Oświadczenie
Stanowisko Nadzwyczajnej Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" z dnia 26 czerwca 2018 r. w sprawie opiniowania regulaminów oceniania pracy nauczycieli.
W związku z nieuwzględnieniem postulatów Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZ "Solidarność” i negatywnymi opiniami do rozporządzenia MEN z dnia 19 marca 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” apeluje do wszystkich struktur organizacyjnych naszej Sekcji, upoważnionych do opiniowania regulaminów, aby zrezygnowały z przysługującego im prawa i nie opiniowały ww. regulaminów.
Ryszard Proksa
przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”
-WZÓR-
OŚWIADCZENIE
Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty i Wychowania w K. uchyla się od skutków prawnych, jakie wiążą się z procedurą opiniowania regulaminu określającego wskaźniki oceny pracy nauczycieli w ........ Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do podjęcia wszelkich możliwych środków mających na celu przeciwdziałanie skutkom wydawanym od 1 września 2018 r. ocenom pracy jak również pozostałym przejawom dyskryminacji lub nierównego traktowania nauczycieli w placówkach oświatowych objętych naszym działaniem.
UZASADNIENIE
Uważamy, że zarówno przepisy Karty Nauczyciela dotyczące oceny pracy wprowadzone ustawą z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, jak i przepisy rozporządzenia wykonawczego dla tej nowelizacji nie gwarantują obiektywnej oceny pracy nauczyciela.
Proceder tworzenia regulaminów na poziomie szkół będzie rodzić nierówności i spowoduje skłócenie środowiska nauczycielskiego. Złym rozwiązaniem jest przede wszystkim to, by szczegółowe wskaźniki oceniania pedagogów określane były przez dyrektorów szkół w regulaminach, co oznacza, że nawet nauczyciele ze szkół znajdujących się na terenie tej samej gminy będą różnie oceniani.
Udział związków zawodowych w tym procesie legitymizowałby jedynie biurokratyczno-administracyjną metodę, zgodnie z którą dyrektor szkoły wystawia ocenę pracy według ustalonej przez siebie taryfy. Absurdalne wskaźniki, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli, przy tak rażąco niskich wynagrodzeniach będą rodzić ponadto frustrację, poczucie zaniżenia własnej wartości, jak również doprowadzą do niezdrowej rywalizacji wśród nauczycieli.
Zważywszy na powyższe argumenty, jak i na krytyczne głosy zdecydowanej większości środowiska oświatowego, w którym już obecnie panuje atmosfera buntu, oświadczamy jak powyżej.
|