Ustawa Rozdział 8a Pomoc materialna dla uczniów Art. 90b. 1. Uczniowi przysługuje prawo do pomocy
materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub
budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. 2. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic
w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji
wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji
uczniów zdolnych. 3. Pomoc materialna przysługuje: 1) uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół
publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów
nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników
służb społecznych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do
ukończenia 24 roku życia; 2) wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających
dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i
młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami realizację
odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - do czasu ukończenia
realizacji obowiązku nauki. 4. Świadczenia pomocy materialnej, o których mowa w art. 90c
ust. 2, przysługują również: 1) uczniom szkół niepublicznych nieposiadających uprawnień szkół publicznych
dla młodzieży i dla dorosłych - do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki,
2) słuchaczom niepublicznych kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich
kolegiów języków obcych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak
niż do ukończenia 24 roku życia. Art. 90c. 1. Pomoc materialna ma charakter socjalny albo
motywacyjny. 2. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są: 1) stypendium szkolne; 2) zasiłek szkolny. 3. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym
są: 1) stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe; 2) stypendium Prezesa Rady Ministrów; 3) stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; 4) stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
4. Uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o
charakterze socjalnym i motywacyjnym. Art. 90d. 1. Stypendium szkolne może otrzymać uczeń
znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów
na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie,
niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak
umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub
narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe, z
zastrzeżeniem ust. 12. 2. Stypendium szkolne może być udzielane uczniom w formie: 1) całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach
edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w
szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych
realizowanych poza szkołą; 2) pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu
podręczników. 3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do wychowanków
ośrodków, o których mowa w art. 90b ust. 3 pkt 2, oraz słuchaczy kolegiów
nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników
służb społecznych. 4. Stypendium szkolne może być udzielane uczniom szkół
ponadgimnazjalnych oraz słuchaczom kolegiów, o których mowa w ust. 3, także w
formie całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów związanych z pobieraniem
nauki poza miejscem zamieszkania. 5. Stypendium szkolne może być także udzielone w formie
świadczenia pieniężnego, jeżeli organ przyznający stypendium uzna, że
udzielenie stypendium w formach, o których mowa w ust. 2, a w przypadku uczniów
szkół ponadgimnazjalnych także w formie, o której mowa w ust. 4, nie jest
możliwe, natomiast w przypadku słuchaczy kolegiów, o których mowa w ust. 3,
udzielenie stypendium w formach, o których mowa w ust. 2 i 4, nie jest celowe. 6. Stypendium szkolne może być udzielone w jednej lub kilku
formach jednocześnie. 7. Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia
uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż
kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o
pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703). 8. Miesięczna wysokość dochodu, o której mowa w ust. 7, jest
ustalana na zasadach określonych w art. 8 ust. 3-13 ustawy, o której mowa w
ust. 7, z tym że do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej, o
których mowa w art. 90c ust. 2 i 3. 9. Stypendium szkolne nie może być niższe miesięcznie niż
80 % kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, z późn. zm.) i nie może
przekraczać miesięcznie 200 % kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. 10. Stypendium szkolne jest przyznawane na okres nie krótszy
niż miesiąc i nie dłuższy niż 10 miesięcy w danym roku szkolnym, a w przypadku
słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i
kolegiów pracowników służb społecznych - na okres nie krótszy niż miesiąc i nie
dłuższy niż 9 miesięcy w danym roku szkolnym. 11. Jeżeli forma stypendium szkolnego tego wymaga, stypendium
szkolne może być realizowane w okresach innych niż miesięczne lub jednorazowo,
z tym że wartość stypendium szkolnego w danym roku szkolnym nie może
przekroczyć łącznie dwudziestokrotności kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2
pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, a w
przypadku słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków
obcych i kolegiów pracowników służb społecznych - osiemnastokrotności kwoty, o
której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o
świadczeniach rodzinnych. 12. Stypendium szkolne nie przysługuje uczniowi, który
otrzymuje inne stypendium o charakterze socjalnym ze środków publicznych, z
zastrzeżeniem ust. 13. 13. Uczeń, który otrzymuje inne stypendium o charakterze
socjalnym ze środków publicznych, może otrzymać stypendium szkolne w wysokości,
która łącznie z innym stypendium o charakterze socjalnym ze środków publicznych
nie przekracza dwudziestokrotności kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, a w przypadku
słuchaczy kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i
kolegiów pracowników służb społecznych - osiemnastokrotności kwoty, o której
mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach
rodzinnych. Art. 90e. 1. Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi
znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia
losowego. 2. Zasiłek szkolny może być przyznany w formie świadczenia
pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym lub w formie
pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, raz lub kilka razy w roku,
niezależnie od otrzymywanego stypendium szkolnego. 3. Wysokość zasiłku szkolnego nie może przekroczyć jednorazowo
kwoty stanowiącej pięciokrotność kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2
ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. 4. O zasiłek szkolny można ubiegać się w terminie nie dłuższym
niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego
zasiłku. Art. 90f. Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy
materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy,
kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, w którym
określa w szczególności: 1) sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od sytuacji
materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których mowa w
art. 90d ust. 1; 2) formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od potrzeb
uczniów zamieszkałych na terenie gminy; 3) tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego; 4) tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia
losowego. Art. 90g. 1. Szkoła może udzielać stypendium za wyniki w
nauce lub za osiągnięcia sportowe. 2. Stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi,
który uzyskał wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w
okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to
stypendium, a stypendium za osiągnięcia sportowe może być przyznane uczniowi,
który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co
najmniej międzyszkolnym oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie
(semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to
stypendium. 2a. Warunek uzyskania co najmniej dobrej oceny zachowania, o
którym mowa w ust. 2, nie dotyczy uczniów szkół policealnych oraz szkół dla
dorosłych. 3. O przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia
sportowe uczeń może ubiegać się nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego okresu
(semestru) nauki w danym typie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. 4. Stypendium za wyniki w nauce nie udziela się uczniom klas
I-III szkoły podstawowej oraz uczniom klasy IV szkoły podstawowej do ukończenia
pierwszego okresu nauki. 5. Stypendium za osiągnięcia sportowe nie udziela się uczniom
klas I-III szkoły podstawowej. 6. Dyrektor szkoły powołuje w szkole komisję stypendialną. 7. Średnią ocen, o której mowa w ust. 2, ustala komisja
stypendialna, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i samorządu
uczniowskiego. 8. Wniosek o przyznanie stypendium za wyniki w nauce lub za
osiągnięcia sportowe wychowawca klasy składa do komisji stypendialnej, która
przekazuje wniosek wraz ze swoją opinią dyrektorowi szkoły. 9. Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe jest
wypłacane raz w okresie (semestrze). 10. Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe
nie może przekroczyć kwoty stanowiącej dwukrotność kwoty, o której mowa w art.
6 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Wysokość stypendium ustala dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii komisji
stypendialnej i rady pedagogicznej oraz w porozumieniu z organem prowadzącym
szkołę. 11. Stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe
przyznaje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w ramach
środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły. 12. Przepisy ust. 1-3 i 6-11 stosuje się odpowiednio do kolegium
nauczycielskiego, nauczycielskiego kolegium języków obcych i kolegium
pracowników służb społecznych, z tym że wniosek o przyznanie stypendium za
wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe składa słuchacz. Art. 90h. 1. Stypendium Prezesa Rady Ministrów może być
przyznane uczniowi szkoły dla młodzieży, której ukończenie umożliwia uzyskanie
świadectwa dojrzałości. 2. Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje się uczniowi,
który otrzymał promocję z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą w danej szkole
średnią ocen lub wykazuje szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej
dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych
dziedzinach wiedzy wyniki co najmniej dobre. 3. Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje się jednemu uczniowi
danej szkoły na okres od września do czerwca w danym roku szkolnym. 4. Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje Prezes Rady
Ministrów. Art. 90i. 1. Stypendium ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania może być przyznane uczniowi szkoły publicznej dla
młodzieży lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej dla
młodzieży, uzyskującemu wybitne osiągnięcia edukacyjne, w szczególności: 1) laureatowi międzynarodowej olimpiady lub laureatowi i finaliście
olimpiady przedmiotowej o zasięgu ogólnopolskim lub turnieju; 2) laureatowi konkursu na pracę naukową, organizowanego przez instytucję
naukową lub stowarzyszenie naukowe; 3) uczniowi szkoły ponadgimnazjalnej uzyskującemu najwyższe wyniki w nauce
według indywidualnego programu lub toku nauki; 4) uczniowi uczestniczącemu w zajęciach w uczelni przewidzianych tokiem
studiów na podstawie postanowień regulaminu studiów dotyczących warunków
uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach przewidzianych tokiem
studiów; 5) uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na
szczeblu krajowym lub międzynarodowym. 2. Stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
przyznaje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. 3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania ogłasza na
stronach internetowych właściwego ministerstwa liczbę stypendiów oraz wysokość
stypendium w każdym roku szkolnym. Art. 90j. 1. Stypendium ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może być przyznane uczniowi szkoły
artystycznej prowadzącej kształcenie w zawodzie artystycznym. 2. Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego może być przyznane uczniowi, który uzyskał w okresie
(semestrze) bardzo dobrą średnią ocen z przedmiotów artystyczno-zawodowych oraz
uczniowi - laureatowi międzynarodowego lub krajowego konkursu artystycznego. 3. Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego może być przyznane nie wcześniej niż po ukończeniu
pierwszego roku nauki w danym typie szkoły artystycznej i nie częściej niż raz
w roku. 4. Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego przyznaje minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego. 5. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego ogłasza na stronach internetowych właściwego ministerstwa liczbę
stypendiów oraz wysokość stypendium w każdym roku szkolnym. Art. 90k. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
wysokość stypendium Prezesa Rady Ministrów, a także szczegółowy sposób i tryb
przyznawania i wypłacania stypendiów, o których mowa w art. 90c ust. 3 pkt 2-4,
uwzględniając udział organów szkoły oraz kuratora oświaty w procesie wyłaniania
kandydatów do stypendiów oraz terminy składania wniosków o przyznanie
stypendium. Art. 90l. Osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki
samorządu terytorialnego, przyznające ze środków własnych uczniom stypendia za
wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, na warunkach i w trybie określonych
w ustalonym przez siebie regulaminie, mogą ubiegać się o zatwierdzenie tego
regulaminu przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Art. 90m. Świadczenie pomocy materialnej o charakterze
socjalnym przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Art. 90n. 1. W sprawach świadczeń pomocy materialnej o
charakterze socjalnym wydaje się decyzje administracyjne. 2. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym są
przyznawane na: 1) wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia; 2) wniosek odpowiednio dyrektora szkoły, kolegium nauczycielskiego,
nauczycielskiego kolegium języków obcych, kolegium pracowników służb
społecznych lub ośrodka, o którym mowa w art. 90b ust. 3 pkt 2. 3. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym mogą
być również przyznawane z urzędu. 4. Wniosek o przyznanie świadczenia pomocy materialnej o
charakterze socjalnym zawiera w szczególności: 1) imię i nazwisko ucznia i jego rodziców; 2) miejsce zamieszkania ucznia; 3) dane uzasadniające przyznanie świadczenia pomocy materialnej, w tym
zaświadczenie o wysokości dochodów, z zastrzeżeniem ust. 5; 4) pożądaną formę świadczenia pomocy materialnej inną niż forma pieniężna. 5. W przypadku ubiegania się o stypendium szkolne dla ucznia,
którego rodzina korzysta ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, zamiast
zaświadczenia o wysokości dochodów przedkłada się zaświadczenie o korzystaniu
ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. 6. Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego składa się do dnia
15 września danego roku szkolnego, a w przypadku słuchaczy kolegiów
nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników
służb społecznych - do dnia 15 października danego roku szkolnego. 7. W uzasadnionych przypadkach, wniosek o przyznanie stypendium
szkolnego może być złożony po upływie terminu, o którym mowa w ust. 6. Art. 90o. 1. Rodzice ucznia otrzymującego stypendium
szkolne są obowiązani niezwłocznie powiadomić organ, który przyznał stypendium,
o ustaniu przyczyn, które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pełnoletniego
ucznia. 3. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dyrektora szkoły,
kolegium nauczycielskiego, nauczycielskiego kolegium języków obcych, kolegium
pracowników służb społecznych lub ośrodka, o którym mowa w art. 90b ust. 3 pkt
2, w przypadku gdy dyrektor poweźmie informację o ustaniu przyczyn, które
stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego. 4. Stypendium szkolne wstrzymuje się albo cofa w przypadku
ustania przyczyn, które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego. 5. Należności z tytułu nienależnie pobranego stypendium
szkolnego podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji. 6. Wysokość należności podlegającej zwrotowi oraz termin zwrotu
tej należności ustala się w drodze decyzji administracyjnej. 7. W przypadkach szczególnych, zwłaszcza jeżeli zwrot wydatków
na udzielone stypendium szkolne w całości lub w części stanowiłby dla osoby
zobowiązanej nadmierne obciążenie lub też niweczyłby skutki udzielanej pomocy,
właściwy organ może odstąpić od żądania takiego zwrotu. Art. 90p. 1. Udzielanie świadczeń pomocy materialnej o
charakterze socjalnym jest zadaniem własnym gminy. 2. Udzielanie stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia
sportowe w: 1) publicznych szkołach, kolegiach nauczycielskich, nauczycielskich
kolegiach języków obcych i kolegiach pracowników służb społecznych prowadzonych
przez jednostki samorządu terytorialnego jest zadaniem własnym tych jednostek; 2) publicznych szkołach prowadzonych przez organy niebędące jednostkami
samorządu terytorialnego oraz szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół
publicznych jest zadaniem organów prowadzących te szkoły. Art. 90r. 1. Na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej
o charakterze socjalnym gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa. 2. Dotacji, o której mowa w ust. 1, udziela minister właściwy do
spraw finansów publicznych, na wniosek ministra właściwego do spraw oświaty i
wychowania. 3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, po
zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego, określi,
w drodze rozporządzenia, terminy przekazywania dotacji, o której mowa w ust. 1,
gminom oraz sposób ustalania wysokości tej dotacji, uwzględniając w
szczególności: 1) wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie; 2) liczbę dzieci w wieku od 6 do 18 lat, zameldowanych na terenie gminy na
pobyt stały; 3) stosunek liczby osób, którym przyznano zasiłek okresowy, o którym mowa w
art. 36 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, do
liczby osób zameldowanych na terenie gminy na pobyt stały. 4. Na finansowanie zasiłków szkolnych w danej gminie przeznacza
się nie więcej niż 5 % kwoty dotacji, o której mowa w ust. 1. Art. 90s. 1. Stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia
sportowe są finansowane z dochodów jednostek samorządu terytorialnego, z
zastrzeżeniem ust. 4-6. 2. Szkoły publiczne prowadzone przez osoby fizyczne oraz osoby
prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego otrzymują środki na
przyznanie stypendiów za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe w ramach
dotacji, o której mowa w art. 80 ust. 3. 3. Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych
otrzymują środki na przyznanie stypendiów za wyniki w nauce lub za osiągnięcia
sportowe w ramach dotacji, o której mowa w art. 90 ust. 2a i 3. 4. W szkołach publicznych prowadzonych przez właściwych ministrów
stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe są finansowane z
budżetu państwa z części, których dysponentami są właściwi ministrowie. 5. Publiczne szkoły artystyczne prowadzone przez osoby fizyczne
oraz osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego otrzymują środki
na przyznanie stypendiów za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe z
budżetu państwa w ramach dotacji, o której mowa w art. 80 ust. 5. 6. Niepubliczne szkoły artystyczne o uprawnieniach szkół
publicznych otrzymują środki na przyznanie stypendiów za wyniki w nauce lub za
osiągnięcia sportowe z budżetu państwa w ramach dotacji, o której mowa w art.
90 ust. 4b i 4c. 7. Stypendium Prezesa Rady Ministrów jest finansowane z budżetu
państwa, a stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz
stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego są finansowane z budżetu państwa z części, których dysponentami są
odpowiednio minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Art. 90t. 1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą
tworzyć regionalne lub lokalne programy: 1) wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży; 2) wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży. 2. Na realizację programów, o których mowa w ust. 1, jednostki
samorządu terytorialnego przeznaczają środki własne. 3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć programy, o
których mowa w ust. 1, we współpracy z organizacjami, o których mowa w art. 3
ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135). Art. 90u. 1. Rada Ministrów może przyjąć rządowy program
albo programy mające na celu: 1) wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz innych grup
społecznych; 2) wspieranie powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w art. 90t ust. 1 pkt 1, tworzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego lub organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; 3) wspieranie powstawania i realizacji regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w art. 90t ust. 1 pkt 2, tworzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego lub organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; 4) wspomaganie tworzenia warunków do sprawowania profilaktycznej opieki
zdrowotnej nad uczniami; 5) wspomaganie organów prowadzących szkoły lub placówki w zapewnieniu
bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki lub w podnoszeniu poziomu
dyscypliny w szkołach lub placówkach; 6) rozwijanie kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz
innych grup społecznych; 7) wspieranie przedsięwzięć w zakresie edukacji patriotycznej i
obywatelskiej dzieci i młodzieży. 2. Na współfinansowanie programów, o których mowa w ust. 1 pkt 2
i 3, jest przyznawana dotacja celowa, po zapewnieniu udziału środków własnych
jednostki samorządu terytorialnego lub organizacji, o której mowa w art. 3 ust.
2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie, albo pozyskania przez tę jednostkę lub organizację środków z
innych źródeł, na realizację tworzonego przez jednostkę samorządu
terytorialnego lub organizację regionalnego lub lokalnego programu. 3. Na współfinansowanie programów, o których mowa w ust. 1, mogą
być przeznaczane środki zagraniczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004
r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074) oraz ustawy z dnia 6
grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658). 4. W przypadku przyjęcia programu albo programów, o których mowa
w ust. 1, Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, odpowiednio: 1) szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży oraz innym
grupom społecznym objętym programem, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, formy i
zakres tej pomocy oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w
szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a
także osoby i grupy osób uprawnione do pomocy; 2) szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w ust. 1 pkt 2, warunki, jakie muszą spełnić te programy,
podmioty dokonujące oceny programów oraz udział środków własnych niezbędnych do
ubiegania się o udzielenie dofinansowania, a także sposób i tryb wyboru
programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie, uwzględniając w
szczególności potrzeby edukacyjne na danym obszarze, osiągnięcia uczniów, w tym
w szczególności wyniki ze sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust.
1, a w przypadku ubiegania się o dofinansowanie przez jednostkę samorządu terytorialnego
- także udział nakładów na oświatę w budżecie tej jednostki; 3) szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów,
o których mowa w ust. 1 pkt 3, warunki, jakie muszą spełnić te programy,
podmioty dokonujące oceny programów oraz udział środków własnych niezbędnych do
ubiegania się o udzielenie dofinansowania, a także sposób i tryb wyboru
programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie, uwzględniając w
szczególności potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, ich osiągnięcia, bazę
dydaktyczną niezbędną do realizacji programu, przygotowanie kadry pedagogicznej
i warunki materialne uczniów; 4) szczegółowe warunki, formy i tryb wspomagania tworzenia warunków do
sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami, uwzględniając w
szczególności tworzenie gabinetów profilaktyki zdrowotnej dla uczniów; 5) formy i zakres wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych
warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach lub podnoszeniu
poziomu dyscypliny w szkołach lub placówkach, sposób podziału środków budżetu
państwa przyznanych na realizację programu, szczegółowe kryteria i tryb oceny
wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego oraz zakres
informacji, jakie powinien zawierać wniosek organu prowadzącego o udzielenie
wsparcia finansowego, uwzględniając w szczególności wymóg skuteczności i
efektywności przedsięwzięć podejmowanych w ramach programu; 6) szczegółowe warunki, formy i tryb realizacji przedsięwzięć w zakresie
rozwijania kompetencji, zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży oraz
innych grup społecznych, uwzględniając w szczególności konieczność rozwijania
umiejętności ułatwiających przystosowanie się do zmian zachodzących w życiu
społecznym i gospodarczym; 7) szczegółowe warunki, formy i tryb wspierania przedsięwzięć w zakresie
edukacji patriotycznej i obywatelskiej dzieci i młodzieży, uwzględniając w
szczególności pomoc w poznawaniu miejsc pamięci narodowej.
z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty