Pomoce: świece różnej grubości i wielkości /cieńkie urodzinowe , normalne nowe i wypalone do długości 2 cm, pęknięta świeca ale nie złamana, do podgrzewacza.
Cel: uświadomienie roli wsparcia innych osób w chwilach trudnych oraz łatwości zranienia uczuć młodych osób.
Konieczności informowania osób bliskich o problemach i kłopotach które wydają się nie do rozwiązania.
Tok spotkania:
Cytat E. Bojanowskiego
"Każda dobra dusza jest jako ta świeca sama się wypala lecz innym przyświeca."
Porównanie duszy , psychiki, wrażliwości człowieka do świecy jest bardzo trafne. Zycie tak jak świeca nieraz pali się długo aż wypali się do końca a nieraz wiatr, słaby knot, zalanie woskiem potrafi sprawić że gaśnie zaraz po zapaleniu czy też w połowie. Nieraz zdarza się tak że ktoś ją zgasi przez przypadek lub celowo. Bywa też tak że ktoś ją złamie, zgniecie wosk czy też zrobi na nim rysy.
Zad. 1
Demonstracja długiej cienkiej świecy rurodzinowej - i wypalonej normalnej.
Prośba by jeden z uczniów podszedł i spróbował złamać te dwie świece.
Świeca długa cienka łamie się bez problemu, krótka normalna nie.
Komentarz: Ta cienka świeca obrazuje waszą psychikę, jest delikatna łatwo ją zniszczyć i złamać doprowadzić do tego że nie będzie się już nigdy paliła tak jak ta krótka. Ta krótka to życie osoby dorosłej starszej. Ona już wypaliła się na tyle że nie tak łatwo ją zranić. Można ją również zniszczyć ale nie jest to takie jak w przypadku tej długiej cienkiej świecy.
Zad 2
Demonstracja pękniętej świecy ale nie złamanej i normalnej całej.
Z odległości nie różni się niczym.
Pytanie n-la. Czy te świece są całe? Większość odpowie że tak.
Prośba by jeden z uczniów obejrzał z bliska świece i powiedział czy niczym się nie różnią.
Komentarz: Bardzo często nie zauważamy że ktoś cierpi, jesteśmy zbyt daleko by to dostrzec a nieraz jest tak że ten ktoś nie dopuszcza nas na tyle blisko by to dostrzec - nie mówi nam o swych problemach. Czy jest szansa na to by ta świeca wypaliła się i nie złamała? Co można zrobić?
Odpowiedzi: wzmocnić, umieścić w kloszu, pojemniku, zlepić ogrzewając.
Drugiemu człowiekowi też tak można pomóc ale musi nam powiedzieć że tej pomocy potrzebuje, bo nieraz tego nie widać. Można go wysłuchać, pocieszyć udzielć rady lub skontaktować ze specjalistą..
Zad. 3
Demonstracja świecy normalnej i tej z podgrzewacza.
Prośba by jeden z uczniów skaleczył paznokciem bok obu świec przy czym nie wolno wyjąć świecy z osłonki metalowej lub szklanej.
Czy łatwo było zrobić kreskę paznokciem na obu świecach?
Komentarz:
Ta świeca normalna to ktoś samotny - łatwo go zranić, ta w osłonce jest to ktoś otoczony ciepłem rodziny, przyjaciół, najbliższych nie tak łatwo zrobić mu krzywdę bo ma ochronę.
Pamiętajmy o tym by korzystać z tej ochrony, by się do niej odwoływać. To nasi najbliżsi są dla nas wsparciem, na nich możemy liczyć i nieważne jest to że może nie są "gwiazdami" tylko zwykłą aluminiową osłonką najważniejsze że są po to by nie stała się nam krzywda że możemy zawsze na nich liczyć. Musimy pamiętać o tym i w szczególnie trudnych sytuacjach korzystać z ich osłony. Taką osłonką może być dla Was również pedagog, psycholog czy wychowawca.
Życie podobnie jest do świecy nieraz urywa je choroba, wypadek, nieraz ktoś inny - zabija. Psychika narażona jest również na wiele rwgnieceńr1;, ran nieraz bardzo głębokich okaleczających ją na zawsze. Trudno jest żyć będąc okaleczonym, zranionym ale często jest również tak że ta nadłamana świeca jest tą najważniejszą świecą dającą światło wielu potrzebującym ludziom. Dlatego każdy z nas musi dbać o to by światło jego życia nie przygasało by umiał i chciał szukać wsparcia u innych i abyśmy my nigdy nie byli ślepi i widzieli pęknięcia czy też rysy na duszy naszych koleżanek czy kolegów.
Napisane przez ewka_jo
dnia stycznia 07 2010 ·
8 komentarzy ·
12020 czytań ·
byłam kiedyś na szkoleniu koordynatorow ds. bezpieczeństwa i specjaliści, którzy prowadzili zajęcia w szkole, do której chodziła Ania przedstawili nam ciekawy scenariusz zajęć dot. samobójstwa. w wolnej chwili opisze go na forum.
Właśnie przeprowadziłam zajęcia według Pani scenariusza. Na szczęście nie samobójstwo ucznia było pretekstem do zajęć. Uczniom bardzo podobało się użycie świeczek przedstawiających psychikę młodego człowieka.Gratuluję pomysłu i pozdrawiam
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 54,576,673 unikalne wizyty