ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 13

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Potrzebna jest "indywidualizacja" ucznia w polskich szkołach
 


Potrzebna jest "indywidualizacja" ucznia w polskich szkołach

Panel zatytułowany "Nowoczesna podstawa programowa w polskiej szkole" był elementem rozpoczętej w piątek w Kancelarii Premiera dwudniowej konferencji "Od transformacji do modernizacji", która ma podsumować dwa lata rządu PO-PSL.
W dyskusji wzięła udział m.in. minister edukacji Katarzyna Hall. Punkt wyjścia dla uczestników panelu stanowiła nowa podstawa programowa - mająca formę prawną rozporządzenia ministra edukacji - która weszła w życie 1 września 2009 r.
"Zadaniem nauczyciela pracującego zgodnie z nową podstawą programową jest wychodzenie naprzeciw indywidualnym potrzebom, trudnościom, zdolnościom i zainteresowaniom poszczególnych uczniów" - podkreśliła Katarzyna Hall. "Potrzeba indywidualizacji jest wpisana w podstawę programową i są na to przeznaczone dodatkowe godziny pracy nauczyciela" - powiedziała minister.
Zgodnie z ustawą Karta Nauczyciela, nauczyciele w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy, oprócz 18 godzin tzw. tablicowych, czyli normalnych lekcji, muszą jedną godzinę przeznaczyć na prowadzenie dodatkowych zajęć zgodnych z potrzebami lub zainteresowaniami uczniów. Od przyszłego roku szkolnego nauczyciele będą mieli dwie takie godziny w tygodniu.
Na potrzebę procesu indywidualizacji w procesie kształcenia zwróciła też uwagę prof. Jolanta Choińska-Mika, historyk z Uniwersytetu Warszawskiego, która uczestniczyła w pracach nad nową podstawą programową nauczania. Uważa, że "traktowanie ucznia w sposób zindywidualizowany pozwoli młodemu człowiekowi osiągać bardzo dobre wyniki w dziedzinach, w których on się specjalizuje, do których jest predysponowany, którymi się interesuje".
Prof. Choińska-Mika spodziewa się, że wymagania wobec nauczycieli sformułowane w nowej podstawie zaowocują tym, że uczniowie w polskich szkołach będą uczeni "sztuki krytycznego myślenia, analizy, interpretacji oraz selekcji danych".
Zgodnie z nową podstawą programową, treści nauczane w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej mają być spójne. Najpierw budowane mają być podstawy wiedzy - zakres wiedzy ma być taki sam dla wszystkich uczniów. Później uczniowie mają pogłębiać wiedzę odpowiadającą indywidualnym zainteresowaniom i predyspozycjom. Uczeń będzie kontynuował aż do matury naukę w zakresie obowiązkowych przedmiotów maturalnych: język polski, język obcy, matematyka. Ponadto każdy uczeń wybierze kilka przedmiotów, których będzie się uczył w zakresie rozszerzonym, w większej liczbie godzin.
Jak mówiła ekspertka, historia i WOS mają "przestać być przedmiotami miniuniwersyteckimi staną się przedmiotami, tak sformatowanymi, by rozwijać przede wszystkim sztukę krytycznego myślenia, analizy, interpretacji, a nade wszystko - by pokazywać związek historii z teraźniejszością" - mówiła.
"Bardzo duży nacisk położyliśmy na to, by WOS stał się przedmiotem kształtującym postawy obywatelskie" - powiedziała Choińska-Mika. Dzięki zadaniom sformułowanym w nowej podstawie, "zarówno historia, jak i WOS będą przygotowywały ucznia do świadomego uczestnictwa w nowoczesnym systemie demokratycznym" - podkreśliła.
Wyraziła nadzieję, że dzięki wprowadzeniu nowej podstawy przedmioty przyrodnicze staną się z kolei "przedmiotami eksperymentalnymi, w których nacisk położony zostanie na stosowanie naukowych procedur, na budowanie hipotez, argumentacji, wniosków - na to, czego - jak się wydaje - do tej pory w szkole brakowało".
Nowa podstawa programowa przewiduje, że dla uczniów nie wybierających zakresu rozszerzonego z geografii, biologii, fizyki czy chemii, obowiązkowy będzie przedmiot "przyroda" - w ujęciu problemowym synteza z nauk przyrodniczych.
Zdaniem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej prof. Krzysztofa Konarzewskiego, dokonując wyboru przedmiotów zgodnie ze swymi zainteresowaniami, uczeń "zacznie rozkoszować się metodą poznania"."Edukacja to nie jest nuda, to nie jest wkuwanie w nadziei, że to się kiedyś opłaci. W edukacji tyle jest ważne, ile przyjemności przeżyjemy w procesie rozumienia rzeczy, które nam szkoła udostępnia" - zwrócił uwagę prof. Konarzewski.
Podczas piątkowej dyskusji omawiano też m.in. temat przedszkoli. Minister Hall poinformowała, że w ciągu ostatnich dwóch lat powstało w Polsce ok. 500 nowych przedszkoli. "To bardzo dobry wynik" - oceniła. "Ludzie zyskali przekonanie, że warto dzieci edukować w przedszkolu. Obecnie do przedszkoli uczęszcza 72 proc. 5-latków" - powiedziała.
Prezes Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego, Teresa Ogrodzińska zwróciła uwagę na sytuację dzieci ze wsi. Odnosząc się do liczby dzieci wiejskich, które uczęszczają do przedszkoli, poinformowała, że "nigdy jeszcze po wojnie nie mieliśmy tak dobrych wskaźników, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci 3-5 letnie".
Przyznała jednak, że pod względem liczby przedszkolaków, istnieje w Polsce duża różnica między wsią a miastem. "Kilka lat temu średnia dla wsi, dla dzieci 3-5 letnich, to było ok. 14 proc. W tej chwili na wsi jest to niecałe 30 proc., zaś w miastach ok. 70 proc." - wyliczała Ogrodzińska.

Źródło: PAP


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]