ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 10

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 24,575
bullet.png Najnowszy użytkownik: Tucha
Ostatnie komentarze
bullet.png To może taki "komen...
bullet.png Ot co.
bullet.png Jestem już dużym c...
bullet.png Za każdym razem, ki...
bullet.png Tego typu działania...
bullet.png Sama prawda o polski...
bullet.png Heh, ja ostatnio zac...
bullet.png Moja mama była stom...
bullet.png U mnie w szkole też...
bullet.png Tak, pamiętam w pod...
 
Integracja, koleżeństwo
 
Warsztaty dla uczniów klas V i VI / 3godz./

Warsztaty te adresowane są do uczniów klas, które pomimo kilkuletniego obcowania ze sobą, mają tendencje do dzielenia się na mniejsze, rywalizujące ze sobą grupki. Spotkania te mają ułatwić uczniom wzajemne poznanie, wpłynąć na spójność grupy, budować klimat zaufania, życzliwości.

Cel główny:

  • integracja uczniów;

  • wzmocnienie poczucia własnej wartości;

  • nauka współpracy.



Przebieg zajęć

Przywitanie. Omówienie zasad zajęć warsztatowych. Zawarcie kontraktu.

Dla stworzenia podczas zajęć atmosfery otwartości, wzajemnej akceptacji i zaufania prowadzący proponuje grupie przyjęcie zasad:

  • zasada "tu i teraz", tj. nie wynoszenia informacji z zajęć poza grupę;

  • zasada bezpośredniości, czyli mówienia do osoby a nie o osobie;

  • zasada nie przeszkadzania sobie na wzajem;

  • zasada dobrowolności - uczniowie biorę taki udział w zajęciach jaki chcę, na jaki pozwala im ich samopoczucie.;


Grupa może zaproponować własne zasady.



1.Powitanie - kto czuje się powitany niech pomacha
Witam wszystkich, którzy mają dobry humor
Witam wszystkich, którzy lubią słodycze
Witam wszystkich, którzy mają krótkie włosy
Witam wszystkich, którzy nie czują się powitani
cel: przywitanie uczestników, rozluźnienie atmosfery

2. "Jaki/ a jestem?"
Uczniowie naklejają sobie na plecach kartkę, na której pozostali muszę napisać jedną miłą opinię, zdanie o danej osobie
cel: wzmocnienie poczucia wartości, integracja grupy

3.Bajka o "Puchate i Kolczaste"
Prowadzący opowiada dzieciom historię dotyczącą dobra i zła.
Dawno temu w pewnej odległej krainie ludzie byli bardzo szczęśliwi. Nie chorowali, nie kłócili się, byli życzliwi i uśmiechnięci. Dobro, miłość, przyjaźń zawdzięczali puchatemu. Dawali je sobie wciąż z wielkim szacunkiem i uśmiechem. Ja Tobie puchate, Ty mi puchate. Jak Ty mi puchate to ja Tobie dam jeszcze więcej puchate. I tak płynął ich żywot. Zła czarownica nie mogła już patrzeć na ich szczęście. Nikt też nie kupował jej ziółek, bo nikt nie chorował. Wiedźma pomyślała więc, że wszystkiemu winne jest puchate. Postanowiła nastawić ludzi przeciwko sobie. Zaczepiła pierwszego przechodnia i powiedziała: "Słuchaj, ale Ty jesteś naiwny! Ty dajesz Maćkowi tyle puchate a on nie dość, że daje Ci mniej to w dodatku jest ono gorsze". Potem poszła do Maćka i powiedziała: "Słuchaj Ty dajesz Tomkowi puchate a on wyrzuca je i śmieje się z Ciebie" i tak chodziła do wszystkich mieszkańców i nastawiała ich przeciwko sobie. W końcu ludzie byli coraz smutniejsi, zaczęli chorować, dawali sobie coraz mniej puchate a zaczęli dawać coraz więcej kolczaste, które dała im czarownica. "Ty mi kolczaste to ja Tobie jeszcze więcej kolczaste". Pewnego dnia do miasteczka przyszło rodzeństwo Jaś i Małgosia...Dokończcie opowiadanie. Co się mogło wydarzyć?"
Uczniowie w pięcioosobowych grupach wymyślają zakończenia.
Następnie prowadzący pyta się uczniów, co to jest puchate a co kolczaste? Uczniowie podają przykłady puchatego, np. uśmiech, pomoc w pracach domowych rodzicom, obrona słabszych, zwykłe, szczere uściśnięcie dłoni. Uczniowie podają również przykłady kolczastego: przekleństwa, wyzwiska, wyśmiewanie kogoś, zazdrość, zawiść, kłamstwo, bicie itp.
Następnie prowadzący wyjaśnia, że osoby, które dostały od innych dużo kolczastego mogą mieć problemy z dawaniem puchatego. To my możemy pomóc im dając puchate. Im więcej otrzymają go od nas, tym szybciej nauczą się je dawać. Prowadzący prosi uczniów, by przez cały tydzień postarali dawać się jak najwięcej puchate i jak najmniej kolczaste.

cel: tworzenie atmosfery do zastanowienia się nad swoim zachowaniem, do zrozumienia wielu negatywnych zachowań, zmobilizowanie do pomocy i dobrego zachowania

4.Współpraca w grupie

Prowadzący dzieli uczniów na dwie grupy. W celu wymieszania uczniów prowadzący rozdaje im 2 rodzaje cukierków. Jest to element różnicujący ich. Prowadzący wyznacza dla każdej z grup to samo zadanie:
napisać wiersz lub piosenkę o swojej klasie, szkole - jednocześnie zwraca uwagę, że udział w tworzeniu musi być równy i należy zaakceptować pomysły wszystkich osób. Najlepiej, aby każdy uczeń napisał co najmniej jeden wers.

Po prezentacji prowadzący zadaje uczniom pytania:

  • jaką rolę pełniły poszczególne osoby;

  • czy był w ich grupie "przywódca" i jak oceniają jego zachowanie: pomagał, wspierał, narzucał;

  • czy pojawiły się jakieś problemy i jak je rozwiązaliście.


Prowadzący prosi uczniów aby w oparciu o zdobyte podczas zadania doświadczenia stworzyli listę zasad, reguł na których powinna opierać się ich współpraca w klasie, m.in. :
- wspólnie ustalają, kto jest za co odpowiedzialny
- zauważamy tych, którzy mają problem i pomagamy im
cel: integracja klasy, kształtowanie pozytywnych relacji w grupie

5. Praca w grupach "Cechy dobrej grupy"
Młodzież podzielona losowo (losują cukierki, których kolor decyduje kto będzie w danej grupie) tworzy listę cech dobrej grupy. Następnie najważniejsze cechy prowadzący zapisuje na tablicy. Młodzież zastanawia się jakie cechy posiada ich grupa (zespół klasowy) a nad jakimi powinni popracować aby przez kolejne lata nauki byli dobrą grupą.
cel: uświadomienie uczniom elementów nad którymi powinni popracować aby stworzyć zgrany zespół

6. Bukiet dobrych chęci
Prowadzący rozdaje każdemu uczniowi kolorową kartkę i prosi o jej podpisanie. Uczniowie zastanawiają się, co mogą zrobić lub chcą zrobić dla poszczególnych kolegów z klasy. Na kartkach odpowiednich osób rysują kwiatek i składają imienne deklaracje, np. Mogę ci pomóc w matematyce - Kasia. Później kartki wracają do właściciela.
Na zakończenie uczniowie omawiają swoje kartki, tj. czy koledzy dobrze odgadli ich potrzeby, co czuli gdy otrzymali oferty pomocy i czy mają zamiar z nich skorzystać oraz dotrzymać własnych zobowiązań?
cel: rozwijanie motywacji do udzielania wzajemnej pomocy, uświadomienie własnego wpływu na samopoczucie innych członków grupy

7. Mój kolega
Jedna osoba wychodzi z sali a uczniowie zastanawiają się, którą osobę z klasy opiszą. Ma to być opis jej cech charakteru. Zadaniem ucznia za drzwiami jest odgadnięcie o kim jest mowa.
cel: integracja grup

Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Magda dnia 13. sierpień 2010
Super..wykorzystam w I GM Wink
#2 | timon dnia 15. sierpień 2010
Ja też skorzystam. Fajny scenariuszSmile
#3 | sabinaa dnia 26. sierpień 2010
fajne ja wykorzystam w 2 i 3 klasie- gdzie się już poznali, są świadomi tego co moga zaoferować klasie, wiedzą w czym są dobrzy
#4 | teresa15 dnia 15. styczeń 2011
Witam, Przeprowadziłam te warsztaty w kl. VI i V. Trochę je zmodyfikowałam w zależności od potrzeb klasy. Dzieciaki fajnie pracowały i sądzę, że były zadowolone. Polecam Smile
#5 | Polka dnia 10. styczeń 2019
Bardzo fajny scenariusz! Jutro mam zamiar go popełnićSmile Dziękuję
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

24. maj 2019 14:28
Reszto ja dobrze pamiętam, że mamy na to czas do 30 września?

23. maj 2019 21:02
Co roku trzeba ewaluować. Czy to będą chroniące czy ryzyka... Sami wiecie najlepiej co wam jest potrzebne ...

23. maj 2019 18:37
Czy co roku trzeba badać czynniki chroniące i ryzyka?

23. maj 2019 07:33
Grono. Tak, są takie zajęcia.

23. maj 2019 06:41
Czy u Was w szkole były organizowane zajęcia indywidualne w szkole lub do 5 uczniów? Głównie chodzi o dziecko z orzeczeniem. Proszę o kontakt.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png naśladowanie czy st...
bullet.png nowy IPE-T?
bullet.png opiekun prawny
bullet.png reforma
bullet.png zmiana warunków zat...
Najciekawsze tematy
bullet.png reforma [2484]
bullet.png nowy IPE-T? [386]
bullet.png ponadwymiarowe/na... [190]
bullet.png doskonalenie (stu... [129]
bullet.png prosba o wypelnie... [93]