ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 12

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Nauczyciele pytają o godziny
 


W sprawie godziny "karcianej"

Od tego roku szkolnego nauczyciele oprócz pensum (18 godzin przy tablicy) mają się rozliczać z jednej godziny przepracowanej z uczniami w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy. MEN chciał, by ta godzina przeznaczona była na rozwijanie zainteresowań zdolnych dzieci lub wyrównywanie szans słabszych.
Związek Nauczycielstwa Polskiego przez cztery miesiące zbierał informacje ze szkół, jak przepis MEN funkcjonuje w praktyce. – Dane ujawniają nieprawidłowości w realizacji tej godziny – mówi Sławomir Broniarz, prezes ZNP.

Jakie?

Godzina często wykorzystywana jest przez nauczycieli na zastępstwa: odbywają się w jej czasie lekcje, a tak być nie powinno. Zdarza się też, że szkoły zwalniają wychowawców świetlic i kierują tam nauczycieli, którzy muszą się rozliczyć z dodatkowej godziny. ZNP podaje, że tak było w jednej ze szkół województwa podkarpackiego.
Poza tym niektóre szkoły ustaliły liczbę uczestników zajęć w ramach tej godziny. Tymczasem zgodnie z Kartą nauczyciela ten czas może być poświęcony nawet jednemu uczniowi.
Maria Zaremba-Ślachciak, dyrektor Gimnazjum nr 24 w Poznaniu, przyznaje w rozmowie z „Rz”, że czasami jest problem z zachęceniem uczniów do udziału w zajęciach wyrównawczych. Zdarza się, że nauczyciel sam siedzi w klasie.
Z kolei dla wiejskich szkół oraz tych w dużych miastach, które pracują na dwie zmiany, kłopotem jest pora, gdy dodatkowa godzina ma się odbyć. Bo na wsiach gimbusy zabierają wszystkich uczniów o stałej godzinie do domu, a w dużych placówkach brak w tygodniu sal. Z tego powodu w jednej ze szkół w Poznaniu nauczyciele prosili uczniów o przyjście w sobotę.
Niektóre gminy wymagają od dyrektorów, by w ramach tej godziny nauczyciele prowadzili kółka zainteresowań. W ten sposób oszczędzają na wypłatach za dodatkowe zajęcia, ale oferta edukacyjna dla uczniów się nie zmienia.
Szef ZNP przyznaje, że dane są szacunkowe. Podobnie jak wyliczony przez związek na 52 godziny tygodniowy czas pracy nauczyciela. – W tej chwili nikt nie ma oglądu sytuacji w kraju – mówi Sławomir Broniarz. – Dlatego chcemy, by MEN zbadał czas pracy nauczycieli.
ZNP uważa też, że do czasu wyeliminowania stwierdzonych przez nich nieprawidłowości powinno się odłożyć wprowadzenie drugiej dodatkowej godziny. Stać się to ma w nowym roku szkolnym.

Co na to MEN?

Resort edukacji wydał w piątek oświadczenie, w którym stwierdza, że nieprawidłowości powinny być zgłaszane samorządom i kuratoriom. Minister Katarzyna Hall nie wypowiedziała się, czy zbada czas pracy nauczycieli.
Ale dyrektorzy chwalą zmianę. – Wyszła szkole i uczniom na dobre. Przedtem niektórym nauczycielom brakowało chęci i czasu, by zrobić coś dodatkowo – mówi „Rz” Małgorzata Oniszko, dyrektor SP nr 34 w Krakowie.

Rzeczpospolita


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]