OECD przebadała relacje uczeń-nauczyciel
Nie da się z nimi dogadać. Nie słuchają nas. Nie można na nich liczyć. To uczniowie o nauczycielach.
OECD przebadała relacje uczeń – nauczyciel w krajach tworzących organizację. Z grupy 34 analizowanych państw Polska znalazła się na ostatnim miejscu. Taka jest konkluzja opracowania „Global policy outlook 2015. Making reforms happen”.
Wyprzedzają nas nie tylko kraje, do których zwykle aspirujemy, jak Szwecja czy Wielka Brytania. Lepiej jest nawet na Węgrzech i w Meksyku. Co ciekawe, stosunki w szkole zupełnie inaczej wyglądają z perspektywy nauczycieli.
Źródło: Gazeta Prawna
Ciekawe, że koresponduje to z bardzo wysoką oceną efektów polskiej edukacji.
W znakomitej książce "Psyche i edukacja" Bernie Neville napisał:
występowanie wobec uczniów jedynie w roli matki może okazać się równie destruktywne, jak występowanie wobec nich jedynie w roli managera. Niechciana miłość może ciążyć nie mniej niż narzucona tyrania [...]. Są klasy, w których bliskość wyklucza myślenie, w których nauczyciel i uczniowie są tak zajęci tworzeniem przyjaznej atmosfery, że nie robią niczego innego[...].
|