ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 25

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Sprawdzą, czy szkoły są gotowe uczyć maluchy
 


Sprawdzą, czy szkoły są gotowe uczyć maluchy

Jesienią zacznie się pierwsze w kraju badanie przygotowania placówek do przyjęcia sześciolatków
Trzeba to było zrobić przed podjęciem decyzji o obniżeniu wieku szkolnego, a nie gdy sześciolatki już trafiły do szkół - krytykują posłowie opozycji.
Badanie przygotowania podstawówek do uczenia sześciolatków przeprowadzą inspektorzy Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Odwiedzą co dziesiątą z ok. 14 tys. podstawówek. To, na co mają zwracać uwagę, sanepid ustalił z MEN.
Badanie uwzględnia m.in., czy szkoła ma oddzielne wejście dla sześciolatków, czy w salach jest miejsce do odpoczynku i zabawy, czy jest osobna dla nich świetlica, czy maluchy mogą zjeść ciepły posiłek. Zapytają też, w jakich warunkach jedzą drugie śniadanie i czy mogą zostawiać podręczniki w szkole.
- Wyniki pozwolą rodzicom się dowiedzieć, jak samorządy przygotowały szkoły nie tylko do przyjęcia sześciolatków, ale także uczenia starszych dzieci - podkreśla Grzegorz Żurawski, rzecznik MEN.

W minionym roku szkolnym w 707 szkołach sanepid przeprowadził pilotaż badania.
Wyniki?


Bardzo dobrze wypadło ponad 8 proc. szkół. Ok. 67 proc. zostało ocenione dobrze, ale z zaleceniem poprawy. 8 proc. placówek nie kwalifikuje się do przyjęcia maluchów.
- Obraz szkół został jednak zaciemniony przez niedocenienie małych placówek - mówi Jan Bondar, rzecznik GIS. - Traciły np. przez to, że nie miały wejścia dla sześciolatków, a nie zyskiwały z tego powodu, że nie ma w nich tłoku. Poprawiliśmy ankietę.

Nadchodzący rok szkolny będzie drugim od wprowadzenia reformy obniżającej wiek szkolny uczniów.

Do 2012 r. rodzice mogą wybrać: czy poślą dziecko do szkoły, czy pozostawią je w przedszkolu. W 2009 r. do pierwszych klas poszło 4,3 proc. z blisko 350 tys. sześciolatków.
- Jestem zaskoczony, że badanie przeprowadza się dopiero teraz - krytykuje Artur Ostrowski, poseł Lewicy. - Należało to zrobić przed wprowadzaniem reformy, by mieć informację, ile szkół jest na nią gotowych i jaki jest potrzebny czas na przygotowanie wszystkich. Dodaje, że pewnie robi się je jedynie dlatego, że w ustawie zapisano, iż minister edukacji co roku ma przedstawiać Sejmowi raport z przygotowania szkół. Domagała się tego Lewica.
- Gdybyśmy znali wyniki takich badań wcześniej, można by bez emocji przygotować reformę - dodaje Marzena Machałek, posłanka PiS.
Jednak Izabela Leszczyna z PO uważa, że to dobry moment dla takiej diagnozy: - Samorządy dostaną informację, co muszą poprawić, by zdążyć z przygotowaniem szkół, zanim obniżenie wieku obejmie obowiązkowo wszystkie sześciolatki.
Jak powinna wyglądać szkoła, by przyjąć sześciolatka? MEN nie określił obowiązującego w całym kraju standardu wyposażenia szkół. W broszurach informacyjnych zaleca jedynie, by:
- sale lekcyjne składały się z części do prowadzenia zajęć ( z tablicą i stolikami ) oraz rekreacyjnej ( z dywanem );
- sale były wyposażone w komputer z dostępem do Internetu, sprzęt audiowizualny, projektor, mapy, gry i zabawki dydaktyczne, tematyczne kąciki zabaw oraz biblioteczkę;
- dzieci mogły zostawiać podręczniki w szkole;
- klasy były maksymalnie 25-osobowe;
- plan lekcji nie przekraczał 25 godzin tygodniowo;
- w szkole była świetlica i możliwość zjedzenia obiadu.

Rzeczpospolita



Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]