ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 16

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,079
bullet.png Najnowszy użytkownik: Monika J

Ostatnie komentarze
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
 
Komunikat z konferencji
 


Komunikat z konferencji "Sytuacja PEDAGOGÓW i PSYCHOLOGÓW w szkołach, w świetle zmian w systemie opieki nad uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych"



W dniu 8 marca 2011 r. odbyła się w Gdańsku konferencja pt. „Sytuacja PEDAGOGÓW i PSYCHOLOGÓW w szkołach, w świetle zmian w systemie opieki nad uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, zorganizowana przez Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego we współpracy z Sekcją Krajową Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.

W zebraniu wzięło udział około 150 przedstawicieli szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych z Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Chojnic, Pelplina, Brus, Kolbud, Czerska, Rumi, Redy, Lęborka, Malborka, Wejherowa, Nowego Dworu Gd., Pszczółek, Barłomina, Luzina, Łęgowa, Leźna, Lubni, Pelplina, Żarnowca, ZS Rajkowy, a także z Krakowa, Olsztynka, Świecia.

Konferencję prowadzili - Przewodniczący SOiW NSZZ „Solidarność” Regionu Gd. Wojciech Książek oraz Zastępca Przewodniczącego, Barbara Kamińska. Na wstępie głos zabrała Marzena Korzeniewska - członek Rady Sekcji, pedagog z Zespołu Szkół Nr 14 w Gdyni, która w imieniu zespołu przygotowującego tą konferencję przedstawiła i omówiła zgłoszone problemy i pytania.

W konferencji wystąpili m. in.: Emilia Wojdyła – zastępca dyrektora Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych MEN, Renata Wypasek – wizytator Kuratorium Oświaty w Gdańsku, Ryszard Proksa – przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, Jarosław Wejer – wójt Gminy: Luzino, Barbara Kamińska – „S” oświatowa, pedagog w ZSE w Tczewie, Irena Roczniak – „S” oświatowa, psycholog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Gdańsku, Monika Gołubiew – dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 7 w Gdańsku, Krzysztof Jankowski – dyrektor Zespołu Szkół nr 14 w Gdyni, Beata Jaworska – pedagog w Gimnazjum nr 2 w Tczewie, Agnieszka Wałęsa i Magdalena Poliwodzińska – Zespół Szkół Sportowych i Ogólnokształcących w Gdańsku, Andrzej Bodnar – dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Gdyni, Elżbieta Łoniewska - nauczyciel pedagog z Olsztynka.
Postanowiono:

1. Wystąpić z APELEM do MEN o uwzględnienie problemów zgłoszonych podczas konferencji.

2. Skierować pismo do organów prowadzących – jednostek samorządu terytorialnego – o realną pomoc w rozwiązywania nowych zadań wynikających z pakietu rozporządzeń.

3. Włączyć się do monitoringu wprowadzanych zmian, czego oczekuje Sekcja Krajowa NSZZ "Solidarność". W związku z tym ma być zorganizowany cykl konferencji na terenie całego województwa, których celem będzie między innymi zwrócenie uwagi na konieczność zapewnienia odpowiednich warunków pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach edukacyjnych.



Przed i w trakcie konferencji zgłoszono następujące wnioski i uwagi:

1. Potrzebne jest utrzymanie dotychczasowego statusu zawodowego pedagogów i psychologów i innych specjalistów zatrudnionych w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wiąże się to z pojawiającymi się w mediach informacjami o planach MEN-u odebrania uprawnień nauczycielskich, gwarantowanych tej grupie zawodowej przez Kartę Nauczyciela. W uzasadnieniu zaznaczono fakt, że stopnie awansu zawodowego określają tą grupę mianem nauczycieli. Jest to zasadne, ponieważ psycholodzy i pedagodzy uczestniczą w procesie dydaktyczno-wychowawczym, pracują bezpośrednio z uczniem, prowadzą różnego rodzaju terapie oraz warsztaty profilaktyczne. Zmiana statusu zawodowego tej grupy wiązałaby się z pogorszeniem warunków pracy i płacy.
2. Konieczne jest wprowadzenie jasnych zasad zatrudniania w placówkach pedagogów i psychologów i innych specjalistów niezależenie od warunków środowiskowych. Wskazano, że obligatoryjne zatrudnianie tej grupy specjalistów jest niezbędne do zapewnienia kompleksowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w każdej szkole. W przeciwnym razie zachodzi groźba obniżenia jakości pracy szkoły z powodu braku dostępu ucznia do fachowej pomocy pedagogiczno-psychologicznej. Potrzeba więc m. in. ustalenia przez MEN standardów w zależności od ilości uczniów w placówkach. Ważne, aby na każdym etapie edukacyjnym, w każdej placówce obligatoryjnie byli zatrudniani pedagodzy, psycholodzy, logopedzi i inni specjaliści.
3. Potrzeba zapewnienia środków finansowych na realizację nowych zadań, jakie wprowadza obecny pakiet rozporządzeń MEN o ofercie dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obarczenie nauczycieli-wychowawców dodatkowymi obowiązkami w tym zakresie nie zastąpi fachowej pomocy wykwalifikowanych specjalistów. Środki na te cele nie mogą jedynie pochodzić z różnych funduszy pomocowych z UE, których może zabraknąć po 2013 r. Koszty dotyczą także zakupu np. odpowiednich arkuszy diagnostycznych i specjalistycznych pomocy dydaktycznych.
4. Ponadto zwracano uwagę na:
a. Problem nadmiernej biurokracji związanej z dokumentowaniem pracy zespołów dla poszczególnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w razie kontroli liczą się głównie dokumenty).
b. Brak odpowiednich warunków lokalowych, czasowych (nie wszystko rozwiązuje „magiczny” art. 42 Karty Nauczyciela o dodatkowych godzinach niepłatnych) dla spotkań zespołów w dużych szkołach masowych.
c. Brak odpowiedniego przepisu o zapewnieniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach niepublicznych.
d. Potrzebę zwiększenia etatów w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz pozostawienia im statutu samodzielnych placówek (niejasne są plany MEN-u ws. konsolidacji różnych placówek).
e. Usprawnienie systemu doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego dla psychologów i pedagogów oraz ustalenie warunków udziału w różnych szkoleniach – również tych odbywających się w czasie zajęć szkolnych.
f. Nierozwiązaną kwestię doradztwa zawodowego na terenie szkół,
g. Trudności przy ustalaniu zajęć terapeutycznych przy założeniu czasu ich trwania nie 45 a 60 min.
h. Konieczność zachowania w kompetencjach specjalistów diagnozy psychologiczno-pedagogicznej oraz terapii, co jest gwarantem fachowo udzielanej pomocy.
i. Możliwość wystąpienia problemów szczególnie w szkołach ponadgimnazjalnych, gdzie brak jest do tej pory specjalistów (i zajęć) w tym zakresie.
j. Uniemożliwienie przekazywania dokumentacji między etapami kształcenia (bez zgody rodzica).
k. Pozorną autonomię dyrektora szkoły w wyborze form pomocy z uwagi na brak wystarczających środków finansowych na to zadanie oraz przejrzystych procedur.


Apel ws. PEDAGOGÓW i PSYCHOLOGÓW w szkołach



Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego apeluje do Ministerstwa Edukacji Narodowej o:
1. Utrzymanie dotychczasowego statusu zawodowego pedagogów i psychologów i innych specjalistów zatrudnionych w szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wiąże się to z pojawiającymi się w mediach informacjami o planach MEN-u odebrania uprawnień nauczycielskich, gwarantowanych tej grupie zawodowej przez Kartę Nauczyciela.
2. Wprowadzenie jasnych zasad zatrudniania w placówkach pedagogów i psychologów i innych specjalistów niezależenie od warunków środowiskowych. Obligatoryjne zatrudnianie tej grupy specjalistów jest niezbędne do zapewnienia kompleksowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w każdej szkole. W przeciwnym razie zachodzi groźba obniżenia jakości pracy szkoły z powodu braku dostępu ucznia do fachowej pomocy pedagogiczno-psychologicznej.
3. Zapewnienie środków finansowych na realizację nowych zadań, jakie wprowadza obecny pakiet rozporządzeń MEN o ofercie dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Środki na te cele nie mogą jedynie pochodzić z różnych funduszy pomocowych z UE, których może zabraknąć po 2013 r.
Informujemy, iż szersze rozwinięcie poruszanych problemów znajduje się w „Komunikacie” z konferencji, którą zorganizowaliśmy 8 marca br. w Gdańsku (w załączeniu). Apelujemy o podjęcie także innych wymienionych tam wniosków.


 
Co druga szkoła podstawowa jest nieprzygotowana na przyjęcie sześciolatków
 


Co druga szkoła podstawowa jest nieprzygotowana na przyjęcie sześciolatków



Rodzice sześciolatków ścigają się z czasem. Jak wynika z danych „DGP”, aż 40 proc. z nich pośle swoje dzieci do szkół już 1 września. Teoretycznie nie muszą tego robić, gdyż obowiązkowy nabór najmłodszych dzieci do podstawówek zostanie wprowadzony w przyszłym roku. Ale chcą uniknąć przynajmniej jednego: przepełnionych klas, w których uczą się zarówno sześcio- jak i siedmiolatki.
Nie unikną jednak czegoś innego: bardzo słabego przygotowania szkół do naboru najmłodszych dzieci. Z raportu Głównego Inspektoratu Sanitarnego, do którego dotarł „DGP”, wynika, że z 14 tysięcy skontrolowanych podstawówek (na 21 tysięcy działających w Polsce) 6 tysięcy nie jest gotowe na przyjęcie sześciolatków. Niektóre z nich nie mają nawet ciepłej wody. Brakuje stołówek. Meble i łazienki nie są dostosowane do wzrostu sześciolatków. Nie ma też zalecanych przez MEN pomieszczeń lub kącików na zabawę i odpoczynek dla maluchów.

 
Rząd obciął dotacje na staże zawodowe
 


Rząd obciął dotacje na staże zawodowe


Młodzież nie będzie miała gdzie się uczyć zawodu. Resort pracy obciął pieniądze, które firmy przyjmujące uczniów na praktyki dostają na refundację ich wynagrodzeń i składek.
30 tys. tegorocznych absolwentów gimnazjum będzie mieć po zakończeniu roku szkolnego kłopoty ze znalezieniem mistrzów, pod okiem których nauczy się zawodu: fryzjera, stolarza, mechanika czy cukiernika.
Rzemieślnicy nie przyjmą ich na praktykę, bo rząd obciął dotację, którą Fundusz Pracy ma w tym roku przeznaczyć na ten cel. W ubiegłym roku wydał na to 257 mln zł. W tym roku kwota ta zmaleje do 170 mln zł.
 
Nowy zespół opiniodawczo-doradczy przy MEN - Rada Rodziców
 


Nowy zespół opiniodawczo-doradczy przy MEN - Rada Rodziców


Powołany został nowy zespół opiniodawczo-doradczy - Rada Rodziców przy Ministrze Edukacji Narodowej. W poniedziałek na pierwszym inauguracyjnym posiedzeniu zespołu minister Katarzyna Hall wręczyła członkom Rady akty powołania do niej.
Jak poinformował PAP rzecznik prasowy MEN Grzegorz Żurawski, zadaniem Rady Rodziców będzie konsultowanie i opiniowanie propozycji rozwiązań dotyczących współpracy szkoły z rodzicami, które mają zapewnić poprawę jakości i skuteczności nauczania oraz usprawnią pracę szkoły i zwiększą wpływ rodziców na sprawy szkoły. Zespołowi przewodniczy wiceminister edukacji Mirosław Sielatycki.

 
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty. Sprawdź co się zmieni
 


Nowelizacja ustawy o systemie oświaty. Sprawdź co się zmieni




Szkoły będą uczyć zawodów deficytowych na rynku pracy. Czteroletnie dzieci będą mieć zapewnione miejsce w przedszkolu. Gmina zamiast likwidować szkołę, przekaże ją bez ograniczeń stowarzyszeniu. To tylko niektóre propozycje rządu zawarte w projekcie nowelizacji ustawy o systemie oświaty.





Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

19. kwietnia 2024 12:12
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.

19. kwietnia 2024 10:45
My nie żądamy Smile

18. kwietnia 2024 06:53
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?

14. kwietnia 2024 11:11
Tak, u mnie też kroją etaty specjalistów.

11. kwietnia 2024 08:58
w Olsztynie bardzo

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png awans pedagoga
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [456]
bullet.png poszukuję pracy ... [16]
bullet.png prawnik - prawo o... [0]