II. Założenia dydaktyczno – wychowawcze programu
Program ma pozytywnie wpłynąć na dziecko . Program został tak skonstruowany, by umożliwić dziecku systematyczne ćwiczenie zaburzonych funkcji. W programie zastosowano metody relaksacyjne, pomagające rozładować napięcie we właściwy sposób.
III. Charakterystyka programu
Program przeznaczony jest do realizowania na zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych w oddziale przedszkolnym.
Skierowany jest do dziecka przedszkola, u którego stwierdzono brak wymaganej gotowości szkolnej z uwagi na ograniczenia rozumowania arytmetycznego, myślenia słowno – pojęciowego, myślenia przyczynowo – skutkowego, pamięci długotrwałej, mechanicznej, orientacji, wyobraźni i wizualizacji przestrzennej, spostrzegawczości wzrokowej, pamięci słuchowej bezpośredniej, integracji i koordynacji wzrokowo – ruchowej, pamięci słuchowej bezpośredniej, integracji koordynacji wzrokowo – ruchowej i płynności werbalnej.
Przy konstruowaniu programu selektywnie dobrano ćwiczenia kierując się zasadą korekcji i kompensacji zaburzeń, zasadą stopniowania trudności, zasadą systematyczności i powtarzalności ćwiczonych funkcji, zasadą indywidualizacji potrzeb, atrakcyjności ćwiczeń oraz dostosowano je od etapu, jaki uczeń osiągnął w opanowaniu umiejętności czytania i pisania oraz jego możliwości percepcyjnych i zainteresowań.
Celem programu jest kształtowanie u dziecka gotowości do uczenia się, budowanie przez pedagoga zaufania ucznia do samego siebie, kompensowanie niepowodzeń w nauce, kształtowanie dojrzałości emocjonalnej, stymulacja ogólnego rozwoju dziecka, aktywizowanie środowiska rodzinnego do pracy z dzieckiem.
IV. Cele zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
Celem zajęć korekcyjno kompensacyjnych jest usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji, które leżą u podstaw czytania i pisania. Tymi funkcjami są:
1. Spostrzegawczość wzrokowa i wrażliwość na szczegóły oglądanego obrazu.
2. Pamięć wzrokowa – zapamiętywanie obrazów i wzorów.
3. Pamięć wzrokowo – słuchowa, tj. kojarzenia bodźców z ich obrazowym desygnatem.
4. Pamięć słuchowa – zapamiętywanie struktur dźwiękowych i ich odtwarzanie.
5. Słuch fonemowy – różnicowanie i identyfikowanie fonemów, analiza i synteza głoskowa, wyrazowa i zdaniowa.
6. Orientacja w przestrzeni i na płaszczyźnie.
7. Słownik czynny, umiejętność poprawnego wypowiadania się.
8. Usprawnianie techniki czytania i pisania równolegle z ćwiczeniami funkcji percepcyjnych i motorycznych.
V. Zalecane metody terapii
1. Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
2. Relaksacja wg Winterberta
3. Metoda ruchu rozwijającego W. Sherbone
Program zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla dziecka z oddziału przedszkolnego sformułowany w oparciu o zalecenia postdiagnostyczne Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej . Czas realizacji – rok szkolny 2017/2018.
Treści zawarte w programie będą realizowane w dowolnej kolejności i dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowań dziecka.
Dział programowy pracy korekcyjno-kompensacyjnej Treści programowe i przykładowe ćwiczenia Czas realizacji
I. Ćwiczenie sprawności zaburzonych funkcji w zakresie:
a) sprawności manualnej i grafomotorycznej,
- ćwiczenia prowadzące do kontroli wykonywanych ruchów poprzez wycinanie , malowanie po śladzie, wydzieranie, rysowanie konturów, rysowanie w powietrzu ruchem form kolistych, kwadratowych trójkątnych i innych, łączenie punktów, wypełnianie kolorem całej powierzchni, rozsupływanie splątanych nitek, modelowanie w plastelinie, nawlekanie koralików lub jarzębiny, wykonywanie łańcucha na choinkę, kreślenie szlaczków, pogrubianie konturów, malowanie pęczkiem waty
- kalkowanie wzorów,
- uzupełnianie rysunku,
- odwzorowywanie rysunku, -
- odwzorowywanie figur geometrycznych,
- dobieranie elementów do obrazków i liter,
- zadania grafomotoryczne
- kopiowanie rysunków
- szukanie drogi do celu
- labirynty
- tory przeszkód
W toku każdych ćwiczeń
b) percepcji słuchowej w zakresie syntezy, analizy, słuchu fonemowego, pamięci słuchowej bezpośredniej
- naśladowanie dźwięków zwierząt
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
-wyrazy jednosylabowe, trzygłoskowe,
-wyrazy dwusylabowe złożone z sylab otwartych typu mama
- dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym stukaniem w rytm wypowiadanych sylab
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej uwzględniające etapowość i stopniowanie trudności
- różnicowanie słuchem zdania krótkiego
i długiego
-układanie zdań prostych,
-układanie zdań rozwiniętych,
-układanie zdań i podział ich na wyrazy,
-porównywanie liczby wyrazów w zdaniach,
- wypowiadanie zdań
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej nawiązującej do treści czytanego tekstu
- oznaczenie miejsca danego wyrazu
w usłyszanym zdaniu,
- wybieranie obrazków, których nazwa rozpoczyna się na daną głoskę,
- rozpoznawanie nazwy obrazka na podstawie pierwszej głoski,
- wydzielanie pierwszej głoski z wyrazu,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby
- różnicowanie głosek
- syntezowanie głosek ze słuchu
-wypowiadanie par wyrazów rozpoczynających się na tę samą głoskę
- wyszukiwanie obrazków przedmiotów, których nazwy kończą się na określoną głoskę,
- rozpoznawanie głoski powtarzającej się
w wyrazie,
-rozpoznawanie samogłosek i spółgłosek
w wyrazie,
- wyszukiwanie samogłosek w szeregach podanych głosek
- wysłuchiwanie samogłosek w nagłosie wyrazu
- dobieranie liter do słyszanych głosek,
-pisanie liter z pamięci i ze słuchu,
-różnicowanie liter najczęściej mylonych przez dziecko.
- powtarzanie ciągów sylabowych
- nauka na pamięć krótkiego wierszyka
- wyodrębnianie wyrazów z głoskami miękkimi
- porządkowanie wyrazów ze zmiękczeniami w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
- słuchowe rozpoznawanie wyrazów
- słuchowe rozpoznawanie sylab ,
- odtwarzanie wystukanego rytmu,
- układanie zdań do ilustracji,
- analiza i synteza dźwiękowa wyrazów (rozpoznawanie nazwy obrazka na podstawie syntezy głosek),
- utrwalenie samogłosek i spółgłosek,
- zgadywanki literowe,
- ćwiczenia wrażliwości słuchowej – zagadki słuchowe,
- różnicowanie słuchowe głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych,
- wyodrębnianie wyrazów z głoskami miękkimi
- ćwiczenia syntezy sylabowej (np. układanie nowych sylab do usłyszanej sylaby. )
- samodzielne wypowiedzi z użyciem określonych wyrazów zawierających głoski opracowane przez pedagoga
- wdrażanie do wykonywania poleceń słownych i dokładnego ich wykonywania,
- ćwiczenia percepcji słuchowej uwzględniające ćwiczenia rozwijające mowę
i wzbogacające słownictwo,
- różnicowanie sylab podobnych,
- rozpoznawanie i czytanie sylab
( z rozsypanki sylabowej),
- pisanie z pamięci i ze słuchu
W toku każdych ćwiczeń
c ) percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, integracji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, spostrzegawczości wzrokowej, pamięci wzrokowej - zapamiętywanie jak największej ilości przedmiotów ukazywanych na obrazku
- szeregowanie obrazków wg ich znaczenia
- układanie obrazka z części wg wzoru i bez wzoru
- wyszukiwanie brakujących obrazków z podanego wcześniej zestawu
- wyszukiwanie różnic na obrazkach
- rysowanie w ograniczonym polu
- uzupełnianie rysunku za pomocą łączenia kropek w odpowiedniej kolejności
- odtwarzanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na serii obrazków
- układanki składające się z bardzo podobnych wyrazów
- składanie porozcinanych obrazków
- segregowanie obrazków w grupy tematyczne
- dobieranie obrazków do konturów
- plątaniny obrazkowe
- plataniny literowe
- rozsypanki literowe
- rozsypanki sylabowe
- łąńcuch sylabowy
- rebusy
- dobieranki sylabowe
- domina wyrazowe
- wyszukiwanie różnic i uzupełnianie brakujących elementów w wyrazach
- uzupełnianie wyrazów brakującymi literami w nagłosie, śródgłosie i wygłosie
- tworzenie nowych wyrazów
- wyszukiwanie różnic i uzupełnianie brakujących elementów w wyrazach
- wyszukiwanie różnic i uzupełnianie brakujących elementów w tekście
- ukryte wyrazy
- dzielenie wyrazów na sylaby
- loteryjki zdaniowe
- układanie zdania z rozsypanki wyrazowej
- diagramy literowe, sylabowe, wyrazowe
- układanie haseł na podstawie opisów
- labirynty
- swobodne wypowiedzi na temat obrazków
W toku każdych ćwiczeń
d) orientacji przestrzennej,
w kierunkach i schemacie ciała, rozwijanie umiejętności skupiania uwagi, ćwiczenia pamięci długotrwałej, mechanicznej - kreślenie prostych linii łączących wyznaczone punkty, trafianie do celu
-utrwalanie pojęć przestrzennych: góra-dół, prawo-lewo, przed-za, nad-pod, obok-miedzy,
- odtwarzanie układami przestrzennych schematów liter: M-W, N-U, B-P, b-p, b-d,
p-q, itp.
-rozpoznawanie przedstawionych na obrazku czynności, przedmiotów, określenie ich położenia,
- składanie porozcinanych obrazków,
-opis sytuacji z zaakcentowaniem stosunków przestrzennych
- układanie obrazków po lewej i po prawej stronie,
- ćwiczenia określające i utrwalające strony ciała itp.
W toku każdych ćwiczeń
e) rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się poszerzanie wiedzy ogólnej , poszerzanie słownictwa - kształcenie nastawienia na rozumienie czytanego przez dorosłego tekstu
-samodzielne układanie zdań i opowiadań (forma ustna)
- ćwiczenia graficznej strony pisma (szlaczki, wzory literopodobne)
-wzbogacanie słownictwa,
- motywowanie do samodzielnych wypowiedzi dziecka W toku każdych ćwiczeń
f) rozwijanie zdolności myślenia słowno pojęciowego, przyczynowo - skutkowego, arytmetycznego operacyjnego na poziomie operacji konkretnych, - ćwiczenia orientacyjne dotyczące stosunków przestrzennych
- utrwalanie cech, kształtów, nazw figur geometrycznych
-dobieranie jednakowych par figur
-dzielenie figur na mniejsze i składanie ich z fragmentów
-dodawanie i odejmowanie jako działania odwrotne
- łamigłówki, zagadki i zadania matematyczne
-powtarzanie ciągów liczb
- segregowanie przeliczanie elementów,
- klasyfikowanie przedmiotów wg danej cechy,
- układanie mozaiki ze wzoru i pamięci,
- układanie krzyżówek rysunkowych.
W toku każdych ćwiczeń
g) Ćwiczenia z zakresu terapii pedagogicznej - ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej: słoń, leniwa ósemka, sowa, punkty na myślenie, energetyczne ziewanie, kapturek myśliciela itp.
- muzykoterapia ; muzyka relaksacyjna (wodospad czasu, odprężenie, afrykańska dżungla)
-bajki relaksacyjne W toku każdych ćwiczeń
II. Zamierzenia techniczno wychowawcze -metody, środki, ćwiczenia motywujące dziecko pozytywnie do przezwyciężania trudności W toku każdych ćwiczeń
III. Współpraca
z rodzicami celem ukierunkowania pracy w domu i ujednolicenia postaw wobec dziecka i jego kłopotów - konsultacje i rozmowy z rodzicami,
- przekazywanie ćwiczeń do realizacji
w domu,
- obserwowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przez rodziców (zajęcia otwarte) w uwzględnionych terminach
w miarę możliwości,
I przekazywanie fachowej literatury pomocnej do pracy z dzieckiem Na bieżąco
IV. Współpraca z nauczycielami uczącymi dziecko
w celu ujednolicenia metod i wymagań - zapoznanie nauczycieli z zaleceniami zawartymi w opiniach PPP i poinformowanie o rodzaju zaburzeń oraz o konieczności dostosowania do nich metod i wymagań edukacyjnych
- zapewnienie wzajemnej pomocy
i współpracy, wymiana informacji dotyczących efektów nauczania- W ramach konsultacji na bieżąco
VI. Czynności związane z zakończeniem programu:
Podsumowanie przebiegu zajęć, ocena efektywności podejmowanych działań. Analiza wkładu pracy ucznia, frekwencji, aktywności, samodzielności. Konsultacje z wychowawcą i nauczycielami na temat efektów pracy. Wnioski i analiza przydatności zajęć terapeutycznych.
Napisane przez mateo6
dnia czerwca 17 2018 ·
1 komentarz ·
1978 czytań ·
Powered by PHP-Fusion copyright (c) 2002 - 2017 by Nick Jones. Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3 54,662,252 unikalne wizyty