ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 12

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Pytania minister Hall
 


Pytania minister Hall

– Dostaję listy od nauczycieli, którzy nie są zadowoleni z obecnego systemu awansu zawodowego. Piszą, że ich koledzy, którzy nie zajmują się młodzieżą, ale wypełnianiem potrzebnych papierków, awansują szybciej od tych, którzy poświęcają się uczniom. A samorządowcy i dyrektorzy wnioskują o zmianę przepisów, które utrudniają zarządzanie szkołą – tak szefowa MEN Katarzyna Hall argumentowała potrzebę prac nad nową Kartą nauczyciela.

Dokument opisuje prawa i obowiązki ponad 600 tys. nauczycieli, m.in. to, że przy tablicy pracują 18 godzin.

Wczoraj w MEN odbyło się pierwsze spotkanie zespołu ds. statusu zawodowego nauczyciela, który ma opracować założenia nowej Karty. W jego skład wchodzą m.in. byli ministrowie, samorządowcy, związkowcy.
Szefowa MEN podkreślała, że dokument z 1982 r. – mimo licznych nowelizacji – jest przestarzały, bo np. gdy go tworzono, nie istniało szkolnictwo niepubliczne. Sama nie przedstawiła jednak nowego projektu. Zamiast tego zadała cztery pytania, na które MEN szuka odpowiedzi. Są to: „jakie zagadnienia powinna regulować nowa ustawa?, jak wzmocnić motywacyjny charakter awansu zawodowego i systemu wynagradzania nauczycieli?, jak zmodyfikować organizację czasu pracy szkoły i nauczyciela, aby podnieść efektywność pracy?, kogo powinna dotyczyć nowa ustawa?”.
– Będziemy pytanie po pytaniu próbować sobie odpowiedzieć, co taka nowa karta marzeń miałaby obejmować. Dopiero potem będziemy mówić o szczegółowych rozwiązaniach – stwierdziła minister.

Zespół ma szukać odpowiedzi przez pół roku. Spotykać się będzie co miesiąc.


– Jeśli minister nie ma swojego projektu, to rodzi się pytanie, po co taka debata się rozpoczyna, czy nie jest to tylko zabieg propagandowy? – pyta z kolei Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego. – Bo czy minister nie pokłada zbyt wielkich nadziei w ludziach, którzy mają zupełnie krańcowe spojrzenia na Kartę?
Związkowcy nie chcą pisania nowego dokumentu, ale np. zbadania, ile faktycznie godzin nauczyciele pracują w szkole. Z kolei samorządowcy i dyrektorzy szkół oczekują m.in. zwiększenia obowiązkowego pensum i różnicowania wynagrodzeń według efektów pracy. – Trzeba też poruszyć problem rocznych urlopów dla poratowania zdrowia, by rzeczywiście szli na nie ci, którzy tego potrzebują – mówi Marek Olszewski ze Związku Gmin Wiejskich.
– Powinna też zostać wprowadzona możliwość rozstania się z kiepskim nauczycielem. Dziś nauczyciel mianowany lub dyplomowany jest nietykalny i mimo że nie robi w szkole nic ponad wymagane minimum, nie mogę go zwolnić, by zatrudnić kogoś bardziej zaangażowanego – dodaje Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni.

Kiedy powstanie nowa Karta?

W kuluarach nowego zespołu mówi się, że raczej nie stanie się to przed wyborami parlamentarnymi w 2011 r.

Źródło: Rzeczpospolita

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]