ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 3

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,046
bullet.png Najnowszy użytkownik: Marteczka

Ostatnie komentarze
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
bullet.png Proszę o podpowied...
bullet.png W punkt.:)
 
Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiada
 


Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiada

Wybrane fragmenty zapisu czatu, podczas którego wiceminister edukacji Maciej Jakubowski odpowiadał na pytania o planowane zmiany w prawie oświatowym.


Czy popiera Pan Minister likwidację Karty Nauczyciela dla nauczycieli następujących specjalności: pedagogów szkolnych, logopedów, szkolnych doradców zawodowych?
Wydaje mi się, że obecne przepisy regulujące zatrudnianie nauczycieli tych specjalności w szkołach są wystarczające. Przepisy dają dużą swobodę samorządom i dyrektorom szkół w regulowaniu czasu pracy nauczycieli tych specjalności, a jednocześnie gwarantują im przywileje właściwe dla wszystkich nauczycieli.

Podpisze się Pan pod obywatelskim projektem w sprawie likwidacji gimnazjów?
Zdecydowanie nie. Uważam, że gimnazja to olbrzymi sukces polskiej edukacji, tak jak większość ekspertów na świecie. Pod względem umiejętności uczniowie gimnazjów są jednymi z lepszych w Europie.
Na pewno wyzwaniem dla gimnazjów jest zwiększenie kompetencji nauczycieli w radzeniu sobie z trudnymi przypadkami wychowawczymi, które są właściwe dla tego wieku. Myślę jednak, że polscy nauczyciele radzą sobie z tym coraz lepiej, a negatywna opinia o gimnazjach propagowana jest głównie ze względów politycznych.


Czy przewidywane są zmiany w UoSO dotyczące dolnego limitu uczniów w szkole, która jest przekazywana do prowadzenia stowarzyszeniom? (obecnie 70)
Nie, nie pracujemy nad takimi zmianami.

Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni z KN wg propozycji j.s.t. zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego?
Jak na razie propozycje te są jedynie propozycjami samorządowymi, a nie stanowią propozycji rządu. Na tę chwilę nie planujemy wprowadzenia tego typu rozwiązań.

Jaki ma Pan sposób na ukrócenie uprawiania partyzantki oświatowej, np. zakładanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która ma za zadanie poprowadzenie miejskiego żłobka i przedszkola, a jej kapitał został pokryty wkładem pieniężnym, pochodzącym z budżetu miasta?

Według stanowiska MEN, które popierają decyzję NSA oraz WSA w Warszawie, jednostki samorządu terytorialnego nie mogą wyzbywać się odpowiedzialności za realizację obowiązkowych zadań, a takim jest prowadzenie szkół. W związku z tym, w obecnym stanie prawnym JST nie mogą przekazać prowadzenia wszystkich szkół zewnętrznym podmiotom.

Czy nauczyciele, którzy zostaną wykreśleni ze znowelizowanej KN zachowają prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, nie spełniając na ten dzień warunku wieku metrykalnego?
Nic mi nie wiadomo o planach MEN, dotyczących wykreślenia nauczycieli z Karty Nauczyciela.

Kiedy ostatecznie resort edukacji złoży do Sejmu projekt zmiany Karty Nauczyciela zgodnie z postulatami samorządów?

Przygotowujemy własny projekt, który ma charakter kompromisu i niekoniecznie będzie uwzględniał wszelkie propozycje, zresztą często niespójne, przedstawicieli różnych JST i innych organizacji. Założenia do naszego projektu zmian będą przygotowane do końca roku.

Źródło: Serwis Samorządowy PAP





Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#11 | Maria Kisiel dnia 28. listopada 2012
Respektowane prawa dziecka, jego bezpieczeństwo, dobry start szkolny, prawidłowe funkcjonowanie w grupie rówieśniczej a następnie znalezienie swego miejsca w środowisku – to cele, które swoją treścią wypełniamy w dużej mierze my - pedagodzy szkolni.
Nasze władze tworzą eksperymenty wychowawczo – opiekuńcze, których realizacja często leży w zasięgu działań pierwszych ekspertów pracy z uczniem dysfunkcyjnym w szkole, czyli pedagogów szkolnych.
Z jednej strony MEN akceptuje i popiera troskę o uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakłada dla nich plany działań wspomagających oparte na redukowaniu dysfunkcyjnych sfer ucznia, a z drugiej strony nie zauważa się, kto tak naprawdę w szkole pozostaje głównym kompetentnym koordynatorem takich działań.
My pedagodzy stwierdzamy stanowczo i popierają nas w tym nasi koledzy nauczyciele, że pedagog jest w szkole głównym specjalistą, który swoją wiedzą wspiera nauczyciela, pomaga mu opracować scenariusze działań wychowawczych, wyrównawczych lub kompensacyjnych
z uczniem posiadającym trudności w nauce lub w zachowaniu. To my przejęliśmy na siebie główne zadania wynikające z realizacji rozporządzenia o pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
My pedagodzy szkolni zawsze staliśmy blisko ucznia i jego rodziny. My również jesteśmy autorami sukcesów naszych uczniów. My, przede wszystkim jesteśmy często pierwszym ogniwem, które dociera do trudnych środowisk i pomaga dzieciom poznawać inne wartości życia.
Obecnie podniesiono nam pensum - nie narzekamy ponieważ i tak funkcjonujące dotąd 20 godzin tygodniowo było tylko wymiarem na papierze. Dobry pedagog nie zauważał w swojej pracy upływających godzin dziennego dyżuru lecz realizowali codzienne zadania
w oparciu o potrzeby środowiska szkolnego. Większość z nas nawet nie zauważa zmiany, że obecnie pracujemy tygodniowo 25 godzin. To jest i tak czas, który sumiennie wypełniamy swoimi zintensyfikowanymi w tym roku zadaniami.
I w tej chwili, kiedy pedagog, oprócz realizacji swoich dotychczasowych działań, jest skupiony na koordynowaniu nowych zadań, wykorzystuje się ten czas, żeby mu udowodnić, że w szkole nie ma dla niego miejsca.
Planuje się pozbawić nas pedagogów szkolnych statusu nauczyciela. A co z naszymi awansami zawodowymi – stopniami nauczycieli dyplomowanych? Czy mamy je podrzeć
i zapomnieć, że dochodziliśmy do nich na takich samych warunkach, jak wszyscy nauczyciele.
Nagle, po tylu latach pracy w zawodzie, przestajemy być nauczycielami. Na jakiej podstawie?
Mamy swoją godność, wypracowaliśmy sobie, pomimo, że nie jesteśmy nauczycielami przedmiotów, dobry kontakt z rodzicami i z uczniami. Oni postrzegają nas w środowisku szkolnym jako swoich wychowawców i nauczycieli najtrudniejszego przedmiotu - życia.
Nie można pozbywać się nas tylko dlatego, że szuka się na nas oszczędności w oświacie a my nie stanowimy silnej grupy, która potrafi się przeciwstawić.
Pedagog szkolny również będzie domagał się swoich praw ponieważ ma swoje znaczące miejsce w polskiej szkole i kształtuje jej obraz.
Pedagog nie jest nauczycielem, który ma uczniów olimpijczyków ale jest nauczycielem, który ma uczniów z rodzin niewydolnych wychowawczo, ze środowisk patologicznych, uczniów dysfunkcyjnych i dzieci z zaburzeniami zachowania. Nasi uczniowie odnoszą sukcesy ponieważ nie wychodzą z kijami na ulice lecz znajdują swoje miejsce w społeczeństwie.
Często nasze gabinety stają się pierwszym miejscem, gdzie rodzic odreagowując bezradność, opowiada o swojej rodzinnej tragedii, zwierza się z problemów, o których wstydzi się opowiedzieć wychowawcy dziecka a boi się pójść z nimi na policję. To pedagog szkolny jest często tą osobą, do której jest najkrótsza i najłatwiejsza droga rodzica poszukującego wsparcia zaufanej osoby.
Rodzic często znajduje w pedagogu szkolnym bezpiecznego sojusznika, który w klasie nie będzie identyfikował jego dziecka w grupie uczniów jako tego z problemami rodziny.
Efekty pracy pedagoga to tylko(?):
 bezpieczna przestrzeń ucznia,
 ukierunkowany rozwój pomimo dysfunkcji,
 satysfakcjonujące kontakty dziecka dotąd wycofanego a także tego z trudnościami
w zachowaniu,
 właściwie dostosowane do dysfunkcji ucznia narzędzia pracy nauczyciela,
To tylko pozostaje w ocenie władz, które szukając oszczędności, nie dostrzegają realnych działań pedagoga i efektów jego pracy.
A nam – pedagogom szkół krakowskich zależy na szacunku do naszej pracy, naszej misji
i naszego rzetelnego warsztatu.
Będziemy upominać się o swoje prawa, ponieważ cale nasze życie zawodowe podporządkowaliśmy działaniom rzetelnym, skutecznym i odpowiedzialnym.
Nie można planować na papierze reform dla dobra dziecka i jednocześnie w imię oszczędności, odbierać mu osobę, która bezpośrednio w szkole, jako specjalista pozostający blisko ucznia, dokonuje tych zmian.
Jeżeli dziecko, rodzic czy nauczyciel, który szuka wsparcia pedagoga, zastanie zamknięte drzwi jego gabinetu, czy dopuka się do drzwi innego urzędnika? Pedagog nie może być urzędnikiem, on ciągle jest nauczycielem i wychowawcą.
Pedagodzy szkół krakowskich wyrażają głębokie rozgoryczenie i protestują przeciwko dyskwalifikacji z grupy zawodowej poprzez wyłączenie z karty nauczyciela.
Nie zgadzamy się na warunki zatrudnienia, które nie dają nam szans na utrzymanie statusu nauczyciela, który dotąd szanowaliśmy i godnie reprezentowaliśmy.

Pedagodzy szkół krakowskich.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28. marca 2024 23:08
Przy czym nie musi być wprost w orzeczeniu napisane, że ma być pomoc; tylko tak jak napisał już Kazimierz - zależy co dziecko potrzebuje (a zawarto w orzeczeniu) (por. Roz. Dz.U.2020,1309,§7)
.

27. marca 2024 00:12
Tak, jeśli wynika to z realizacji zadań zawartych w orzeczeniu.

26. marca 2024 21:23
Czy zgodnym z przepisami jest zatrudnienie pomocy nauczyciela dla ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej w klasach 1-8?

21. marca 2024 09:36
Ktoś ma może "podzielić się " planem pracy pedagoga szkolnego szkół średnich ?

15. marca 2024 14:00
Witam! Może ktoś ma lub może pomóc co napisać w opinii mentora dla psychologa. Pozdrawiam.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png POLECANY PRAWNIK - p...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [438]