ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,083
bullet.png Najnowszy użytkownik: monklo

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
List Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
 


List Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" do Nauczycieli i Pracowników Oświaty



Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy!

W ostatnich trzech latach w systemie edukacji w Polsce zaszły bardzo istotne zmiany. Dokonano nowelizacji podstawowych aktów prawnych: ustawy o systemie oświaty, ustawy Karta Nauczyciela i bardzo wielu rozporządzeń MEN. Są one powszechnie krytykowane. Wprowadzają chaos prawny i organizacyjny w placówkach. Zwiększają biurokrację, zakres zadań i obowiązków, wydłużają czas pracy. Obciążają finansowo jednostki samorządu terytorialnego.
Zmiany w podstawie programowej bardzo krytycznie oceniło także wiele autorytetów ze świata kultury i nauki. Mimo obietnic ze strony ministra edukacji narodowej nie dokonano ich korekty.
Ogół społeczeństwa nie jest informowany o pełnym zakresie reform przeprowadzanych przez resort edukacji. Warunki naszej pracy uległy w ostatnim czasie pogorszeniu. Straciliśmy prawo do przechodzenia na wcześniejszą emeryturę. Zostaliśmy zobowiązani do prowadzenia bezpłatnych zajęć dodatkowych (słynny art. 42 KN).. Wielu z nas straciło pracę nie tylko ze względu na niż demograficzny, ale właśnie z powodu zmian w prawie oświatowym (bulwersujące zmiany w siatce godzin z poszczególnych przedmiotów, likwidacja etatów w świetlicach). Zlikwidowano coroczny obowiązek uzgadniania regulaminów dodatków do wynagrodzeń. Mimo tego, że w całym kraju realizujemy takie same zadania i obowiązki to nasze wynagrodzenie jest bardzo zróżnicowane i zależy głównie od zasobności i woli organu prowadzącego – jst.
W związku z powyższym w maju 2010 roku Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” sformułowała 21 postulatów dla naprawy polskiej oświaty, jako podstawę do ogólnopolskiej debaty o oświacie. Miały trafić do Pani Katarzyny Hall, ministra edukacji narodowej, w trakcie Walnego Zebrania Delegatów SKOiW NSZZ „Solidarność”, które odbywało się w Gdańsku w maju 2010 roku. Jednak Pani Minister nie przyjęła zaproszenia i konsekwentnie unika dwustronnych rozmów z NSZZ „Solidarność” wyjaśniając na piśmie (także w imieniu Premiera RP), że poszanowanie zasad dialogu społecznego nie pozwala na takie rozmowy tylko z jednym ze związków zawodowych. Z doniesień medialnych wynika, że tej zasady obecny rząd nie stosuje do innych organizacji związkowych!
Koalicja PO - PSL nie dotrzymała porozumienia zawartego ze związkami zawodowymi w kwestii wzrostu płac.
Obecne zmiany w systemie edukacji krytykują także rodzice przede wszystkim w zakresie obligatoryjnego obniżenia wieku szkolnego i zapewnienia bezpieczeństwa
ich dzieciom oraz stworzenia właściwej bazy lokalowej i dydaktycznej. Ze zmianą w podstawie programowej wiążą się znaczne wydatki na podręczniki szkolne.
Skoro ostatnie badania PISA wskazują, że polscy uczniowie, dzięki odpowiedzialnej pracy nauczycieli, uzyskują coraz lepsze wyniki, to nie ma uzasadnienia do wprowadzania
tak daleko idących reform, które nie są poprzedzane naukową analizą stanu obecnego i prognozą skutków. Czy chodzi tylko o wydanie przez MEN unijnych funduszy – 3 mld zł?
NSZZ „Solidarność” reprezentując interesy środowiska oświatowego wielokrotnie wyrażał krytyczne stanowiska i opinie wobec wprowadzanych zmian. Solidarność Oświatowa podjęła wiele działań informacyjnych i protestacyjnych m.in.:
· KK NSZZ „Solidarność” na wniosek SKOiW wystąpiła z inicjatywą ustawodawczą do Parlamentu, Rządu, Prezydenta w sprawie usunięcia z ustawy Karta Nauczyciela kontrowersyjnych zapisów art. 42, - do tej pory nie otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedzi od żadnego organu państwa,
· pikiety przed Urzędami Wojewódzkimi i Urzędem Rady Ministrów oraz MEN,
· petycje do Premiera RP i „laurka” dla Katarzyny Hall
· wiele informacyjnych konferencji prasowych o zasięgu lokalnym i centralnym.
Przedstawiciele Solidarności uczestniczą w pracach zespołów opiniodawczo - doradczych powoływanych w MEN. Kierują także uwagi i opinie do projektów aktów prawnych. Zasadniczy problem polega na tym, że te „konsultacje” społeczne są pozorowane. Ministerstwo tylko w minimalnym stopniu uwzględnia uwagi płynące z szeroko rozumianego środowiska oświatowego, lekceważąc opinię osób o wysokich kwalifikacjach z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Stąd wiele absurdalnych pomysłów, które burzą dotychczasowy sposób pracy szkół i placówek oświatowych. Przykładem na to jest m.in.: rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach… oraz roboczy projekt pod nazwą „Zmiany w ustroju szkolnym w Polsce – konsolidacja zasobów oświaty”????!!!!!!.
Ten ostatni zamysł w ogóle nie podlegał konsultacjom. Czy zostanie zrealizowany? Jakie będą tego efekty dla polskiej edukacji?
Jakie będą tego efekty dla Nas - Nauczycieli ?
· awans zawodowy uzależniony od opinii rodziców i uczniów i jego droga zostanie
wydłużona do 20 lat i ograniczona do 30 % nauczycieli,
· nauczyciel kontraktowy dwa razy zatrudniany na czas określony,
· honorowy tytuł profesora oświaty możliwy dopiero po 30 latach pracy i dostępny
dla nielicznych,
· likwidacja uprawnień socjalnych (ograniczenia ZFŚS, radykalne skrócenie urlopu wypoczynkowego, zmiany w przyznawaniu urlopu dla poratowania zdrowia,
· wykluczenie spod Karty Nauczyciela nauczycieli „nietablicowych”,
· zwiększenie i zróżnicowanie pensum dydaktycznego,

Znamienne słowa Premiera RP, że „nawet w dobie powszechnej oszczędności nie wolno oszczędzać na oświacie” oraz „oświata potrzebuje mądrych decyzji i inwestowania ze świadomością odroczonego zysku” - wypowiedziane w dniu 10 lutego br w trakcie otwarcia seminarium, na którym prezentowano wyniki badań PISA – stają się puste i bezwartościowe, jeśli nie pociągają właściwych działań rządu w szczególności resortu edukacji. Obecne potrzebne jest swego rodzaju „pospolite ruszenie” Tych Wszystkich, dla których ważne
jest dobro polskiej szkoły.
Kierownictwo MEN podejmuje szkodliwe działania dla systemu edukacji w Polsce. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” działając w poczuciu odpowiedzialności za jakość polskiej oświaty domaga się odejścia Katarzyny Hall ze stanowiska Ministra Edukacji Narodowej i w związku z tym rozpoczyna akcję zbierania podpisów pod petycją o jej odwołanie.


Przewodniczący SKOiW NSZZ Solidarność
Ryszard Proksa
 
Chcą dymisji minister Hall
 


Chcą dymisji minister Hall


Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” chce dymisji minister Hall. Będą zbierane podpisy pod petycją w tej sprawie. Sekcja Krajowa rozpoczyna także szeroką akcję informacyjną na temat zagrożeń w oświacie.
Obradująca w Szklarskiej Porębie Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podjęła uchwałę w sprawie zbierania podpisów pod petycją o odwołanie minister Katarzyny Hall. Podpisy będą zbierane od 4 do 25 marca br. Uchwała Rady SKOiW jest wynikiem szkodliwych trzyletnich działań resortu edukacji pod kierownictwem minister Hall i sprzeciwem wobec kolejnych, niekorzystnych projektów zmian w oświacie prowadzących do „demontażu” systemu oświaty w Polsce i uderzających w nauczycieli.


 
Godziny karciane poza świetlicą
 


Godziny karciane poza świetlicą


W ramach tzw. godzin karcianych nauczyciele nie będą prowadzić zajęć w świetlicy - zakłada poselski projekt nowelizacji Karty Nauczyciela.
Posłowie chcą zmian w obowiązujących od 1 września 2009 r. przepisach o spoczywającym na nauczycielach obowiązku realizacji tzw. godzin karcianych. W zapisach art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a Karty Nauczyciela proponują rezygnację z wyodrębnienia zajęć opieki świetlicowej jako jednej z dopuszczalnych form ich realizacji.

 
Koniec nauczycielskiego eldorado
 


Koniec nauczycielskiego eldorado


CHOĆ W OSTATNICH PIĘCIU LATACH samorządy zlikwidowały 3 tys. szkół, a uczniów jest o milion mniej, liczba nauczycieli wzrosła o 13 tys. Gminy nie mają już pieniędzy na fikcyjne etaty. Szukają nowych form zatrudnienia poza Kartą nauczyciela
W tym roku środowisko nauczycielskie czeka drastyczna redukcja miejsc pracy i utrata wielu przywilejów. Coraz mniejsze wpływy z podatków zmuszają gminy do cięcia etatów i szukania nowych form zatrudniania nauczycieli. Tylko w zeszłym tygodniu gminy postanowiły zlikwidować 335 szkół. W tym roku ta liczba może się podwoić. Radni na podjęcie uchwał o likwidacji szkół mają czas do końca dzisiejszego dnia.


Od głównego administratora :

ELDORADO
1. Potoczny skrót od hiszpańskiego określenia "el hombre dorado" czyli "człowiek olśniony złotem".
2. Legendarna kraina złota poszukiwana przez konkwistadorów hiszpańskich na terenie obecnego Peru i Kolumbii,
3. Przen. bogactwo; miejsce, które w coś obfituje.



 
MEN chce umożliwić częściowe nauczanie w systemie "na odległość"
 


MEN chce umożliwić częściowe nauczanie w systemie "na odległość"


Resort edukacji chce zmienić obowiązujące prawo i pozwolić na prowadzenie części zadań edukacyjnych "na odległość", w formie e-learningu. Sekretarz stanu w MEN Krystyna Szumilas deklaruje, że ma to być uzupełnienie procesu dydaktycznego.
"W obowiązującym prawie możliwość kształcenia na odległość, e-learningu, jest bardzo ograniczona. Dopuszczona jest jedynie w procesie kształcenia ustawicznego, czyli w szkołach dla dorosłych, placówkach kształcenia praktycznego oraz w ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego. I jest to pierwsze pole, w którym to kształcenie funkcjonuje, takie jakby poletko doświadczalne. Przepisy określają zadania organizatora takiego nauczania, zawartość materiałów dydaktycznych i dokumentację przebiegu kształcenia. Zaoczne szkoły dla dorosłych mogą także organizować dla słuchaczy konsultacje indywidualne w trybie kształcenia na odległość" - wyjaśniła w czwartek w Sejmie Szumilas.


Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

25. kwietnia 2024 21:02
Czy rodzic moze zdrezygnować z zajęć rewalidacyjnych?

20. kwietnia 2024 13:25
nie pytamy Smile

19. kwietnia 2024 12:12
Tak wpisali sobie do Stand. Ochr. Małol. Sprawdzić w rejestrze seksualnych może dyr. od ręki, gorzej jak wpisali o niekaralności. Wyłączyć z tego pracow. instyt. publicznych.

18. kwietnia 2024 06:53
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?

14. kwietnia 2024 11:11
Tak, u mnie też kroją etaty specjalistów.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [460]
bullet.png warsztaty dla grona [47]
bullet.png prawnik - prawo o... [1]