ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
bullet.png Strona główna
bullet.png Charakterystyka zawodu
bullet.png Warunki zatrudnienia
bullet.png Wymagane kwalifikacje
bullet.png Dokumentacja
bullet.png Awans zawodowy
bullet.png Pomoc materialna
bullet.png Pomoc psych-ped.
bullet.png Diagnoza
bullet.png Dostosowanie wymagań
bullet.png Problemy w nauce-ćwiczenia
bullet.png Sprawdzian/egzamin
bullet.png Odpowiedzialność nieletnich
bullet.png Placówki specjalistyczne
bullet.png Książki
bullet.png Inne

bullet.png Artykuły i scenariusze zajęć
bullet.png News
bullet.png Linki
bullet.png Forum
bullet.png Pliki do pobrania
bullet.png Akty prawne

bullet.png Szukaj
bullet.png Kontakt

Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 20,134
bullet.png Najnowszy użytkownik: Lucyna Sobura
Ostatnie komentarze  
name
link
awans zawodowy

AWANS ZAWODOWY

WARUNKI WSTĘPNE

18 lutego 2000 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 19, poz. 239 ze zm.).
Doprowadziło to do zasadniczej zmiany w statusie zawodowym nauczycieli. Z dniem wejścia w życie, tj. od dnia 6 kwietnia 2000 r. ustawa wprowadziła hierarchię stopni awansu zawodowego, w zamian funkcjonujących do tej pory stopni specjalizacji zawodowej. Pedagoga szkolnego obowiązują takie same warunki awansu jak pozostałych nauczycieli.
W rozdziale 3a art. 9a. Karty Nauczyciela wymienione zostały cztery stopnie awansu :
  • nauczyciel stażysta,
  • nauczyciel kontraktowy,
  • nauczyciel mianowany,
  • nauczyciel dyplomowany.
Awans zawodowy nauczycieli regulują obecnie następujące akty prawne : Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego jest :
  • spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, pozwalających objąć stanowisko nauczyciela, o których mówi art. 9 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a - 3 Karty Nauczyciela,
  • odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego oraz :
    • nauczyciel stażysta - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie ( komisję powołuje dyrektor szkoły )
    • nauczyciel kontraktowy - zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną ( powołaną przez organ prowadzący szkołę )
    • nauczyciel mianowany - uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej ( powołanej przez właściwego dla miejsca zamieszkania Kuratora Oświaty ).
Staż rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć. Gdyby nauczyciel nawiązał stosunek pracy po upływie wymienionego terminu, nie może rozpocząć stażu do końca tego roku szkolnego.
Nauczyciel nieposiadający stopnia awansu zawodowego, z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskuje stopień nauczyciela stażysty.
Nauczyciel stażysta rozpoczyna staż bez złożenia wniosku. Rozpoczęcie stażu na kolejne stopnie awansu wymaga złożenia wniosku do dyrektora szkoły.

Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego.

ŚCIEŻKA AWANSU



Nauczyciel kontraktowy lub nauczyciel mianowany posiadający co najmniej stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego rok i 9 miesięcy.
Dyrektor szkoły może nauczycielowi kontraktowemu, który uzyskał awans w sposób określony w art. 9a ust. 3* i ubiega się o uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego, skrócić staż do roku i 9 miesięcy.

*art. 9a ust. 3. Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego.


Zebrane informacje o ścieżce awansu zawodowego nauczycieli.


AWANS
STAŻYSTY
NA
KONTRAKTOWEGO
KONTRAKTOWEGO
NA
MIANOWANEGO
MIANOWANEGO
NA
DYPLOMOWANEGO
WARUNKI
Spełnia wymagania kwalifikacyjne na stanowisko nauczyciela Po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat, od dnia nadania stopnia - nauczyciel kontraktowy Po przepracowaniu w szkole co najmniej roku od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego
TERMIN ROZPOCZĘCIA
Bez wniosku, automatycznie z dniem rozpoczęcia pracy w szkole, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć Na wniosek nauczyciela, z początkiem roku szkolnego, nie później niż 14 dnia od rozpoczęcia zajęć Na wniosek nauczyciela, z początkiem roku szkolnego, nie później niż 14 dnia od rozpoczęcia zajęć
DŁUGOŚĆ STAŻU
9 miesięcy 2 lata i 9 miesięcy 2 lata i 9 miesięcy
OCENA
Uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie Zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną Uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzonej rozmowie
KOMISJA
Powołana przez dyrektora szkoły Powołana przez organ prowadzący szkołę Powołana przez właściwego dla miejsca zamieszkania Kuratora Oświaty



NAUCZYCIEL STAŻYSTA
AWANS NA KONTRAKTOWEGO
NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY
AWANS NA MIANOWANEGO
NAUCZYCIEL MIANOWANY
AWANS NA DYPLOMOWANEGO


KILKA PYTAŃ I ODPOWIEDZI

Czy nauczyciel stażysta zatrudniony na czas określony z dniem uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego powinien zostać zatrudniony na czas nieokreślony?

Stopnie awansu zawodowego nauczycieli nie łączą się bezpośrednio z podstawą nawiązania stosunku pracy. Uzyskanie przez nauczyciela stopnia awansu na nauczyciela kontraktowego nie oznacza bezpośredniej zmiany treści umowy o pracę (nawiązania umowy na czas nieokreślony).
Uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego nie zmienia automatycznie warunków pracy nauczyciela. Akt nadania stopnia awansu zawodowego jest rodzajem certyfikatu zawodowego wydawanego w trybie administracyjnym, decyzją organu administracji publicznej. Nie jest to wobec tego akt pracodawcy podejmowany w ramach łączącego go z nauczycielem stosunku pracy.
Certyfikat ten daje uprawnienie do zatrudnienia w określonych rodzajach szkół. Nadanie stopnia awansu zawodowego nie powoduje bezpośredniej zmiany warunków pracy (treści stosunku pracy) nauczyciela. (Wyrok WSA w Warszawie z 4 marca 2005 r.). Po rozwiązaniu umowy o pracę z upływem czasu, na który była zawarta, dyrektor szkoły może kontynuować współpracę z nauczycielem. Wówczas, stosownie do przepisów Karty Nauczyciela, zawiera z nim umowę o pracę na czas nieokreślony.

Kto podejmuje decyzję o dopuszczeniu nauczyciela do rozpoczęcia stażu?

Przepisy prawne nie przewidują podejmowania przez jakikolwiek organ (w tym dyrektora szkoły) decyzji o dopuszczeniu do rozpoczęcia stażu albo decyzji odmawiającej takiego dopuszczenia.
Jeżeli nauczyciel spełnia ustawowe wymagania uzasadniające ubieganie się o wyższy stopień awansu zawodowego, to warunkiem rozpoczęcia stażu jest jedynie jego wniosek o staż, skierowany do dyrektora szkoły. Odmienna sytuacja zachodzi wówczas, gdy nauczyciel nie spełnia warunków do nadania kolejnego stopnia awansu, określonych w art. 9b ust. 1 Karta Nauczyciela.
Wówczas nauczycielowi zwracającemu się o staż należy odmówić nadania kolejnego stopnia awansu zawodowego.

Czy komisja kwalifikacyjna może zwrócić wniosek nauczyciela o podjęcie postępowania na stopień nauczyciela dyplomowanego do uzupełnienia, ponieważ opisy i analizy rozwiązywania problemów edukacyjnych były zbyt krótkie?

Nie - komisja kwalifikacyjna dokonuje oceny merytorycznej dokumentacji dołączonej do wniosku nauczyciela o nadanie stopnia awansu. Analizę formalną w trakcie, której mogą być stwierdzone braki formalne we wniosku i dokumentacji dołączonej do wniosku przeprowadza organ powołujący komisje i nadający stopień awansu. Jeżeli wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub dokumentacja do niego dołączona, nie spełniają wymagań formalnych, właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego wskazuje szczegółowo stwierdzone braki i wyznacza termin ich uzupełnienia (§ 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia MENiS z 1 grudnia 2004 r.).
Kurator oświaty może wystąpić o uzupełnienie dokumentacji o opisy i analizy jeśli pewnych dokumentów nauczyciel w ogóle nie dołączył do wniosku. Jeśli natomiast nauczyciel dołączył dokumenty, to bez względu na ich objętość muszą być zaakceptowane podczas analizy formalnej. Osobnym zagadnieniem jest ocena merytoryczna zawartości opiów i analiz, ale ta ocena należy już do komisji kwalifikacyjnej. Jeżeli komisja uzna, że opisy i analizy rozwiązywania problemów edukacyjnych mają niska wartość merytoryczna, to nie występuje o ich uzupełnienie, ale ocenia je negatywnie.

Jakie są zasady kontynuowania stażu, po jego przerwaniu?

W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel obowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany mogą przerwać staż na swój wniosek w każdym czasie. W przypadku ponownego rozpoczęcia stażu odbywają staż w pełnym wymiarze.

Karta Nauczyciela nie określa sposobu obliczania rocznego terminu, którego upływ powoduje konieczność ponownego odbycia stażu. Jeśli nieobecność w pracy z powodu choroby i urlopu macierzyńskiego trwała na przykład nieprzerwanie od 10.12.2009 r. do 8.12.2010 r., a zatem nie była dłuższa niż rok, należy przedłużyć staż o czas trwania tej nieobecności, tj. o 365 dni.
Jeżeli ustawa oznacza termin, nie określając sposobu jego obliczania, termin oznaczony w latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca (art. 110 i art. 112 Kodeksu cywilnego).






Myśli o wychowaniu
Wychowanie musi mieszać przykrość z przyjemnością - Arystoteles
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Ostatnie artykuły
Brak artykułów
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24/05/2016
Witam, jestem w trakcie pisania pracy licencjackiej na temat rozwoju zawodowego nauczycieli wczesnej edukacji. Bardzo proszę o wypełnienie krótkiej ankiety. Jest anonimowa. https://www.ankiet
ka.pl/a
23/05/2016
O zastępstwach prowadzonych przez pedagogów http://www.samorz.
..-zastepstw
21/05/2016
20/05/2016
Wszelkie wskazówki i uwagi mile widziane. mail sroczka12@wp.pl
20/05/2016
Witam zostałam wytypowana do oceny pracy przez dyrektora szkoły. Będzie to moja pierwsza ocena i nie bardzo wiem jak szczegółowo należy ją stworzyć i za jaki okres czasu. Pracuje już prawie 10 lat cd
20/05/2016
Bezpieczna + w woj. slaskim , czy jestescie tym zainteresowani? Dlaczego?
19/05/2016
Wracając do sprawy zmiany nauczyciela-porozm
awiałam z nauczycielem i wysłuchałam jego wersji. Po tygodniu chcę jeszcze raz porozmawiać z uczniami. Potem może wspólne spotkanie:nauczyci
el-uczniowie-ja?
19/05/2016
U nas też tak jest. A orientujecie się czy należy mi się świadczenie urlopowe na l4?
19/05/2016
Moim zdaniem musisz odebrać urlopy, tak jest u nas.
17/05/2016
Witam! Czy jeśli w czasie jednych ferii zimowych byłam na L4 a pożniej wakacje i następne ferie na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim to wracam do pracy wraz z jego koncem?czy musze odebrac urlopy?
17/05/2016
Myślę, że nauczyciel powinien wiedzieć, a nie po cichu. Może trzeba zastosować mediację?
17/05/2016
A nie powinnam najpierw porozmawiać z tym nauczycielem i powiadomić go o zaistniałej sytuacji?
16/05/2016
chyba powinnaś się z tym zgłosić do dyrektora
16/05/2016
Witam.Przyszli do mnie uczniowie gimnazjum z prośbą o zmianę nauczyciela w-f(u).Spisali na kartce swoje skargi i proszą mnie o pomoc. Jak to rozwiązać?Proszę o radę-pedagog.
16/05/2016
dziękuję, masz rację i niech tylko tak mu się życie ułoży Smile pozdrawiam
16/05/2016
Zostanie fliziarzem, murarzem, albo innym specjalistą i będzie zarabiał 3 razy tyle co my.
16/05/2016
Niech mądre Panie z poradni coś Wam zaproponują. Moim zdanie (i tak robimy u nas) trzeba "wycisnąć" z niego co się da i przepuszczać. Niech idzie w świat.
16/05/2016
tylko nawet przy odpowiedziach ustnych nie jest w stanie zaliczyć materiału.
16/05/2016
to co proponujesz Kazimierzu? uczeń jest w klasie 5 a nie potrafi się nawet podpisać, jego prace to dosłownie jakieś esyfloresy a opinia z poradni każe dostosować wymagania do indywidualnych potrzeb
16/05/2016
To jest właśnie dylemat w zasadzie bez dobrego rozwiązania. Uczeń (nawet z niepełnosprawności
ą intelektualną) ma zrealizować podstawę programową. A jeśli nie jest w stanie, to co ????
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png Nauczycielu wczesnej...
bullet.png training stylishness...
bullet.png petycja- wysyłamy od...
bullet.png nieklasyfikowanie
bullet.png brak promocji ucznia...
Najciekawsze tematy
bullet.png Projekt nowego ro... [1162]
bullet.png petycja- wysyłamy... [551]
bullet.png zatrudnienie peda... [470]
bullet.png śmiech to zdrowie [459]
bullet.png Prezentacja [440]


13,898,458 Unikalnych wizyt