Samorządy terytorialne jako decydenci w sprawie pensum i zarobków nauczycieli?
MEN chce dać samorządom większą swobodę w polityce oświatowej.
Samorządy popierają stanowisko MEN.
Rozmowa z Markiem Wójcikiem zastępcą sekretarza generalnego Związku Powiatów Polskich
ALEKSANDRA PEZDA: Czemu według samorządów trzeba zmienić Kartę nauczyciela?
MAREK WÓJCIK: Bo to przestarzały dokument, nie przystaje do rzeczywistości. Oświata musi nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością, np. zmianami na rynku pracy. A Karta nauczyciela ogranicza swobodę samorządów w kształtowaniu polityki oświatowej. [i Bogu dzięki] Decydujemy na własną odpowiedzialność w sprawach służby zdrowia: ile i jakich usług medycznych na konkretnym terenie jest potrzebnych. Albo: jakie drogi budować? Gdzie zachować zieleń, gdzie ma być teren pod budownictwo? Za to niewiele możemy w sprawach edukacji na własnym terenie. Dlaczego nam się w tym nie ufa? W końcu to element decentralizacji, z reformy sprzed 20 lat!
Oczywiście, nie chodzi mi o programy nauczania czy kształt egzaminów. To musi być ustalane centralnie, z tym nie dyskutujemy.[cóż za łaskawość, wreszcie coś, w czym samorządowiec tak nie do końca czuje się kompetentny] Chodzi o politykę oświatową - ile szkół ma być, jakie to mają być szkoły, ilu nauczycieli i jakich specjalności zatrudnić i za jakie pieniądze. Nie mamy tej swobody i dlatego oświata jest skostniała. Nawet młodym nauczycielom brakuje kreatywności - rzadko przychodzą z własnymi pomysłami, pracują w taki sam sposób jak ich koledzy, po 20 latach pracy mają wszyscy jednakowe metody.[a skąd pan samorządowiec to wie? Polscy uczniowie zdobyli w PISA 2009 średnio 500 punktów, czyli o 6 punktów więcej niż wynosi średnia dla krajów OECD. Daje to 5-ty wynik wśród krajów UE, 9-ty w państwach OECD i 12-ty wśród wszystkich krajów uczestniczących w badaniu. W dziedzinie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych Polska zaliczona została do nielicznego grona krajów na świecie, w których w ostatniej dekadzie wyraźnie poprawił się poziom wiedzy i umiejętności młodzieży kończącej obowiązkową edukację w szkole. Wynik ten został osiągnięty mimo znacznie niższej pozycji gospodarczej w UE (mierzonej m.in. poziomem PKB na głowę), niższych wydatków na ucznia, niższych wynagrodzeń nauczycieli oraz niższego poziomu wykształcenia rodziców. Czyj to sukces? Może jednak choć troszkę tych debilnych, zacofanych i niereformowalnych nauczycieli?]
A co w tym zmienią. samorządy? Naturalnym odruchem samorządowca jest oszczędzać. Jeśli dostanie możliwość wydłużenia pracy nauczycielom, to wydłuży. I np. zamiast trzech polonistek zatrudnią dwie, tylko zwiększą im obowiązki.
- Naturalnym odruchem samorządowca jest zostawić coś po sobie. Jest przecież wiele samorządów, które do edukacji dopłacają sporo ze swojego budżetu. Będą więc dbali o swoje szkoły, jeśli wreszcie dostaną większy na nie wpływ.
Gdyby było tak idealnie, samorządy nie zlikwidowałyby tylu przedszkoli, kiedy państwo dato Im możliwość, ze mogą je utrzymywać, ale nie muszą.
- Racja. Może więc jakieś elementy zabezpieczenia dla nauczycieli muszą pozostać? [ooo, nagle, pod wpływem jednego zdania dziennikarki pan samorządowiec coś zrozumiał?] Ale jednak większa swoboda dla samorządów. Jeśli jednak samorząd uzna, że lepiej zatrudnić mniej nauczycieli, ale np. lepszych czy bardziej kreatywnych [czyli swoich]- dlaczego nie mogłyby tego zrobić? Przecież to samorządy pracują z tymi nauczycielami, nie MEN [kurcze, zawsze myślałem, że pracuję z dziećmi, a nie z samorządem].
na czerwono w klamerkach, administrator
Źródło: Gazeta Wyborcza
Jeszcze dla przypomnienia wypowiedź pana Marka Olszewskiego wiceprzewodniczącego Związku Gmin Wiejskich po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego(Trybunał stwierdził, że zapewnienie edukacji to jedno z podstawowych zadań gmin i jeśli prowadzą one szkoły muszą zatrudniać nauczycieli na podstawie Karty Nauczyciela i że obowiązek stosowania przez szkoły gminne Karty nie narusza ich samorządności):
"gminy powinny mieć wybór jak zatrudniać nauczycieli. Tym bardziej, że mogłyby to robić taniej i lepiej.- Zgłaszają się do nas nauczyciele poszukujący pracy, którzy pracowaliby za niższe stawki i dłużej".
[Pewnie, że się zgłaszają. Bezrobotny przyjmie każde warunki i każde pieniądze, a bardziej zdesperowany przyjmie jeszcze gorsze warunki i jeszcze mniejsze pieniądze, a jeszcze bardziej zdesperowany........]
|