ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 16

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,653
bullet.png Najnowszy użytkownik: Elrafa7

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
MEN podpowiada lekcje o powodzi
 


MEN podpowiada lekcje o powodzi

„Jak sobie radzić z powodzią – materiały dydaktyczne dla nauczycieli” to poradnik, który na swej stronie internetowej poleca szkołom z terenów dotkniętych powodzią resort edukacji.
Publikacja zawiera pomysły na zajęcia, warsztaty i scenariusze lekcji. Wiele stron poświęconych jest przekazywaniu uczniom informacji, jak zabezpieczyć się przed powodzią.
Jednak eksperci ostrzegają, by nauczyciele dwa razy się zastanowili, zanim teraz sięgną do tych materiałów. Dlaczego?

Oblicz straty rodziny

– Ten poradnik może w całości polecać tylko ktoś, kto nie wie, jaką traumą jest dla dzieci powódź – nie dowierza dr Eugenia Rostańska, pedagog z Uniwersytetu Śląskiego.
Jej niepokój wzbudziły propozycje zajęć np. z matematyki, w których zaleca się, by uczeń obliczył straty powodziowe rodziny albo wyliczył obwody i pola powierzchni figur płaskich, wielościanów oraz objętości odpowiednio terenów lub budynków, które zostały zalane.
Z kolei na języku polskim proponuje się, by uczeń na podstawie analizy dialogów z filmów ilustrujących sytuacje powodziowe rozpoznał akty mowy i ich intencje.
– Tematyka powodzi nie może być dowolnie poruszana w czasie lekcji. Trzeba z uczniami, którzy ją przeżyli, rozmawiać, wyjaśnić im zjawisko, ale nie pora analizować literaturę pod kątem powodzi – przestrzega dr Rostańska.
Prof. Katarzyna Popiołek, psycholog z SWPS, podkreśla, że nauczyciele powinni raczej myśleć, jak podnieść samopoczucie uczniów. – Czemu miałoby służyć przeliczanie teraz strat? – pyta. – Nauczyciele powinni rozmawiać o relacjach między ludźmi, o umiejętności dzielenia się z innymi, o tym, że pomagając sobie, udaje się wyjść z trudnych sytuacji.
Tak robią w podstawówce nr 4 w Sandomierzu. – Chcemy przede wszystkim uspokoić dzieci. Okazać im jak najwięcej ciepła, by wyzwolić ich z tego szoku powodziowego — mówi dyrektor Ewa Gracz.

Lepiej przed, a nie po

Publikację, polecaną przez MEN, wydano w 2004 r. w ramach unijnego projektu ograniczania strat powodziowych w Europie po powodzi 1997 r. Opracował ją IMiGW przy współpracy nauczycieli z Kotliny Kłodzkiej. Rozpowszechniał Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (obecnie Ośrodek Rozwoju Edukacji – ORE).
– Publikacja jest częścią działań, które wdrażają samorządy. Mają one propagować profilaktykę powodziową wśród mieszkańców terenów zalewowych – mówi Małgorzata Siudak z biura ds. współpracy z samorządami IMiGW. Tłumaczy, że np. zadanie na obliczanie powierzchni zalanych może posłużyć do zobrazowania, jaki obszar może ucierpieć w powodzi. – Jednak zajęcia powinny być prowadzone przed powodzią. Teraz w szkołach potrzebni są psycholodzy – podkreśla.
Joanna Szymańska z ORE przyznaje, że brakło wzmianki, że to materiały profilaktyczne. Co na to MEN? – Chcieliśmy dotrzeć do nauczycieli z informacją, że w ogóle taka publikacja istnieje – mówi Bożena Skomorowska z MEN.
Resort dodaje, że poradnik zawiera też scenariusze zajęć „pierwsze kroki po powrocie do domu po powodzi”. Te materiały mogą być pomocne „w przygotowaniu dzieci do powrotu do normalnej rzeczywistości po okresie powodzi, walki z żywiołem i porządkowaniu domów i podwórek”.

Rzeczpospolita



Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | is dnia 28. maja 2010
Początek artykułu- powiało grozą. Ale dalsze wyjaśnienia uspokoiły mnie. Jest to poradnik dla nauczycieli i myślę,że każdy trzeźwo myślący potrafi z tej publikacji wybrać to, co jest przydatne i nie wyrządzi szkody dzieciom.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

12. czerwca 2025 15:42
1-3 w Polsce, 4 czyli 5 włoska i teraz 5 polska szkoła.

12. czerwca 2025 15:41
czy dziecku, które uczyło się rok we włoskiej szkole, przysługują godziny dla powracających z zagranicy? Wg mnie, nie, ale może przepisy mówią coś innego?

12. czerwca 2025 08:56
Kazimierz,dziękuję
!

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum