ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 12

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
"Sądy zbyt pochopnie decydują o odebraniu praw rodzicielskich"
 


Same sukcesy ( prawie )

Krytycznie o obowiązującym systemie opieki społecznej i rozwiązaniach prawnych dotyczących najmłodszych Polaków wypowiadali się przedstawiciele organizacji pozarządowych.
W trakcie panelu "Solidarność pokoleń - dzieci" szefowa resortu pracy i polityki społecznej Jolanta Fedak podkreśliła, że "rząd podjął wysiłek umocnienia praw dziecka". Wymieniła projekty ustaw, m.in. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i sprawowaniu pieczy zastępczej nad dzieckiem, które kiedy wejdą w życie, jej zdaniem przyczynią się do poprawy sytuacji dzieci. "Przez najbliższe dwa lata planujemy politykę rodzinną w kontekście urodzeniowym - umacniającą pozycję dochodową rodziny i pozwalającą godzić obowiązki rodzinne i zawodowe" - zapowiedziała Fedak.
Minister edukacji Katarzyna Hall przekonywała, że w zakresie edukacji i wychowania dzieci istnieje współpraca międzyresortowa. Mówiła, że chce, by edukacja polegała również na współpracy z rodzinami. "Szkoła nie da rady w wychowaniu dzieci bez współdziałania z rodziną, lokalnym środowiskiem" - tłumaczyła. Poinformowała, że w budżecie są zabezpieczone środki na program "Radosna szkoła", którego celem jest m.in. wybudowanie placu zabaw przy każdej szkole.
Szefowa resortu zdrowia Ewa Kopacz jako sukcesy wymieniła programy prozdrowotne, m.in. walki z cukrzycą, w ramach którego zaopatrzono dzieci chore na cukrzycę w pompy insulinowe, a także program finansowania leków na hemofilię. "Hemofilia stała się plagą XX wieku i wszyscy wiedzieliśmy, że młodzi ludzie, często bardzo aktywni (...) mając tę ciężką chorobę, wyrastają w bardzo młodym wieku na inwalidów. (...) Funkcjonuje program walki z hemofilią dla wszystkich tych dzieci w Polsce, obejmujący ponad 100 mln zł" - mówiła. Jako sprawę do załatwienia wymieniła powszechny wśród dzieci problem z próchnicą zębów.
Wiceminister sprawiedliwości Zbigniew Wrona mówił o uchwalonych zmianach w prawie poprawiających sytuację dzieci, m.in. o zwiększonych karach za pedofilię i tzw. grooming (molestowanie dzieci przez internet, zaczepianie w internecie i namawianie do spotkania), a także zmiany w kodeksach, dotyczące m.in. prawa do kontaktów z dziećmi osób pozbawionych praw rodzicielskich lub mających te prawa ograniczone.
O udanej współpracy administracji rządowej, samorządowej i organizacji pozarządowych w zakresie przeciwdziałania m.in. przemocy w rodzinie mówił zastępca komendanta głównego policji Andrzej Trela. Jego zdaniem takie współdziałanie jest "najlepszą i najskuteczniejszą drogą, by ofiar i sprawców było jak najmniej".
Uczestniczący w panelu przedstawiciele organizacji pozarządowych krytykowali obowiązujące rozwiązania prawne, system opieki społecznej i działania instytucji w zakresie dotyczącym sytuacji dzieci. Zwracali uwagę na to, że źle funkcjonuje np. system odbierania i ograniczania praw rodzicielskich.
"Sądy zbyt pochopnie, na podstawie obserwacji zewnętrznych, wydają decyzje o odebraniu praw rodzicielskich" - mówił Marek Liciński z Federacji na Rzecz Reintegracji Społecznej. Wtórował mu Tomasz Polkowski z Towarzystwa "Nasz Dom". Zwracał uwagę na to, że w Polsce powinno odchodzić się od tworzenia dużych domów dziecka (na rzecz rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych), a w niektórych województwach powstają nowe, bo "to świetne miejsca pracy". "Liczę na bardziej zdecydowane działania rządowe, by ograniczyć działania instytucji opiekuńczych, gdzie dużo dzieci się przyjmuje, a gdzie nie mają one miłości - bez niej się nie rozwijają" - podkreślił.
Elżbieta Krajnik-Janczur ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce mówiła o tragediach dzieci odebranych rodzinom dysfunkcjonalnym, np. niezaradnym życiowo. "W naszym systemie utarło się, że najlepszym rozwiązaniem jest zabrać dzieci z patologii. Patrzymy potem na te dzieci w placówkach opiekuńczych - dla nich nawet najkrótsze rozstanie to trauma" - mówiła. "Połowa dzieci w takich placówkach mogłaby zostać w swoich rodzinach, gdyby dobrze funkcjonował system wsparcia rodziny" - mówiła. "Apeluję do rządu o zwiększenie funduszy na prewencję, by stworzyć lepsze wsparcie dla rodzin" - mówiła. "Patrzę z optymizmem na to, co mówi pani minister Fedak, ale praktyka pokaże, czy teoria się sprawdzi, bo różne projekty były i się nie sprawdziły" - oświadczyła.
Anna Machalica-Półtorak ze Stowarzyszenia Otwarte Drzwi podkreśliła, że "najsłabszym elementem systemu wspierania rodziny jest system opieki społecznej, który jest bierny": zamiast motywować do działania, zmusza do wegetacji. "Istniejące formy pomocy społecznej są nieskuteczne. Ludziom wykluczonym społecznie, niezaradnym bardziej niż pomoc materialna, potrzebna jest pomoc emocjonalna, by w pierwszej kolejność wzbudzić w nich poczucie własnej wartości, wiarę we własne możliwości" - podkreślił Marek Liciński.

Źródło: PAP


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]