ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,165
bullet.png Najnowszy użytkownik: Joanna EL

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Kto będzie sprawdzał matury?
 


Kto będzie sprawdzał matury?

Jak mówiła dziennikarzom minister edukacji, Katarzyna Hall, Krajowy Ośrodek Egzaminów i Ewaluacji będzie - tak jak dotąd Centralna Komisja Egzaminacyjna - przygotowywać i przeprowadzać egzaminy zewnętrzne. Jednocześnie nowemu Ośrodkowi podlegać ma około połowa obecnych merytorycznych pracowników kuratoriów oświaty. W nowej instytucji - tak jak teraz - zajmować się będą ewaluacją, czyli mierzeniem jakości pracy szkół.
Bezpośrednio pod Krajowy Ośrodek Egzaminów i Ewaluacji podlegać mają Regionalne Ośrodki Jakości Edukacji, tworzące ogólnokrajową sieć. Regionalne Ośrodki mają powstać na bazie dotychczasowych Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych oraz ewaluatorów pracujących w terenie.
Hall poinformowała, że przekazała takie propozycje do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji gdzie trwają prace nad założeniami ustawy reformującej administrację publiczną.

"Pracy będzie dużo"

Minister edukacji zaznaczyła, że przeniesienie części pracowników kuratoriów i ich zadań do nowej placówki nie oznacza całkowitej likwidacji kuratoriów oświaty. Powiedziała, że nadal przy urzędach wojewódzkich potrzebni będą specjaliści zajmujący się oświatą. Będą oni pilnowali przestrzegania prawa oświatowego w szkołach, będą też zajmować się takimi programami jak "Radosna szkoła", czy sprawami związanymi z organizacją wypoczynku dzieci i młodzieży.
Minister pytana, czy proponowane zmiany pociągną za sobą zwolnienia pracowników, odpowiedziała, że "pracy będzie dużo".
- Ci, którzy dziś zajmują się prowadzeniem i ocenianiem egzaminów i ci, którzy dziś zajmują się ewaluacją w szkołach, będą się nadal tym zajmować. Polska to duży kraj - szkół są tysiące. Do każdej szkoły ktoś musi wejść, przeprowadzić ewaluacje, ktoś też musi przygotować i przeprowadzić egzaminy. Te zadania nadal zostają, więc i ludzie, którzy się nimi zajmują również zostają. Tyle, że inaczej wszystko to będzie zorganizowane: efektywniej i dynamiczniej - zaznaczyła.

Centrum Rozwoju w każdym powiecie

Utworzenie Krajowego Ośrodka Egzaminów i Ewaluacji to nie jedyna nowa centralna instytucja oświatowa, która ma powstać. Krajowy Ośrodek Egzaminów i Ewaluacji ma bowiem podlegać pod Krajowy Ośrodek Jakości Edukacji. Podlegać mają mu także: Ośrodek Rozwoju Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (ma powstać z przekształcenia Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej) oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji (powstał w tym roku z połączenia Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej).
Według Hall powołanie placówki, która zajmie się koordynacją prac instytucji zajmujących się egzaminami zewnętrznymi, ewaluacją, kształceniem ustawicznym oraz podnoszeniem kwalifikacji nauczycieli, będzie bardzo korzystne, gdyż placówki te będą bardziej niż dotychczas ze sobą współpracować.
Minister mówiąc o wspieraniu szkół w rozwoju i o pomocy nauczycielom w doskonaleniu zawodowym poinformowała, że chce utworzenia także sieci lokalnych centrów rozwoju edukacji, które powstałyby z przekształcenia poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz ośrodków doradztwa metodycznego. Jak zaznaczyła, chce, by w każdym powiecie powstało co najmniej jedno takie centrum, oraz by każda szkoła lub przedszkole były wspierane przez takie centrum. Jednocześnie podkreśliła, że to centra powinny zabiegać o szkoły tak, by te zamawiały u nich konkretne usługi, np. organizację warsztatów dla nauczycieli.

PAP

Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Tomek dnia 13. października 2010
Szkoły będą dysponować częścią funduszy, które teraz szły do Poradni. Szkoły mają zamawiać za nie usługi. Poradnia, czy za jakiś czas owo lokalne Centrum Rozwoju Edukacji, straci swoją niezależność -> np. poradnia napiszę opinię, która "nie spodoba się" się szkole X, szkoła X "pogniewa się" na poradnię, nie zamówi u niej usług.
Nawet zakładając, że dyrektorzy poradni będą zarzekać się, że dalej są obiektywni to niestety ale takie fakty mimowolnie wpływają na osąd/działanie.
Nie mam za to nic przeciw, aby dać szkołą dodatkowe pieniądze - nie związane z finansowaniem poradni - na dodatkowe szkolenia, zajęcia, warsztaty, itp.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]