ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 9

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,046
bullet.png Najnowszy użytkownik: Marteczka

Ostatnie komentarze
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
bullet.png Im niższy indeks ty...
bullet.png Proszę o podpowied...
bullet.png W punkt.:)
 
Rzecznik Praw Dziecka o likwidacji szkół
 


Rzecznik Praw Dziecka o likwidacji szkół


3 marca 2011 roku Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak skierował wystąpienie generalne do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast i starostów powiatów w sprawie zamiaru likwidacji części szkół.
Rzecznik Praw Dziecka zwrócił się do samorządowców ze względu na podjęcie w wielu gminach uchwał intencyjnych w sprawie likwidacji szkół. Marek Michalak wyraził swoje ogromne zaniepokojenie planowanym zamknięciem placówek bez przeprowadzenia konsultacji ze środowiskiem lokalnym. Jak podkreślił, wpłynęło do niego w tej sprawie wiele skarg od dzieci i ich rodziców.
Rzecznik przestrzegł przed likwidowaniem placówek tylko ze względu na ich wielkość, zwracając uwagę na to, że wiele z nich jest dobrze zorganizowanymi placówkami, w których stale podnosi się poziom nauki. Podkreślił również, że podejmując decyzję o likwidacji bądź przekształceniu placówki oświatowej należy pamiętać, że niebawem konieczne będzie zapewnienie odpowiednich warunków do nauki i zabawy dzieciom sześcioletnim, które zostaną objęte obowiązkiem szkolnym.

 
Komisja Dydaktyczna KRASP za zmianami na maturach
 


Komisja Dydaktyczna KRASP za zmianami na maturach


Zmniejszenie liczby "rzadkich" przedmiotów maturalnych, obowiązkowe dwa egzaminy z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym - takie m.in. propozycje zmian na maturze od roku 2015 r. ma Komisja Dydaktyczna Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich.
Jak zaznacza prof. Tadeusz Borecki z Prezydium KRASP są to dopiero propozycje komisji, nad którymi jeszcze toczy się dyskusja. Komisja pracuje nad nimi na prośbę Prezydium Konferencji. To z kolei zajęło się sprawą po tym jak minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Barbara Kudrycka przekazała KRASP pytanie Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące ewentualnych zmian na egzaminie maturalnym, który zostanie przeprowadzony w roku szkolnym 2014/2015.

 
Nowe podstawy programowe w ośmiu zawodach
 


Nowe podstawy programowe w ośmiu zawodach


Do listy zawodów, których nauka wymaga podstawy programowej, minister edukacji dopisała kolejnych osiem.
Wczoraj w życie weszły nowe przepisy w sprawie podstaw programowych kształcenia w niektórych zawodach. Wynikają one z rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 21 stycznia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz.U. nr 35, poz. 177). Zmiana polega na dodaniu w załączniku do niego standardów wymagań dla ośmiu zawodów niedawno wprowadzonych do klasyfikacji zawodów.


 
Gminy podwyższą opłaty za przedszkola
 


Gminy podwyższą opłaty za przedszkola


Gminy muszą wydać nowe uchwały w sprawie opłat za pobyt dzieci w przedszkolach. Przy okazji dostosowania ich do nowych przepisów samorządy zamierzają podwyższyć dotychczasowe.
Od początku marca samorządy prowadzą nabór do przedszkoli. Dla rodziców, których dzieci dostaną się do nich, oznacza to konieczność ponoszenia dodatkowych opłat. Jednak po ostatniej nowelizacji ustawy z 5 sierpnia 2011 r. o systemie oświaty (Dz.U. nr 148, poz. 991), takie opłaty samorządy mogą pobierać dopiero po pięciu godzinach pobytu dziecka w przedszkolu. W tym czasie nauczyciele powinni realizować program wychowania przedszkolnego, który uwzględnia podstawę programową.





 
List Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
 


List Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do Nauczycieli i Pracowników Oświaty



Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy!

W ostatnich trzech latach w systemie edukacji w Polsce zaszły bardzo istotne zmiany. Dokonano nowelizacji podstawowych aktów prawnych: ustawy o systemie oświaty, ustawy Karta Nauczyciela i bardzo wielu rozporządzeń MEN. Są one powszechnie krytykowane. Wprowadzają chaos prawny i organizacyjny w placówkach. Zwiększają biurokrację, zakres zadań i obowiązków, wydłużają czas pracy. Obciążają finansowo jednostki samorządu terytorialnego.
Zmiany w podstawie programowej bardzo krytycznie oceniło także wiele autorytetów ze świata kultury i nauki. Mimo obietnic ze strony ministra edukacji narodowej nie dokonano ich korekty.
Ogół społeczeństwa nie jest informowany o pełnym zakresie reform przeprowadzanych przez resort edukacji. Warunki naszej pracy uległy w ostatnim czasie pogorszeniu. Straciliśmy prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Zostaliśmy zobowiązani do prowadzenia bezpłatnych zajęć dodatkowych (słynny art. 42 KN).. Wielu z nas straciło pracę nie tylko ze względu na niż demograficzny, ale właśnie z powodu zmian w prawie oświatowym (bulwersujące zmiany w siatce godzin z poszczególnych przedmiotów, likwidacja etatów w świetlicach). Zlikwidowano coroczny obowiązek uzgadniania regulaminów dodatków do wynagrodzeń. Mimo tego, że w całym kraju realizujemy takie same zadania i obowiązki to nasze wynagrodzenie jest bardzo zróżnicowane i zależy głównie od zasobności i woli organu prowadzącego – jst.
W związku z powyższym w maju 2010 roku Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” sformułowała 21 postulatów dla naprawy polskiej oświaty, jako podstawę do ogólnopolskiej debaty o oświacie. Miały trafić do Pani Katarzyny Hall, ministra edukacji narodowej, w trakcie Walnego Zebrania Delegatów SKOiW NSZZ „Solidarność”, które odbywało się w Gdańsku w maju 2010 roku. Jednak Pani Minister nie przyjęła zaproszenia i konsekwentnie unika dwustronnych rozmów z NSZZ „Solidarność” wyjaśniając na piśmie (także w imieniu Premiera RP), że poszanowanie zasad dialogu społecznego nie pozwala na takie rozmowy tylko z jednym ze związków zawodowych. Z doniesień medialnych wynika, że tej zasady obecny rząd nie stosuje do innych organizacji związkowych!
Koalicja PO - PSL nie dotrzymała porozumienia zawartego ze związkami zawodowymi w kwestii wzrostu płac.
Obecne zmiany w systemie edukacji krytykują także rodzice przede wszystkim w zakresie obligatoryjnego obniżenia wieku szkolnego i zapewnienia bezpieczeństwa
ich dzieciom oraz stworzenia właściwej bazy lokalowej i dydaktycznej. Ze zmianą w podstawie programowej wiążą się znaczne wydatki na podręczniki szkolne.
Skoro ostatnie badania PISA wskazują, że polscy uczniowie, dzięki odpowiedzialnej pracy nauczycieli, uzyskują coraz lepsze wyniki, to nie ma uzasadnienia do wprowadzania
tak daleko idących reform, które nie są poprzedzane naukową analizą stanu obecnego i prognozą skutków. Czy chodzi tylko o wydanie przez MEN unijnych funduszy – 3 mld zł?
NSZZ „Solidarność” reprezentując interesy środowiska oświatowego wielokrotnie wyrażał krytyczne stanowiska i opinie wobec wprowadzanych zmian. Solidarność Oświatowa podjęła wiele działań informacyjnych i protestacyjnych m.in.:
· KK NSZZ „Solidarność” na wniosek SKOiW wystąpiła z inicjatywą ustawodawczą do Parlamentu, Rządu, Prezydenta w sprawie usunięcia z ustawy Karta Nauczyciela kontrowersyjnych zapisów art. 42, - do tej pory nie otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedzi od żadnego organu państwa,
· pikiety przed Urzędami Wojewódzkimi i Urzędem Rady Ministrów oraz MEN,
· petycje do Premiera RP i „laurka” dla Katarzyny Hall
· wiele informacyjnych konferencji prasowych o zasięgu lokalnym i centralnym.
Przedstawiciele Solidarności uczestniczą w pracach zespołów opiniodawczo - doradczych powoływanych w MEN. Kierują także uwagi i opinie do projektów aktów prawnych. Zasadniczy problem polega na tym, że te „konsultacje” społeczne są pozorowane. Ministerstwo tylko w minimalnym stopniu uwzględnia uwagi płynące z szeroko rozumianego środowiska oświatowego, lekceważąc opinię osób o wysokich kwalifikacjach z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Stąd wiele absurdalnych pomysłów, które burzą dotychczasowy sposób pracy szkół i placówek oświatowych. Przykładem na to jest m.in.: rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach… oraz roboczy projekt pod nazwą „Zmiany w ustroju szkolnym w Polsce – konsolidacja zasobów oświaty”????!!!!!!.
Ten ostatni zamysł w ogóle nie podlegał konsultacjom. Czy zostanie zrealizowany? Jakie będą tego efekty dla polskiej edukacji?
Jakie będą tego efekty dla Nas - Nauczycieli ?
· awans zawodowy uzależniony od opinii rodziców i uczniów i jego droga zostanie
wydłużona do 20 lat i ograniczona do 30 % nauczycieli,
· nauczyciel kontraktowy dwa razy zatrudniany na czas określony,
· honorowy tytuł profesora oświaty możliwy dopiero po 30 latach pracy i dostępny
dla nielicznych,
· likwidacja uprawnień socjalnych (ograniczenia ZFŚS, radykalne skrócenie urlopu wypoczynkowego, zmiany w przyznawaniu urlopu dla poratowania zdrowia,
· wykluczenie spod Karty Nauczyciela nauczycieli „nietablicowych”,
· zwiększenie i zróżnicowanie pensum dydaktycznego,

Znamienne słowa Premiera RP, że „nawet w dobie powszechnej oszczędności nie wolno oszczędzać na oświacie” oraz „oświata potrzebuje mądrych decyzji i inwestowania ze świadomością odroczonego zysku” - wypowiedziane w dniu 10 lutego br w trakcie otwarcia seminarium, na którym prezentowano wyniki badań PISA – stają się puste i bezwartościowe, jeśli nie pociągają właściwych działań rządu w szczególności resortu edukacji. Obecne potrzebne jest swego rodzaju „pospolite ruszenie” Tych Wszystkich, dla których ważne
jest dobro polskiej szkoły.
Kierownictwo MEN podejmuje szkodliwe działania dla systemu edukacji w Polsce. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” działając w poczuciu odpowiedzialności za jakość polskiej oświaty domaga się odejścia Katarzyny Hall ze stanowiska Ministra Edukacji Narodowej i w związku z tym rozpoczyna akcję zbierania podpisów pod petycją o jej odwołanie.


Przewodniczący SKOiW NSZZ Solidarność
Ryszard Proksa

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

27. marca 2024 00:12
Tak, jeśli wynika to z realizacji zadań zawartych w orzeczeniu.

26. marca 2024 21:23
Czy zgodnym z przepisami jest zatrudnienie pomocy nauczyciela dla ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej w klasach 1-8?

21. marca 2024 09:36
Ktoś ma może "podzielić się " planem pracy pedagoga szkolnego szkół średnich ?

15. marca 2024 14:00
Witam! Może ktoś ma lub może pomóc co napisać w opinii mentora dla psychologa. Pozdrawiam.

12. marca 2024 17:38
Nie, nie może. Są osoby uprawnione do sprawdzania dzienników. Rodzice nimi nie są.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pedagog szkolny i sp...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png jakie programy profi...
bullet.png POLECANY PRAWNIK - p...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [437]