazd, rzecz, instrument muzyczny.

Konfrontacja
Przedstawienie siebie (swoich porównań) innym uczestnikom.

Spróbuj inaczej:
Polecenie II
Przedstaw osobę siedzącą obok, tak jak ją postrzegasz- pobaw się w wizażystę i zaprojektuj jedną rzecz, która Twoim zdaniem pasuje do osoby siedzącej obok (może to być coś z garderoby, ozdób, talizman, pojazd, instrument muzyczny)"

Konfrontacja
Prezentacja swoich pomysłów.

Pytania:
Czemu wybrałeś takie porównanie siebie?
Jak wybrana kategoria odnosi się do twojej osoby?
Co wpłynęło na twój opis kolegi? Jakimi kategoriami kierowałeś się w tym opisie?
Czy łatwiej jest opisywać siebie czy inną osobę?


Zakończenie:
Ćw. Rundka podsumowująca:

- Inspiracje, marzenia, pomysły przyszły mi to głowy na tym spotkaniu, wtedy gdy....
- Zaciekawiło mnie to, że....
- Do domu zabieram ze sobą, to że....
- Nowe i odkrywcze było dla mnie to, że.....
Zdobyte doświadczenie/wiedza przydadzą mi się w... (w jaki sposób je wykorzystam?).

Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | iloraz dnia 01. września 2010
Bardzo ciekawe pomysły na zabawy w grupie uczniów ponadgimnazjalnych, na pewno wykorzystam i to niedługo!Smile
#2 | nika1 dnia 15. maja 2011
Fajne zabawy, poproszę o więcej Smile
#3 | miczka dnia 25. maja 2011
Myślę, że chodziło Ci o nazwę zwierzaka Wink
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

27. marca 2024 00:12
Tak, jeśli wynika to z realizacji zadań zawartych w orzeczeniu.

26. marca 2024 21:23
Czy zgodnym z przepisami jest zatrudnienie pomocy nauczyciela dla ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej w klasach 1-8?

21. marca 2024 09:36
Ktoś ma może "podzielić się " planem pracy pedagoga szkolnego szkół średnich ?

15. marca 2024 14:00
Witam! Może ktoś ma lub może pomóc co napisać w opinii mentora dla psychologa. Pozdrawiam.

12. marca 2024 17:38
Nie, nie może. Są osoby uprawnione do sprawdzania dzienników. Rodzice nimi nie są.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png POLECANY PRAWNIK - p...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [437]