ZNP o reklamie firmy ubezpieczeniowej w materiałach edukacyjnych dla dzieci ("Planeta Filipka")
Związek Nauczycielstwa Polskiego otrzymał od nauczycieli i nauczycielek pismo edukacyjne dla najmłodszych "Planeta Filipka", które powstało w ramach unijnego projektu MEN "Ogólnopolskie kampanie upowszechniające model uczenia się przez całe życie" (Działanie 3.4. Poddziałanie 3.4.2). Beneficjentem tego projektu jest minister właściwy ds. wychowania i oświaty, a odbiorcami szkoły i placówki oświatowe oraz uczniowie i nauczyciele. Celem projektu jest natomiast "upowszechnianie idei uczenia się przez całe życie, zwłaszcza na etapie przedszkolnym".
W pierwszym numerze pisma "Planeta Filipka", które kuratoria oświaty nazywają na swoich stronach internetowych "materiałami edukacyjnymi dla sześciolatków, przekazanymi przez MEN", na dwunastej stronie - w czytance dla dzieci i rodziców - została zamieszczona reklama ubezpieczeń zdrowotnych jednej z wiodących firm ubezpieczeniowych.
Kilka pytań:
- dlaczego w materiałach edukacyjnych opatrzonych logotypem MEN i finansowanych z unijnych środków na edukację, pojawia się nieoznakowana reklama firmy ubezpieczeniowej?
- dlaczego reklamowanie usług niepublicznych, do których dostęp mają tylko nieliczni ze względu na barierę finansową, znalazło się w obszarze działań MEN? Czy do zadań MEN należy promocja usług dostępnych tylko dla najbogatszych? Czy nie mamy do czynienia z nierównym traktowaniem?
- czy MEN w ten sposób nie wspiera jednej z firm, a jeśli tak, to z jakich powodów? Zatem, czy sprawą nie powinna zainteresować się Julia Pitera Pełnomocnik ds. Opracowania Programu Zapobiegania Nieprawidłowościom w Instytucjach Publicznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów?
- kto i w jaki sposób kontroluje wydatkowanie unijnych środków na edukację?
- czy resort edukacji nie powinien promować zdrowego trybu życia wśród dzieci i rodziców, starać się o zapewnienie uczniom opieki pielęgniarki i lekarza na terenie szkoły, a nawet stomatologa, do czego od lat namawia m.in. Rzecznik Praw Dziecka?
- czy reklamowanie usług komercyjnych przez MEN nie jest przykładem ideologii bliskiej kierownictwu tego resortu, polegającej na zastępowaniu publicznych usług społecznych usługami świadczonymi przez inne podmioty, firmy i stowarzyszenia. Takiego zadania nie ma z pewnością w "Planie działalności Ministra Edukacji Narodowej na rok 2011 dla działu administracji rządowej oświata i wychowanie".
|