ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 9

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Uczeń radzi sobie, jeśli nie musi myśleć
 


Uczniowie nie potrafią myśleć 2

KRZYSZTOF KOWALCZYK:
Co wyniki tegorocznych egzaminów we wszystkich typach szkół mówią o polskich uczniach?

PROF. KRZYSZTOF KONARZEWSKI*:

Nasi uczniowie są dobrzy i coraz lepsi w umiejętnościach prostych. Tych umiejętności nie można lekceważyć, bo są one ważne w codziennym życiu. Trzeba umieć odczytać ogłoszenie i zrozumieć, o co w nim chodzi. Trzeba też umieć odczytać godzinę odjazdu pociągu z rozkładu jazdy. Jeszcze u schyłku lat 90. to nie były powszechne umiejętności. Dlatego obsesyjnie umieszczaliśmy takie zadania w naszych testach, a nauczyciele wykorzystywali je jako podpowiedzi, czego uczyć. Dzięki temu mamy w tym zakresie coraz lepsze wyniki.

Ale z innymi umiejętnościami naszych uczniów nie jest już tak dobrze.

Jest źle, jeśli chodzi o umiejętności złożone. Nasi uczniowie potrafią czytać z tabeli i wykresów, ale jak trzeba te dane zinterpretować, porównać, to mają z tym sporą trudność. Potrafią ze sobą bezrefleksyjnie zestawiać liczby, które są nieporównywalne. Rezultaty są często abstrakcyjne, jak np. stwierdzenie, że wskaźnik zgonów niemowląt w naszym kraju jest mniejszy niż wartość PKB na jednego mieszkańca. Do takiego właśnie wniosku doszedł jeden z uczniów na maturze. Odwołanie się do korelacji, czyli związku między dwiema zmiennymi, a to już jest umiejętność złożona, była dla niego zbyt trudna.

Czym grozi taki brak biegłości w rozwiązywaniu złożonych problemów?

Nasi uczniowie jako dorośli nie zgubią się w mieście, wsiądą do właściwego autobusu, ale z rywalizacją na rynku pracy, z odnalezieniem się w globalnym świecie mogą mieć kłopoty.
Takie problemy mają uczniowie wszystkich typów szkół - od podstawówki po szkołę średnią.

Czy to znaczy, że nauczyciele nie potrafią korygować błędów swoich poprzedników?

To nie jest do końca tak. Jeśli spytać nauczycieli, to każdy z nich przyzna, że pierwsze pół roku nauki w pierwszej klasie gimnazjum lub liceum poświęca na to, by wyrównać poziom uczniów i nadrobić zaległości z poprzednich szkół. Gdyby tego nie zrobili, wówczas na koniec tego cyklu nauki wypuszczaliby analfabetów, a przecież tak nie jest. Inna rzecz, czy to korygowanie jest do końca skuteczne. Myślę, że tak, aczkolwiek precyzyjnych danych nie mam. Pozostaje mi jedynie w to wierzyć.

Czy zatem polskie szkoły uczą dobrze, czy uczą źle?

Któż to może wiedzieć? Jeśli porównamy nasze szkoły ze szkołami w Katarze, to można powiedzieć, że uczą lepiej. Ale jeśli je porównać do szkół w Rosji, to w niektórych obszarach nauczania początkowego uczą jednak gorzej. Umiejętność rozumienia czytanego tekstu u dzieci 10- letnich jest w szkołach rosyjskich nieporównanie wyższa niż u małych Polaków. Ale w innych przedmiotach już tak źle nie jest. Takie porównania można mnożyć w nieskończoność. Dlatego ważniejszym pytaniem jest, czy polskie szkoły z roku na rok uczą lepiej, czy nie. Teraz tego jeszcze nie wiemy, ale mam nadzieję, że już niedługo będziemy wiedzieć.

*Krzysztof Konarzewski jest dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Źródło: Dziennik.pl


a dużo więcej o wynikach znajdziecie tu


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]