ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 9

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
MEN przedstawiło założenia do nowego systemu egzaminów końcowych
 


Egzaminy po nowemu - propozycje

"Uczniów, którzy od września rozpoczną naukę w szkole podstawowej i gimnazjum, będzie obowiązywała nowa podstawa programowa i nowe wymagania, w związku z tym ich nauka musi się zakończyć zupełnie nowymi egzaminami" - powiedziała Hall.
Jak zaznaczyła, pierwsze egzaminy w nowym systemie odbędą się w 2012 r. dla gimnazjalistów i w 2015 r. dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadgimnazjalnych. "Nie ma tutaj żadnej rewolucji. Uczniowie, którzy uczą się teraz na przykład w drugich klasach podstawówek i gimnazjów, będą zdawać egzaminy na starych zasadach" - uspokajała minister edukacji.
W jej opinii, jedną z najważniejszych zmian będzie to, że nowe egzaminy mają trzykrotnie, na każdym etapie edukacji (po szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej), "dokładnie i w podobny sposób sprawdzać wiedzę i umiejętności uczniów z języka polskiego, matematyki i języka obcego".
Egzamin po szkole podstawowej będzie się składał ze sprawdzianu poznawczego, a także, co jest nowością, ze sprawdzianu z języka obcego. W sprawdzianie poznawczym - tłumaczyła Hall - przewidziano testy polonistyczne i matematyczne, wypowiedź pisemną na podany temat oraz zadania matematyczne wymagające prezentacji toku rozumowania.
Egzamin gimnazjalny będzie się składał, tak jak dotychczas, z trzech części pisemnych w systemie zewnętrznym oraz dodatkowo z wewnętrznej części ustnej. "Ten egzamin będzie przypominał w dużej mierze obecny; też będzie miał część humanistyczną, matematyczno-przyrodniczą i egzamin z języka obcego, ale z tą różnicą, że egzamin humanistyczny będzie miał wynik podzielony na rezultat polonistyczny i historyczno-społeczny, a egzamin matematyczno-przyrodniczy będzie miał wyodrębniony wynik matematyczny i wynik przyrodniczy" - powiedziała minister.
Dodała, że egzamin z języka obcego "będzie podzielony na część podstawową dla tych, którzy dopiero zaczynają naukę w gimnazjum, oraz część rozszerzoną dla kontynuujących naukę".
Nowością przy egzaminie gimnazjalnym będzie obowiązkowy egzamin ustny polegający na ocenie projektu wykonanego zespołowo. "Każdy uczeń będzie musiał wspólnie z jakąś grupą kolegów na wybrany temat przygotować projekt, który będzie oceniany jako efekt pracy zespołowej" - zapowiedziała Hall i dodała, że egzamin ten będzie przeprowadzany zgodnie z regułami ustalonymi w każdej szkole.
Ponadto czas trwania pisemnych części egzaminów, zarówno po szkole podstawowej, jak i po gimnazjum, będzie dostosowany do potrzeb dyslektyków, bez wymagania odrębnych zaświadczeń.
W przypadku egzaminu po szkole ponadgimnazjalnej, świadectwo dojrzałości otrzymają ci, którzy "zdają na określonym poziomie egzaminy o wymaganiach podstawowych z języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego". Uczniowie będą musieli zdać egzaminy ustne z języka polskiego i języka obcego, zorganizowane zgodnie z precyzyjnie zdefiniowaną procedurą. Będzie obowiązywał egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym z co najmniej dwóch przedmiotów spośród trzech: języka polskiego, matematyki i języka obcego.
Jednocześnie minister edukacji przypomniała, że od 2010 r. na maturze trzeba będzie obowiązkowo zdawać matematykę.
Nowa podstawa programowa, w związku z którą będą zmiany na egzaminach końcowych - jak wyjaśniała Hall - napisana jest w języku wymagań, co pozwoli zastąpić dotychczasowe standardy wymagań obowiązujące przy egzaminach. "Jest to bardzo konkretny wykaz wiadomości i umiejętności, które konieczne są na koniec każdego cyklu kształcenia" - tłumaczyła Hall.

Źródło: PAP


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | is dnia 28. sierpnia 2009
jak to dobrze,że moje dzieci już są praktycznie poza zasięgiem tych zmian...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]