Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"
do Prezesa Prawa i Sprawiedliwości Jarosława Kaczyńskiego w sprawie sytuacji w oświacie
Siedlce, 23 listopada 2017 r.
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" zwraca się do Prezesa Prawa i Sprawiedliwości Pana Jarosława Kaczyńskiego o poddanie wnikliwej analizie aktualnego stanu reformy edukacji oraz podjęcie stosownych decyzji umożliwiających realne uzyskanie zmian jakościowych w systemie edukacji.
Równocześnie Rada wyraża niepokój spowodowany brakiem otwartości Ministra Edukacji Narodowej na składane przez NSZZ „Solidarność” propozycje wypracowania optymalnych rozwiązań, oczekiwanych od dawna w środowisku oświatowym. Ewidentnym przykładem takiego działania jest uchwalenie Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zwierającej niekorzystne przepisy, pogarszające status zawodowy nauczycieli.
[...]
W roku szkolnym 2016/17 została przeprowadzona reforma edukacji w części odnoszącej się do zmian strukturalnych. Największe konsekwencje tego procesu ponieśli pracownicy oświaty, a w szczególności nauczyciele. To oni, przeżywając osobiste obawy związane z utrzymaniem zatrudnienia, poddawani zmasowanej negatywnej propagandzie środowisk opozycyjnych, często kosztem swojego wolnego czasu, w tym urlopu, przygotowali szkoły do nowego roku szkolnego, a przez kolejne lata będą wdrażać nowe programy, co również będzie wymagało wzmożonego wysiłku i dodatkowej pracy.
W tej sytuacji pracownicy oświaty mają prawo oczekiwać od władzy szacunku dla swojej pracy i pilnego wprowadzenia pozytywnych zmian, zlikwidowania nękających oświatę patologicznych zjawisk.
Tymczasem pierwsze decyzje, m.in. te związane z nierozwiązaniem problemu wynikającego z art. 42 KN (praca za darmo), wydłużeniem awansu zawodowego, wprowadzeniem obowiązkowej oceny co trzy lata
czy ograniczeniem dostępu do urlopów zdrowotnych - to zwyczajne szukanie oszczędności kosztem pracowników, zwiększenie i tak dotkliwej biurokracji oraz demonstracyjny brak zaufania do nauczycieli. Nie może zatem dziwić narastające w polskich szkołach rozczarowanie i poczucie krzywdy.
[...]
Wydłużony, wieloletni proces dochodzenia do stabilizacji zawodowej przy wynagrodzeniach na poziomie najniższej płacy i perspektywa osiągnięcia dochodów poniżej średniej w gospodarce narodowej nie zachęci młodych zdolnych Polaków do podejmowania pracy w oświacie, a może również spowodować odejście nauczycieli o znaczącym dorobku zawodowym.
W tym kontekście stanowczo protestujemy przeciwko rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji o zwiększeniu wynagrodzeń nauczycieli o 15% w przeciągu trzech lat, albowiem zapowiedź wdrożenia podwyżek od kwietnia 2018 roku oznacza, że wyniosą one ok. 13,5%.
Warto podkreślić, że przy uwzględnieniu poziomu inflacji i stratach spowodowanych m.in. wydłużeniem awansu zawodowego, status materialny nauczycieli nie poprawi się, a zwiększone zadania nie zostaną w żaden sposób zrekompensowane.
[...]
Polacy oczekują naprawdę dobrej zmiany. Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" jest gotowa do rozmów i kolejny raz deklaruje wolę wypracowania kompleksowych rozwiązań, które będą dobrze służyć polskiej oświacie.
Ryszard Proksa
przewodniczący KSOiW NSZZ "Solidarność"