ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 10

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Matematyk z sieci nauczy do matury
 


Matematyk z sieci nauczy do matury

Internet aż kipi od ofert przygotowujących do obowiązkowej matury z matematyki. I nie chodzi o zwykłe arkusze z zadaniami, które publikuje Centralna Komisja Egzaminacyjna.
W sieci znaleźć można filmiki, na których matematycy tłumaczą zawiłości równań czy funkcji albo interaktywne programy, sprawdzające poziom umiejętności maturzysty.

Koniec nauki z podręcznika?

– Młodzież się zmieniła. Gorzej radzi sobie ze słowem drukowanym niż z Internetem. Godzinami przesiaduje przed komputerem. Prędzej poszuka informacji w sieci, niż zajrzy do podręcznika – podkreśla matematyk Marcin Karpiński, redaktor naczelny dwumiesięcznika "Matematyka w szkole". Karpiński jest jednym z twórców uruchomionego kilka dni temu portalu Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego Matematura.pl.
– Zamiast kolejnego repetytorium, postanowiliśmy stworzyć portal, na którym program dopasowuje trudność zadań do umiejętności maturzysty – opowiada. – Umożliwia też porównywanie umiejętności z innymi użytkownikami. Tego nie zrobi żaden podręcznik.

Casting na belfra

W Internecie pojawiły się też filmiki, na których nauczyciele przy tablicy tłumaczą zagadnienia. Są na stronie Nakrecenieksperci.pl przygotowanej przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne oraz wydawcę GaduGadu – GG Network.
– Chcieliśmy znaleźć alternatywę dla drogich korepetycji. Uznaliśmy, że skondensowana wiedza w postaci 5-, 10-minutowych klipów edukacyjnych może się spodobać – mówi Jerzy Michalski z GG Network.
Nauczycieli w filmikach obsadzano niemal tak jak aktorów w życiowych rolach. Ogłoszono casting i ze 100 wybrano dwudziestu matematyków, którzy dobrze wypadli przed kamerą. Na planie była cała ekipa: reżyser, dźwiękowiec, operator i dwóch weryfikatorów, którzy sprawdzali, czy nauczyciel się nie myli.
Co na to maturzyści? – Zamiast czytać podręcznik, wygodniej jest zobaczyć filmik – twierdzi Aleksandra Rytczak, maturzystka z Zespołu Szkół w Łęczycy (woj. łódzkie). Są jednak i bariery: – Mam ograniczony dostęp do Internetu, więc nie będę się uczyć tylko w sieci – dodaje uczennica.
Barierą jest też cena dostępu do portali. By korzystać z Matematura.pl, trzeba zapłacić 55 zł. Z kolei pakiet sfilmowanych lekcji kosztuje blisko 150 zł.
Martyn Kaźmierski z II LO w Lesznie (woj. wielkopolskie): – Wszedłem na stronę z filmikami, ale kiedy okazało się, że to kosztuje, zrezygnowałem.
Jednak serfujący maturzyści w sieci znajdą też darmowe oferty. Np. na nowej stronie Matoora.pl jest baza zadań i program do testów.
– Jeśli uczniowie mają problem z zadaniem, mogą je też do nas wysłać i dostaną za darmo rozwiązanie z wyjaśnieniem. Wkrótce będziemy mieć darmowe filmiki i próby matur. Za opłatą będzie można ściągać wzory na komórkę – wylicza Paweł Augustyniak, absolwent Politechniki Poznańskiej. Zadania rozwiązują wolontariusze. Czas odpowiedzi – od dwóch godzin do dwóch tygodni.

Weekendowe czaty

Matematyk dr Jacek Stańdo z Politechniki Łódzkiej wpadł na pomysł, by od czwartku do niedzieli w godz.17 – 22 udzielać maturzystom z woj. łódzkiego korepetycji przez Internet. Jego "E-pogotowie matematyczne" dofinansowała UE (1,5 mln zł).
Od połowy listopada czterech pracowników politechniki będzie pełniło dyżury przy komputerach. I przez specjalnie stworzoną e-learningową platformę – z wykorzystaniem interaktywnej tablicy, na której będzie można rozwiązywać zdania – "na żywo" będą pomagali przygotowywać się do matury ok. 700 uczniom z 26 szkół.
– Uczyłem matematyki i przez skypa pomagałem uczniom w pracach domowych. Czasami wystarczy słowo podpowiedzi i uczeń, który godzinami siedzi sam nad zadaniem, doznaje czegoś w rodzaju flesha matematycznego i już sam wie, co dalej robić – opowiada dr Stańdo.

Internet nie wystarczy

Na portalu Matematura.pl przez trzy dni zarejestrowało się trzy tysiące osób. Ponad tysiąc użytkowników ma już portal Matoora.pl. Sporym zainteresowaniem cieszy się też Nakrecenieksperci.pl. Matematycy przestrzegają jednak, że nie wystarczy zaglądanie na strony.– Nic nie zastąpi systematycznej pracy. Wszystko jedno, skąd się bierze zadania z podręcznika czy Internetu – mówi Wiesław Włodarski, dyrektor L LO w Warszawie. Ale podkreśla, że w przypadku Internetu trzeba najpierw sprawdzić, czy wiadomości, które się zdobywa, są wiarygodne.

Rzeczpospolita


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]