ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 6

bullet.png Użytkowników online: 1
mary

bullet.png Łącznie użytkowników: 23,994
bullet.png Najnowszy użytkownik: ianuarius
Ostatnie komentarze
bullet.png DOBRE :)
bullet.png Bardzo dziękuje za ...
bullet.png Rzeczniczka prasowa ...
bullet.png No tak. Ja kojarzę ...
bullet.png Pedagoga i (lub?) ps...
bullet.png Gdzie/kiedy MEN zapo...
bullet.png Doświadczenie oczyw...
bullet.png Ja też nie. Z dośw...
bullet.png " Najlepiej byłoby,...
bullet.png Gdyby nagle ze szko...
dokumentacja

DOKUMENTACJA PEDAGOGA

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji pedagog szkolny ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje :
  • tygodniowy rozkład swoich zajęć;
  • zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach, w tym informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi współdziała przy wykonywaniu swoich zadań;
  • imiona i nazwiska dzieci, uczniów, słuchaczy lub wychowanków, objętych różnymi formami pomocy, w szczególności pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Wspomniane rozporządzenie w § 19 stanowi, że szkoła gromadzi w indywidualnej teczce, dla każdego ucznia objętego odpowiednio kształceniem specjalnym, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne.W praktyce szkolnej dokumentacją tą zajmuje się przede wszystkim pedagog.
Tyle, jeśli chodzi o obowiązek ustawowy. Szkoła może jednak wprowadzić również własne sposoby dokumentowania. Decyzja taka musi być przyjęta w formie uchwały rady pedagogicznej, bądź poprzez zarządzenie dyrektora.
Oprócz obligatoryjnej, warto prowadzić również inną dokumentację, w tym przykładowo:
  • teczkę z opiniami o uczniach poradni psychologiczno-pedagogicznych (o ile oczywiście zostaną one udostępnione przez rodziców).
  • Można dołączyć do niej listę zawierającą następujące dane:

    Imię Nazwisko Klasa Diagnoza
    / dysfunkcje /
    Zalecenia Miejsce badania Data
               
               
               

    Dane te będą przydatne podczas uzgadniania z nauczycielami sposobów i metod postępowania z uczniami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami, czy podczas określania, którzy uczniowie mogą skorzystać podczas sprawdzianu/egzaminu kończącego kolejne etapy kształcenia z form i warunków dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych;
  • teczkę z decyzjami poradni psychologiczno - pedagogicznych dotyczącymi kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, odroczeń obowiązku szkolnego;
  • teczkę z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej (decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie);
  • teczkę z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysyłanych.
W wielu sytuacjach bardzo przydatne może okazać się prowadzenie- nazwijmy to - rejestru interwencji. Najwygodniejszą formą byłyby luźne kartki gromadzone np. w segregatorze. Można je będzie łatwo porządkować według wybranego kryterium.

Karta taka mogłaby wyglądać następująco:

Data :

Kto zgłaszał problem :

Kogo dotyczył :
Istota problemu :  
Podjęte działania :  

Dobrze jest mieć również osobne teczki dla każdej klasy i gromadzić tam kopie opinii wystawianych uczniom przez nauczycieli (opinie takie wymagane są m.in. przy kierowaniu dzieci na badania do poradni), wyniki prowadzonych w klasie badań diagnostycznych i inne dokumenty dotyczące danego oddziału.
Uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze, dydaktyczne czy opiekuńcze, mogą mieć osobne teczki (dotycząca ich dokumentacja mogłaby nie zmieścić się w teczce klasowej).

Warto także gromadzić segregując je tematycznie, scenariusze zajęć, ciekawe artykuły czy notatki z przeczytanych interesujących książek.

I wreszcie last but not least plan pracy pedagoga szkolnego. Może to być plan semestralny bądź roczny. Nawet jeżeli nie będzie tego wymagać dyrekcja szkoły, korzystne jest pisanie sprawozdań (podsumowań) z realizacji zamierzonych działań. Można wówczas zastanowić się, które działania były chybione, które warto kontynuować, a które wprowadzić.

Są to oczywiście tylko propozycje. Każdy pedagog powinien prowadzić taką dodatkową dokumentację, jaką uzna za pomocną w pracy, i w takiej formie, jaka będzie dla niego najporęczniejsza.



Myśli o wychowaniu
Jeżeli dałeś komuś życie, daj mu również instrukcję użytkowania - Valeriu Butulescu

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | marta2017 dnia 22. wrzesień 2018
Witam. Czy mógłby się ktoś podzielić planem pracy pedagoga na ten rok szkolny?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

22. październik 2018 09:23
Czy w IPET muszą być uwzględnione cele edukacyjne i terapeutyczne? Bo w rozporządzeniu nie ma takiego punktu

21. październik 2018 22:35
jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma Wink

21. październik 2018 22:31
Ładnie, żeby to się jeszcze przełożyło na aktywność, choćby na forum. Smile

21. październik 2018 22:27
wszyscy, widzieliście?

21. październik 2018 22:26
23,994 Wink Kaziu, widziałeś? Grin

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png "kłopotliwe" zapisy...
bullet.png dostosowania
bullet.png doradztwo zawodowe
bullet.png nowy IPE-T?
bullet.png szkolny program prof...
Najciekawsze tematy
bullet.png reforma [2043]
bullet.png pomoc pp - po "no... [883]
bullet.png nowy IPE-T? [363]
bullet.png szkolny program p... [339]
bullet.png doradztwo zawodowe [248]