ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 20

bullet.png Użytkowników online: 1
karo1000

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,699
bullet.png Najnowszy użytkownik: ankahab

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
NIK o przygotowaniu do zawodu nauczyciela
 


NIK o przygotowaniu do zawodu nauczyciela

Zawód nauczyciela jest zawodem zaufania publicznego i powinien być otoczony szczególną troską ze strony państwa ze względu na wpływ nauczycieli na kolejne pokolenia uczniów. Tymczasem.....
Procedura rozwoju zawodowego nauczycieli nie spełnia swojej roli. W założeniach miała sprzyjać rozwojowi, podnoszeniu wiedzy i umiejętności nauczycieli, a także promować najlepszych pedagogów. Tymczasem wyniki kontroli pokazują, że w niektórych szkołach procedura ta sprowadza się do automatycznego promowania na kolejne stopnie awansu. Także z kształceniem przyszłych nauczycieli nie jest najlepiej: na kierunki nauczycielskie przyjmowanych jest coraz więcej najsłabszych maturzystów, a programy kształcenia przyszłych wychowawców młodzieży są od lat nieaktualizowane.
NIK wskazuje, że coraz wyraźniejsza staje się selekcja negatywna do zawodu nauczyciela. Łącznie już ponad dziewięć procent ogółu osób przyjętych na kierunki ze specjalnościami nauczycielskimi (w okresie objętym kontrolą) to absolwenci szkół ponadgimnazjalnych, którzy na egzaminie maturalnym uzyskiwali najniższe wyniki, tj. od 30 do 49 punktów (Uniwersytet Wrocławski na kierunki związane z zawodem nauczyciela przyjął 28 proc. osób z takim wynikiem).
Sukcesywnie rośnie też (wzrost 10-procentowy) liczba osób, które nie obroniły w terminie prac dyplomowych i magisterskich na studiach stacjonarnych (37 proc. w roku akademickim 2012/2013 do 47 proc. w roku 2014/2015) i niestacjonarnych (47 proc. w roku akademickim 2012/2013 do 56 proc. w roku 2014/2015).
Tylko nieco ponad jedna trzecia studentów kończących studia pierwszego i drugiego stopnia w roku akademickim 2015/2016 wskazała, że czuje się przygotowana do wykonywania zawodu nauczyciela. Natomiast blisko jedna czwarta (24 proc.) stwierdziła, że praktyczne przygotowanie do roli nauczyciela nabyła w stopniu „znikomym” i „niskim”.


Źródło: www.nik.gov.pl


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Kazimierz dnia 05. kwietnia 2017
Oczywiście, że następuje selekcja negatywna do zawodu. Jak mówił klasyk, byt określa świadomość. Tylko prawdziwi pasjonaci lub osoby mające zapewniony dochód z innych źródeł, lub właśnie osoby "z selekcji negatywnej" wybierają ten zawód. Ilu jest pasjonatów???
Dopóki pensje będą na takim poziomie (lub zbliżonym) na jakim są, nie ma co marzyć, że mądrzy, młodzi ludzie (wyłączam pasjonatów - kamikadze) będą wybierać ten zawód. Zapomnijmy!!!
#2 | Tomek dnia 06. kwietnia 2017
Mi na starcie doświadczony kolega powiedział, żebym się mocno zastanowił, bo przy takiej wypłacie to mnie żona z domu pogoni.

PS. Od kiedy to mamy zawód: "nauczyciel" w polskim systemie kształcenia wyższego? Były takie pomysły - wzorem z systemów innych państw, ale nie słyszałem, aby u nas zaszły jakieś zmiany.
#3 | ToJa dnia 07. kwietnia 2017
Kocham swoją pracę, ale niestety prawda jest taka, że jak widzę swoje 1100 na koncie, przy czym muszę spłacić kredyt i utrzymać dziecko, to mi się odechciewa. Taka prawda, nie ma co owijać w bawełnę.
#4 | martajola dnia 14. kwietnia 2017
Zgadzam się w 100 procentach z Kazimierzem. Od siebie natomiast dodam, że gdybym 34 lata temu, podejmując pracę w zawodzie, posiadała dzisiejszą wiedzę o całej ścieżce zmian - począwszy od kilku reform (każda coraz gorsza), skończywszy na zabraniu mi przywileju odejścia na emeryturę po 30 latach pracy oraz coraz niższym statusie społecznym - drugi raz nie podjęłabym pracy w szkole,choć kocham tę robotę Smile. Poszłabym tam, gdzie pierwotnie chciałam, czyli do Policji i dziś byłabym już odpoczywała, na zasłużonej emeryturze z kwota wyższą niż moja obecna pensja. Nie dziwi mnie fakt, że mądrych, młodych ludzi z pasją, w szkołach jak na lekarstwo Sad
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]