ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 9

bullet.png Użytkowników online: 2
asica, Kazimierz

bullet.png Łącznie użytkowników: 25,774
bullet.png Najnowszy użytkownik: aknawar

Ostatnie komentarze
bullet.png "Wydaje mi się, że...
bullet.png " W punkt"-jak powia...
bullet.png Kazimierz i owszem ;)
bullet.png Wydaje mi się, że ...
bullet.png Napisałem o tym, bo...
bullet.png Moja ulubiona autork...
bullet.png Niestety z wiekiem i...
bullet.png Gratulacje! Noblist...
bullet.png "...pozwoliłem sobi...
bullet.png cieszę się bardzo
 
"Kat-ofiara-świadek", czyli rzecz o agresji
 
"Kat, ofiara, świadek", czyli rzecz o agresji - scenariusz zajęć dla klasy V


CELE


1.Uczniowie sami wypracowują definicję przemocy
2.Uczniowie poznają uczucia, rozumieją problemy oraz zachowania występujące w relacjach pomiędzy "katem", "ofiarą" i "świadkiem" przemocy
3.Uczniowie uczą się empatii i współodczuwania wraz z ofiarą przemocy
4.Uczniowie mają świadomość swego wpływu na każdy przejaw agresji, którego są świadkami
5.Uczniowie zapoznają się z aktywnym przeciwdziałaniem przemocy

METODY PRACY


1. Praca indywidualna i praca w grupach
2. "Burza mózgów";
3. Dyskusja
4. Drama
5. "Płaszcz eksperta"

PRZEBIEG ZAJĘĆ


1."KLUCZ DO SZKOŁY BEZ AGRESJI"

Każdy uczeń dostaje kartkę białego papieru i za pomocą 3 ruchów lewą i 3 ruchów prawą ręką ma wydrzeć klucz do "SZKOŁY BEZ AGRESJI".
Po wykonaniu klucza nauczyciel pyta, z jakiego tworzywa wykonali swój klucz, a następnie prosi, aby otworzyli drzwi do "SZKOŁY BEZ AGRESJI" :
Co widzicie w tej szkole ?
Czego nie ma, a co jest w "SZKOLE BEZ AGRESJI" ?
Jak się zachowują uczniowie w "SZKOLE BEZ AGRESJI" ?

2. "BURZA MÓZGÓW"


Nauczyciel zapisuje na dużym arkuszu papieru słowo "agresja" i pyta uczniów, co to właściwie znaczy?

3. OPWIADANIA ( załącznik nr 1 )

Nauczyciel dzieli uczestników zajęć na 4 grupy każdej z grup daje kartkę z opowiadaniem.
Zadaniem uczestników jest napisać : gdzie doszło do aktu przemocy, na czym polegała przemoc w opisanej historii, jakie osoby uczestniczyły w akcie przemocy.
Na podstawie nowych wiadomości grupa dopisuje powstałe wnioski do stworzonej wcześniej definicji przemocy ( np. rodzaje przemocy, niebezpieczne miejsca, itp.), następnie na nowym kartonie prowadzący wypisuje trzy strony biorące udział w akcie przemocy "KAT-OFIARA-ŚWIADEK" ( podkreślić należy, że akt agresji niejednokrotnie odbywa się bez świadków ). Wszyscy uczestnicy wspólnie próbują scharakteryzować KATA, OFIARĘ i ŚWIADKA ( co wiemy o ofiarach, katach i świadkach przemocy ? ).
Kolejne ćwiczenia mają pomóc w zrozumieniu emocji, uczuć, które przeżywają osoby biorące udział w akcie przemocy

4."CO CZUJĘ JAKO KAT-OFIARA-ŚWIADEK ?"

Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy "KATÓW, OFIARY I ŚWIADKÓW".
Każdy w grupie KATÓW ma zrobić 3 kulki papieru i na sygnał nauczyciela rzucać przez 1 minutę w stojące naprzeciw bezbronne OFIARY. ŚWIADKOWIE natomiast mają stać z boku i biernie się przyglądać całej scenie i nie robić nic.
Wprowadzenie do dramy:
Jest 14.00 wychodzicie ze szkoły. Nic dziś KATOM nie wyszło . Jedynka z polskiego, uwaga w dzienniku, rodzice wezwani do szkoły. Są wściekli! Wychodząc ze szkoły spotykają grupę OFIAR, które jak zawsze patrzą na nich wystraszeni. Boją się was. KACI postanawiają się na nich wyżyć. Wszyscy wiedzą, że OFIARY nic nie powiedzą nikomu, bo się boją KATÓW. Grupa KATÓW bierze do ręki kasztany i całej siły rzuca w stojące bezbronnie OFIARY. Całej scenie z boku przygląda się grupa ŚWIADKÓW. Oni też wiedzą, że to nie pierwszy i nie ostatni raz...
Nauczyciel prosi o podzielenie się wrażeniami po ćwiczeniu, następnie każda grupa opisuje emocje, uczucia, które może przeżywać grana przez nią osoba w rzeczywistości
wnioski zapisywane są na plakacie.

5. "PŁASZCZ EKSPERTA"

Uczniowie pozostając w tych samych grupach opracowują plan, w jaki sposób można nie dopuścić do takich sytuacji.
KACI : w jaki sposób można rozładować złość, gniew, żeby nikomu nie zrobić krzywdy ?
OFIARY : w jaki sposób się można bronić, u kogo można szukać pomocy?
ŚWIADKOWIE : jak pomóc ofiarom, jak nie bać się przeciwstawić katom?
Każda grupa prezentuje swój plan.

6. PODSUMOWANIE

nauczyciel odwołuje się do zapisanych na arkuszu informacji prosi uczniów o podzielenie się spostrzeżeniami na temat zajęć.


ZAŁĄCZNIK NR 1


ZBYSZEK


Zbyszek ma 10 lat. Chodzi do IV klasy. Któregoś dnia Zbyszek jak zwykle jadł obiad na stołówce wraz z innymi dziećmi. W momencie, kiedy nauczyciel był zajęty rozwiązywaniem konfliktu pomiędzy kłócącymi się o miejsce dziewczynkami, do Zbyszka podeszło trzech chłopców ze starszych klas. Kazali mu przynieść na następny dzień do szkoły 10 złotych. "Jeżeli tego nie zrobisz, wiesz, co cię czeka" - powiedział największy z nich. W tym momencie drugi z chłopaków podszedł do Zbyszka i uderzył go w głowę. Zbyszka obleciał strach, bo przypomniał sobie, jak został pobity w szatni, kiedy ostatnim razem nie przyniósł chłopakom pieniędzy. "Jeżeli teraz im przyniosę 10 złotych, to może w końcu dają mi spokój, tak jak Andrzejowi?" - pomyślał zmartwiony...

KASIA


Mama wysłała Kasię do sklepu. Dała jej 15 złotych i kazała kupić chleb, masło i pomidory. Za resztę, którą miała zostać, chciała kupić sobie spinkę do włosów, która już od dawna się jej podobała. Wracając ze sklepu pomyślała, że wstąpi na boisko, gdzie o tej porze przebywały jej koleżanki i pochwali się im nową zdobyczą. Kiedy weszła na murawę boiska od razu zauważyła Anię, Agnieszkę i Basię, więc pobiegła w ich stronę. Nagle przewróciła się. Stało nad nią dwóch chłopaków i jedna starsza dziewczyna, o której celowo wystawioną nogę się potknęła. "Właśnie zgłodnieliśmy, mała! Pokaż, co nam przyniosłaś ?" - powiedział jeden z chłopaków. "O! Jaką ładną spinkę sobie kupiłam!" - krzyknęła dziewczyna. Kasia leżała na trawie przerażona ze strachu...

MICHAŁ


Lekcje WF -u są dla Michała straszne od jakiegoś czasu. Ostatnio chłopcy grali w piłkę i musieli podzielić się na dwie drużyny. Żadna z nich nie chciała Michała. Nauczyciel przydzielił go do zespołu, który potem przegrał mecz. W czasie gry Michał kilka razy źle podał piłkę, co wykorzystali jego przeciwnicy. Po lekcji koledzy obwiniali Michała o przegrany mecz. Zaczęli się z niego wyśmiewać, przezywali go - fajtłapa, oferma, niezdara. Byli coraz bardziej źli...

ANIA


Ania bardzo chciałaby mieć swoją paczkę. Właśnie poznała Martę. Zosię i Milenkę. Dziewczynki są od niej starsze i bardzo imponują Ani swoim modnym ubiorem i popularnością wśród rówieśników. Dziewczynce zależy na tym, aby ją polubiły i przyjęły do swojego grona. Marta, Zosia i Milenka zapowiedziały, że przyjmą ją do swojego grona , ale musi pokazać, że na to zasługuje. Umówiły się, że przyjęcie Ani do paczki odbędzie się w środę. Ania nie mogła się wprost doczekać tego dnia. W środę spotkały się na długiej przerwie na korytarzu, gdzie było bardzo dużo dzieci. Dziewczyny zażądały od Ani, że jeśli chce do nich przynależeć, to musi wyśmiewać się i dokuczać przez całą przerwę - w taki sposób, aby nauczycielka nie widziała - z Wiktorii, która chodzi w dużych okularach i starych spodniach. Ania poczuła się zdezorientowana...


Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Rena dnia 29. styczeń 2009
Bardzo fajny scenariusz, na pewno skorzystamSmile
#2 | olka1983 dnia 10. luty 2009
zgadzam się w 100%!!!
scenariusze są świetne! Pfft
#3 | tygrysekjola dnia 07. maj 2009
Ja również wykorzystam scenariusz na zajęciachWink
#4 | anjia dnia 08. październik 2009
świetny scenariuszGrin
#5 | ewka_jo dnia 10. luty 2010
Podoba mi się scenariusz i wykorzystam go,Smile dziękuję.
#6 | modliszka dnia 07. wrzesień 2011
wykorzystałam ten scenariusz na lekcji z klasą V podczas hospitacji dyrektora, lekcja wyszła super i dyrekcji bardzo się podobała, polecam bo naprawdę świetneWink
#7 | achalas dnia 24. marzec 2013
achalas
Jagienko super scenariusz. skorzystam i pozdrawiam.
#8 | gonia306 dnia 14. czerwiec 2013
świetny scenariusz, akurat w poniedziałek realizuje podobny temat, skorzystam. Dzięki
#9 | Huzolinka90 dnia 07. październik 2019
Świetny konspekt Smile Jutro go zrealizuję - akurat idealnie wpasuje się w naszą sytuację klasową Smile
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

19. październik 2019 20:18
do końca lutego w ostatnim roku nauki w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej.

19. październik 2019 20:16
Tak było w ramówce z 2012 roku. W przypadku szkoły podstawowej – do końca lutego danego roku szkolnego odpowiednio w klasie III i klasie VI, w przypadku gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalnej

19. październik 2019 09:59
Tak wiem,znalazłam, ale był zapis swego czasu, że do końca lutego rodzić składa wniosek. Pytanie czy to obowiązuje nadal, czy to dotyczyło gimnazjum?

19. październik 2019 08:26
Wszystko to znajdziesz w ramówce § 5, o czym pisałem już poniżej.

19. październik 2019 08:26
W przypadku szkoły ponadpodstawowej – nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png wymiar czasu pedagoga
bullet.png OP żąda inf.
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png hospitacja pedagoga
bullet.png egzamin ósmoklasist...
Najciekawsze tematy
bullet.png zajęcia rewalida... [978]
bullet.png Prezentacja [494]
bullet.png wymiar czasu peda... [376]
bullet.png nauczanie indywid... [275]
bullet.png zastępstwa reali... [130]