ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 8

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Trybunał osądził Polskę: religia bez etyki to dyskryminacja
 


Trybunał osądził Polskę: religia bez etyki to dyskryminacja

W uzasadnieniu sędziowie Trybunału podkreślili, że uczniowie uczęszczający na religię mają na świadectwie ocenę, podczas gdy osoba niewierząca, która chciała uczęszczać na etykę, ma w tym miejscu przekreślone słowa religia/etyka.

Brak etyki może zaniżać średnią

Zasady nauki religii i etyki w szkołach są uregulowane w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z czerwca 2007 roku. Ustalono w nim m.in., że potrzeba minimum siedmiu uczniów, by rozpocząć zajęcia międzyklasowe z etyki. Zdaniem Trybunału to ciągle zbyt duża liczba. Koszty nie wydają się być tutaj wystarczającym uzasadnieniem - podkreślali w uzasadnieniu sędziowie - szczególnie, że zajęcia z z języków mniejszości narodowych są organizowane dla dzieci, gdy jest znacznie mniej uczniów.
Trybunał ocenił, że sytuację dodatkowo skomplikował zapis w rozporządzeniu o wliczaniu do średniej ocen noty z religii. Według Trybunału rozporządzenie to może mieć "niekorzystny wpływ na uczniów, takich jak skarżący, którzy nie mogą - mimo chęci - uczęszczać na zajęcia z etyki". W związku z tym uczniom takim może być trudniej zdobyć wysoką średnią. Może zaistnieć też sytuacja, w której będą oni zmuszeni - wbrew ich przekonaniom - do uczęszczania na zajęcia z religii tylko po to, by podwyższyć swoją średnią ocen.

Chcieli 150 tys. euro. Nie dostali

Wyrok zapadł stosunkiem głosów sześć do jednego. Trybunał nie zasądził żadnego odszkodowania, uznając że uznanie naruszenia Konwencji powinno być wystarczającą satysfakcją. Urszula i Czesław Grzelakowie z Wielkopolski domagali się od państwa polskiego 150 tys. euro zadośćuczynienia.
Skarga trafiła do Trybunału w 2002 roku. Pochodzący z Wielkopolski rodzice ucznia twierdzili, że ich syn Mateusz nie miał możliwości uczęszczania na lekcje etyki, a także, że był dyskryminowany przez szkołę i innych uczniów, gdyż nie chodził na religię.
Nie miał też - jak pisali w skardze - opieki w czasie, kiedy inni uczniowie byli na lekcji religii. Rodzice zwracali uwagę, że syn dwukrotnie zmieniał szkołę i sytuacja za każdym razem się powtarzała.

Tvn24

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | is dnia 17. czerwca 2010
Z odszkodowaniem, to może przesadzili. Rozumiem jednak tych rodziców, u nas niby nie ma szykanowania uczniów, którzy nie chodzą na religię ale nazwiska tych uczniów wiszą w pokoju nauczycielskim i czasem nauczyciele komentują np. zastanawiają się, jaki jest powód- czy to np. niewierzący czy wyznawca innej religii. uczniowie , którzy nie chodzą na religie maja być w tym czasie na świetlicy, różnie z tym bywa, nie zawsze tam docierają, problem jest, gdy w świetlicy jest zastępstwo.
#2 | wydris dnia 26. czerwca 2010
Rozumiem ich syna ,bo sam tak mam jak on .

Naprawdę jest ciężko.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]