ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 1 grudnia 2004 r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Dziennik Ustaw nr 260,
poz. 2593 z 8 grudnia 2004 r.
Na
podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie
określa sposób odbywania stażu, rodzaj dokumentacji załączanej do wniosku
nauczyciela o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego,
zakres wymagań do uzyskania poszczególnych stopni awansu zawodowego, tryb
działania komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych, wzory zaświadczeń o
uzyskaniu akceptacji lub zdaniu egzaminu oraz wzory aktów nadania stopni awansu
zawodowego.
§ 2. Ilekroć w
rozporządzeniu jest mowa o:
1) Karcie Nauczyciela
– rozumie się przez to ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
2) nauczycielu –
rozumie się przez to nauczycieli, wychowawców i innych pracowników
pedagogicznych, o których mowa w art. 1 ust. 1, 1a i 2 pkt 1 – 3 Karty
Nauczyciela;
3) szkole bez
bliższego określenia – rozumie się przez to jednostki organizacyjne, o których
mowa w art. 1 ust. 1, 1a i 2 pkt 1 – 2 Karty Nauczyciela;
4) dyrektorze szkoły –
rozumie się przez to osoby kierujące jednostkami organizacyjnymi, o których
mowa w art. 1 ust. 1, 1a i 2 pkt 1 – 2 Karty Nauczyciela;
5) uczniach – rozumie
się przez to także słuchaczy i wychowanków.
§ 3.1. Nauczyciel
stażysta przedkłada dyrektorowi szkoły projekt planu rozwoju zawodowego w
terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.
2. Nauczyciel
kontraktowy i nauczyciel mianowany, projekt planu rozwoju zawodowego załącza do
wniosku o rozpoczęcie stażu skierowanego do dyrektora szkoły.
3. Dyrektor szkoły
zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w terminie 30 dni od
dnia rozpoczęcia zajęć lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w
formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian.
4. Nauczyciel
obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie
z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi
szkoły.
5. W przypadku
nauczyciela, o którym mowa w art. 9f ust. 2 Karty Nauczyciela, ust. 2 - 4
stosuje się odpowiednio.
§ 4.1. Dyrektor szkoły
zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż warunki do:
1) obserwacji zajęć
dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, w szczególności
zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w
tej samej lub innej szkole;
2) udziału w formach
kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju
zawodowego i potrzeb szkoły;
3) korzystania z
pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno – pedagogicznej lub
innych placówek i instytucji oświatowych.
2. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach, w czasie trwania stażu dyrektor szkoły może pisemnie
zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego lub zmienić
nauczycielowi opiekuna stażu.
3. W czasie trwania
stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą
dyrektora szkoły.
4. W terminie 30 dni
od dnia zakończenia stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z
realizacji planu rozwoju zawodowego.
§ 5. Opiekun stażu
przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za
okres stażu w terminie 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela.
§ 6.1. Nauczyciel
stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie
odbywania stażu powinien w szczególności:
1) poznawać
organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) przepisy związane z
funkcjonowaniem szkoły;
b) sposób prowadzenia
dokumentacji obowiązującej w szkole;
c) przepisy dotyczące
zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2) uczestniczyć jako
obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych
nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz
omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
3) prowadzić zajęcia z
uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co
najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności
której zajęcia zostały przeprowadzone;
4) uczestniczyć w
wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2. Wymagania niezbędne
do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:
1) znajomość
organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał
staż;
2) umiejętność
prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań
szkoły, w której nauczyciel odbywał staż;
3) znajomość
środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem
uczniów;
4) umiejętność
omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
§ 7.1. Nauczyciel
kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie
odbywania stażu powinien w szczególności:
1) uczestniczyć w pracach
organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych,
opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i
środowiska lokalnego;
2) pogłębiać wiedzę i
umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach
kształcenia ustawicznego;
3) poznawać przepisy
dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1
ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej
lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z
uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
2. Wymagania niezbędne
do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
1) umiejętność
organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych
działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych
działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty
Nauczyciela - umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy
z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka oraz aktywnego działania w
zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków;
2) umiejętność
uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska
lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
3) umiejętność
wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
4) umiejętność
zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych
zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez
nauczyciela zadań;
5) umiejętność
posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub
postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której
nauczyciel odbywał staż.
§ 8.1. Nauczyciel
mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie
odbywania stażu powinien w szczególności:
1) podejmować
działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym
doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i
komunikacyjnej;
2) realizować zadania
służące podniesieniu jakości pracy szkoły;
3) pogłębiać wiedzę i
umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły,
samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego - z
uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
2. Wymagania niezbędne
do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują:
1) uzyskanie
pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na
skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i
podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w
art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie
realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub
postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub
pełnioną funkcją;
2) wykorzystywanie w
pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
3) umiejętność
dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez
prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i
nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach
wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć;
4) realizację co
najmniej trzech z następujących zadań:
a) opracowanie i
wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych
związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach
nieletnich,
b) wykonywanie zadań
doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta
komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o
awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania
przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku
nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum
Edukacji Artystycznej,
c) poszerzenie zakresu
działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych
lub opiekuńczych,
d) uzyskanie
umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w
przypadku nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się
drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym,
e) wykonywanie zadań
na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we
współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami,
f) uzyskanie innych
znaczących osiągnięć w pracy zawodowej;
5) umiejętność
rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych,
z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest
zatrudniony.
§ 9.1. Dokumentacja
załączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub
egzaminacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 2, obejmuje:
1) dokumenty
potwierdzające posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela
kontraktowego lub nauczyciela mianowanego także akt nadania stopnia awansu
zawodowego – oryginały lub poświadczone kopie;
2) zaświadczenie
dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez
niego stanowisku w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu; w
przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce
zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w
wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co
najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze
wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, jeżeli
zatrudnienia nie można udokumentować na podstawie świadectw pracy;
3) zatwierdzony plan
rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji;
4) ocenę dorobku
zawodowego za okres stażu, a w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania
stażu zmienił miejsce zatrudnienia - także ocenę za okres stażu odbytego w
poprzednim miejscu zatrudnienia;
5) w przypadku
nauczyciela mianowanego – dokumentację potwierdzającą spełnianie
wymagań określonych w
§ 8 ust. 2.
2. Dokumentacja
składana przez nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty
Nauczyciela, załączona do wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub
egzaminacyjnego, obejmuje dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 5,
zaświadczenie pracodawcy o spełnieniu wymagań dotyczących okresów pracy,
urlopowania lub zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, wymaganych do złożenia
wniosku, jeżeli okresów tych nie można udokumentować na podstawie świadectw
pracy, a ponadto:
1) w przypadku
nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły – sprawozdanie z
ostatnich 3 lat pracy obejmujące w szczególności charakterystykę i rozwój
kierowanej przez niego szkoły w tym okresie, z uwzględnieniem wyników mierzenia
jakości pracy szkoły oraz programu rozwoju szkoły, z zastrzeżeniem pkt 4;
2) w przypadku
nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 Karty Nauczyciela – sprawozdanie
z ostatnich 3 lat pracy zawierające informację o sposobie realizacji zadań
związanych z zajmowanym stanowiskiem, uwzględniające w szczególności
problematykę związaną z wykonywaniem zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego, z
zastrzeżeniem pkt 4;
3) w przypadku
nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3 Karty Nauczyciela –
dokumentację potwierdzającą dorobek zawodowy związany z realizowaniem, w
okresie ostatnich 3 lat, zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej
lub postępowania w sprawach nieletnich, z zastrzeżeniem pkt 4;
4) w przypadku
nauczyciela, o którym mowa w art. 9e ust. 5 Karty Nauczyciela – odpowiednio
sprawozdanie z okresu pracy na stanowisku dyrektora lub stanowisku, na którym
wymagane są kwalifikacje pedagogiczne lub dokumentację potwierdzającą dorobek
zawodowy w okresie urlopowania albo zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, a
także dokumentację, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
3. Do wniosku o
podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego nauczyciele mogą załączyć,
poza dokumentacją wymienioną w ust. 1 i 2, inną dokumentację świadczącą o ich
osiągnięciach zawodowych.
4. Dokumentacja, o
której mowa w ust. 1 pkt 5, jest przedstawiana, z zastrzeżeniem ust. 5, w
następującej formie:
1) opisu i analizy
realizacji wymagań, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 – 3, ze wskazaniem w
szczególności wpływu podejmowanych działań na podniesienie jakości
realizowanego w szkole procesu dydaktyczno – wychowawczego;
2) sprawozdania z
realizacji wybranych zadań, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 4, oraz uzyskanych
efektów;
3) dyplomów lub
świadectw potwierdzających zaawansowaną znajomość języka obcego w rozumieniu
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r.
w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia
szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego
wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155,
poz. 1288 oraz z 2004 r. Nr 122, poz. 1290) - w przypadku realizacji zadania, o
którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 4 lit. d;
4) opisu i analizy co
najmniej dwóch przypadków rozpoznania i rozwiązania problemów edukacyjnych,
wychowawczych lub innych, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 5;
5) zaświadczeń i
innych dokumentów potwierdzających pełnienie funkcji, prowadzenie działań lub
wykonywanie zadań związanych ze spełnianiem wymagań określonych w § 8 ust. 2,
jeżeli nie wynika to z planu rozwoju zawodowego i sprawozdania z jego
realizacji.
5. W przypadku
nauczycieli przedmiotów artystycznych dokumentacja, o której mowa w ust. 1 pkt
5, może być przedstawiona również w innej formie, związanej z ich działalnością
artystyczną.
§ 10. Organ powołujący
komisję kwalifikacyjną lub komisję egzaminacyjną dla nauczyciela ubiegającego
się o stopień awansu zawodowego, ustalając skład komisji, zapewnia w niej
udział ekspertów o specjalności zawodowej odpowiadającej typowi i rodzajowi
szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, oraz specjalności zawodowej
nauczyciela, a ponadto:
1) w przypadku
nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora szkoły lub nauczyciela, o
którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 Karty Nauczyciela – eksperta zatrudnionego na
stanowisku odpowiadającym stanowisku nauczyciela;
2) w przypadku
nauczyciela, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3 Karty Nauczyciela – eksperta
pełniącego z wyboru funkcję związkową.
§ 11.1. Dyrektor
szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego przeprowadza
analizę formalną wniosku o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego
lub egzaminacyjnego i dokumentacji, o której mowa w § 9.
2. jeżeli wniosek o
podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego lub
dokumentacja, o której mowa w § 9, nie spełniają wymagań formalnych, dyrektor
szkoły lub właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego wskazuje
szczegółowo stwierdzone braki i wyznacza termin ich uzupełnienia.
3. Dyrektor szkoły lub
właściwy organ nadający stopień awansu zawodowego powiadamia nauczyciela, który
złożył wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub
egzaminacyjnego, o terminie i miejscu przeprowadzenia odpowiednio rozmowy
kwalifikacyjnej, egzaminu lub rozmowy, o której mowa w § 12 ust. 3, na co
najmniej 14 dni przed datą posiedzenia komisji.
§ 12.1. Komisja
kwalifikacyjna przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną, podczas której nauczyciel
stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego:
1) przedstawia
sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego;
2) odpowiada na
pytania członków komisji dotyczące wymagań określonych w § 6 ust. 2.
2. Komisja
egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel kontraktowy
ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego:
1) dokonuje
prezentacji dorobku zawodowego;
2) odpowiada na pytania
członków komisji dotyczące wymagań określonych w § 7 ust. 2.
3. Komisja
kwalifikacyjna analizuje dorobek zawodowy nauczyciela mianowanego ubiegającego
się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego na podstawie przedłożonej
przez nauczyciela dokumentacji oraz przeprowadzonej rozmowy, podczas której
nauczyciel odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wpływu działań i
zadań zrealizowanych przez nauczyciela w okresie stażu na podniesienie jakości
pracy szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
§ 13.1. Komisja
kwalifikacyjna i komisja egzaminacyjna podejmują rozstrzygnięcia w obecności co
najmniej 2/3 składu swoich członków.
2. Każdy z członków
komisji ocenia spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania
stopnia awansu zawodowego, w punktach według skali od 0 do 10.
3. Na podstawie liczby
punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji oblicza się średnią
arytmetyczną punktów, z tym że jeżeli liczba członków komisji jest większa niż
3, odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową.
4. Nauczyciel uzyskał
odpowiednio akceptację komisji kwalifikacyjnej lub zdał egzamin przed komisją
egzaminacyjną, jeżeli obliczona średnia arytmetyczna punktów wynosi co najmniej
7.
5. Wzór zaświadczenia
o uzyskaniu akceptacji komisji kwalifikacyjnej stanowi załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
6. Wzór zaświadczenia
o zdaniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną stanowi załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 14.1. Z przebiegu
pracy komisji kwalifikacyjnej oraz komisji egzaminacyjnej sporządza się
protokół zawierający w szczególności:
1) datę i miejsce
posiedzenia komisji;
2) imiona i nazwiska
członków komisji;
3) imiona i nazwiska
osób uczestniczących w pracach komisji w charakterze obserwatora;
4) pytania zadane
nauczycielowi w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, egzaminu lub rozmowy, o której
mowa w § 12 ust. 3, oraz informację o udzielonych przez nauczyciela
odpowiedziach;
5) uzyskane przez
nauczyciela oceny punktowe;
6) średnią
arytmetyczną punktów, o której mowa w § 13 ust. 3;
7) uzasadnienie
rozstrzygnięcia komisji;
8) podpisy członków
komisji uczestniczących w jej pracach.
2. Protokoły i
dokumentacja komisji kwalifikacyjnej oraz komisji egzaminacyjnej przechowywane
są przez organ powołujący komisję. Protokoły udostępniane są organom
nadzorującym czynności podejmowane w postępowaniu o nadanie nauczycielom
stopnia awansu zawodowego.
3. Dokumentację, o
której mowa w § 9 ust. 4, zwraca się nauczycielowi, na jego wniosek, jeżeli
decyzja o nadaniu stopnia awansu zawodowego stała się ostateczna.
4. Organ, który
powołał komisję kwalifikacyjną lub komisję egzaminacyjną, zapewnia jej obsługę
administracyjno – biurową oraz pokrywa wydatki związane z jej działalnością.
§ 15. W sprawach
dotyczących prac komisji kwalifikacyjnej oraz komisji egzaminacyjnej,
nieuregulowanych w rozporządzeniu, decyduje komisja w drodze głosowania, zwykłą
większością głosów obecnych na posiedzeniu członków.
§ 16. 1. Wzór aktu
nadania stopnia nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela dyplomowanego stanowi
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Wzór aktu nadania
stopnia nauczyciela mianowanego stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Wzór aktu nadania
stopnia nauczyciela kontraktowego na podstawie art. 9a ust. 3 Karty Nauczyciela
stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
4. Wzór aktu nadania
stopnia nauczyciela mianowanego z mocy prawa na podstawie art. 7 ust. 1 oraz
art. 10 ust. 3 – 5 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy – Karta
Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 19, poz. 239, z
późn. zm.3) ) stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
5. Wzór aktu nadania
stopnia nauczyciela kontraktowego z mocy prawa na podstawie art. 7 ust. 3
ustawy, o której mowa w ust. 4, stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
6. Wzór aktu nadania
stopnia nauczyciela mianowanego na podstawie art. 9a ust. 4 Karty Nauczyciela
stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia.
7. Wzór aktu nadania
stopnia nauczyciela mianowanego z mocy prawa na podstawie art. 27 oraz art. 28
ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy –
Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy – Karta Nauczyciela
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 111, poz.1194 oraz z 2002 r. Nr 41,
poz. 362) stanowi załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 17. Do postępowań
wszczętych na podstawie wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego
złożonych do dnia 31 października 2004 r. przez nauczycieli mianowanych stosuje
się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 8 ust. 2 i § 9 ust. 4. W zakresie
wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego oraz
dokumentacji potwierdzającej spełnienie tych wymagań, składanej przez tych
nauczycieli, stosuje się dotychczasowe przepisy.
§ 18. Traci moc
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie
uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825
oraz z 2002 r. Nr 82, poz. 744).
§ 19. Rozporządzenie
wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER
EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
1) Minister
Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i
wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 134, poz. 1426).
2) Zmiany tekstu
jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 137,
poz. 1304, Nr 203, poz. 1966, Nr 213, poz. 2081 i Nr 228, poz. 2258 oraz z 2004
r. Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845.
3) Zmiany wymienionej
ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 111, poz.1194 i Nr 154, poz.
1794, z 2002 r. Nr 41, poz. 362 i Nr 152, poz. 1267 oraz z 2003 r. Nr 137,
poz.1304.