W wyniku zmian, wzrost minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli, którzy nie uzyskali jeszcze stopnia nauczyciela mianowanego, z pierwszej grupy zaszeregowania płacowego (posiadających tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym), wyniesie dla:
1) dotychczasowych nauczycieli stażystów – ok. 11% (wzrost o 345 zł);
2) dotychczasowych nauczycieli kontraktowych – ok. 8% (wzrost o 257 zł).
Zgodnie z nowelizacją liczba stopni awansu zawodowego zostanie zmniejszona. Likwidacji ulegną dwa stopnie awansu zawodowego nauczycieli: nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Po ich likwidacji w systemie – zamiast czterech stopni awansu zawodowego będą: nauczyciel początkujący (niemający stopnia awansu zawodowego) i – tak jak obecnie – nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany.
Nowelizacja wprowadza też zmiany dotyczące wysokości tzw. średniego wynagrodzenia nauczycieli. Zgodnie z nim, średnie wynagrodzenie nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego ma wynosić 120 proc. kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.
W nowelizacji zapisano też, że w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy, nauczyciel zostanie zobowiązany do „dostępności w szkole w wymiarze 1 godziny tygodniowo”, w której trakcie „odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów lub wychowanków lub ich rodziców”. W przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym, niż jedna druga obowiązkowego wymiaru zajęć, zostanie on zobowiązany do dostępności w wymiarze godziny w ciągu dwóch tygodni.
Nauczyciele pedagodzy specjalni w szkołach i przedszkolach. Jakie będą ich obowiązki?
Nauczyciele pedagodzy specjalni w szkołach i przedszkolach. Jakie będą ich obowiązki?
W Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt zmiany rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie wykazu zajęć prowadzonych przez nauczycieli specjalistów. Wynika on z konieczności dostosowania przepisów do zapisów nowelizacji ustawy o systemie oświaty dotyczących uzupełnienia katalogu tych nauczycieli o pedagogów specjalnych.
Chodzi o projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.
„Zadania realizowane przez pedagogów specjalnych uzupełniają zadania realizowane przez innych nauczycieli specjalistów w zakresie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów lub wychowanków oraz planowania dla nich wsparcia odpowiadającego ich potrzebom rozwojowym i edukacyjnym” – czytamy w uzasadnieniu.
W związku z napływającymi do Związku Nauczycielstwa Polskiego niepokojącymi sygnałami dotyczącymi ograniczania w niektórych szkołach wymiaru zatrudnienia nauczycieli specjalistów, co znajduje odzwierciedlenie w arkuszach organizacji pracy szkół na nowy rok szkolny, Związek Nauczycielstwa Polskiego zwraca się do Ministra Edukacji i Nauki o podjęcie działań w celu zahamowania tej wysoce niekorzystnej dla dzieci i młodzieży tendencji.
W ustawie z dnia 12 maja 2022 r. znowelizowana została ustawa Karta Nauczyciela, w której wprowadzono standardy zatrudniania nauczycieli specjalistów w celu zwiększenia dostępności oraz podniesienia jakości wsparcia udzielanego dzieciom i młodzieży w procesie kształcenia, wychowania i opieki. Niestety, występują przypadki ograniczania wymiaru zatrudnienia nauczycieli specjalistów w sytuacji, gdy wymiar ten przekracza standard określony w Karcie Nauczyciela. Taka praktyka jest niedopuszczalna – zmierza bowiem do dokonywania oszczędności w oświacie kosztem rozwoju dzieci i młodzieży. Ponadto, w naszej opinii stanowi zaprzeczenie intencji ustawodawcy.
Mamy nadzieję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej podzieli nasz pogląd. Dlatego zwracamy się o spowodowanie monitorowania przez kuratorów oświaty sytuacji w tym zakresie, a także skierowanie przez Ministra Edukacji i Nauki pisma do dyrektorów szkół i placówek oraz organów prowadzących w celu wyeliminowania przypadków ograniczania zatrudnienia nauczycieli specjalistów do wymiaru standardu określonego w przepisach prawa jako niezgodnych z intencją ustawodawcy i właściwie rozumianym dobrem ucznia i wychowanka.
W ostatnich dniach temat nauczycielskich wynagrodzeń odżył. Wszystko przez zaproponowane przez MEiN podwyżki, które objęły tylko średnie, a nie minimalne wynagrodzenie i na dodatek wyniosły 4,4 proc. Senat zaproponował, by wyniosły one 20 proc., ale posłowie (w tym także minister edukacji) nie zgodzili się na nie. [...] Podwyższenie tylko średniego wynagrodzenia sprawia, że nie wzrosną pochodne takie jak dodatek za wysługę lat i inne, które są liczone od kwoty wynagrodzenia minimalnego.
Czy to nie absurd, że szkoły żądają od strażników miejskich, policjantów, pracowników poradni zaświadczenia, że nie są w rejestrze pedofilów, gdy przychodzą na zajęcia do szkół?
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 55,035,652 unikalne wizyty