ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 8

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,084
bullet.png Najnowszy użytkownik: agata4523

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
MEN chce zmienić przepisy dotyczące łączenia szkół i przedszkoli
 


MEN chce zmienić przepisy dotyczące łączenia szkół i przedszkoli

Obecnie - zgodnie z prawem - łączenie w zespół placówek tego samego typu nie jest możliwe. Propozycje prac nad zapisami, otwierającymi właśnie taką możliwość, mają się znaleźć w założeniach do projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty, nad którym pracuje ministerstwo.
Jak mówiła w poniedziałek minister Katarzyna Hall, poprzez łączenie placówek chce ułatwić uczniom dostęp do specjalistów, takich jak np. psycholog szkolny czy pedagog, których w małych szkołach brakuje, chodzi też o ułatwianie zatrudnienia nauczycieli mniej popularnych przedmiotów, którzy obecnie zatrudniani są przez kilka szkół, mając wszędzie po np. ćwierć etatu.
Minister podkreśliła, że proponowane łączenie szkół czy przedszkoli nie będzie jednak prowadzić do likwidacji mniejszych placówek. "One nadal mają być blisko dzieci, bo te nie mogą wędrować daleko. To nauczyciele i specjaliści będą wędrować do nich. Projektowane zmiany mają ułatwić zarządzanie placówkami, kadrami" - powiedziała Hall.
"Przed szkołami i nauczycielami stoi nowe zadanie - bardziej indywidualne podejście do ucznia i jego potrzeb. Wynika ono zarówno z reformy programowej nauczania, jak i pakietu rozporządzeń, który chcę w najbliższym czasie podpisać. To indywidualne podejście wymusza obecność w szkołach, przedszkolach specjalistów pomagających nauczycielom. Łatwiej jest mieć takich specjalistów w większych placówkach, organizmach, jednostkach organizacyjnych" - tłumaczyła Hall.
"Wydaje się, że szczególnie tam, gdzie sieć placówek jest rozproszona, a placówki małe, takie połączenie, np. szkół podstawowych z przedszkolami, gimnazjów z liceami, umożliwi wspólne zatrudnienie specjalistów. W ten sposób łatwiej też będzie tam o nauczycieli o wysokich kwalifikacjach" - mówiła minister.
Według niej, dobrze by było, by lokalnie tworzone były zespoły, w których np. dyrektor szkoły podstawowej współpracował z kilkoma pobliskimi przedszkolami, punktami przedszkolnymi, by posiadały one wspólnego koordynatora do spraw specjalnych potrzeb uczniów.
Tak samo - według Hall - możliwe byłoby powiązanie ze sobą kilku gimnazjów i liceum ogólnokształcącego, gdzie byłby wspólny dyrektor zarządzający, koordynator do spraw doradztwa edukacyjno-zawodowego. W ten sposób łatwiej byłoby zatrudnić specjalistów, którzy pomogliby uczniom w rozpoznaniu swoich zainteresowań, zdolności i predyspozycji, co ułatwiłoby wybór dalszej drogi kształcenia.
Minister przypomniała, że obecnie przepisy nie zabraniają tworzenia oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych czy gimnazjów przy liceach, ale nie wolno łączyć z sobą w zespół dwóch przedszkoli lub szkół tego samego typu. "Tymczasem może okazać się, że na przykład w danej gminie korzystnie jest, by w zespół zarządzany przez jedną osobę połączone zostały trzy przedszkola i dwie szkoły podstawowe" - tłumaczyła Hall.
Minister poinformowała też, że w założeniach do projektu nowelizacji ustawy znajdą się też zapisy dotyczące projektowanych zmian w organizacji szkolnictwa zawodowego oraz uzupełniania wykształcenia przez dorosłych. Przypomniała, że chodzi w nich o to, by absolwenci kończący szkoły zawodowe byli wyposażeni w odpowiednie kwalifikacje potwierdzone certyfikatami oraz, by szkoły dla dorosłych stały się bardziej atrakcyjne i dostosowane do ich potrzeb i możliwości.
Hall nie wyklucza zmian w sposobie finansowania szkolnictwa dla dorosłych tak, by szkoły te bardziej zabiegały o to, by uczący się w nich nie przerywali nauki, tylko kończyli je z sukcesem, np. zdaną maturą. Jak mówiła, brane jest pod uwagę to, by samorządy prowadzące takie szkoły nie dostawały środków zależnie od liczby słuchaczy, którzy się zapiszą do szkół, ale od liczby absolwentów - zwracany byłby koszt ich kształcenia, tak jak się to teraz dzieje w przypadku rzemieślników przygotowujących uczniów do zawodu.
Projektowane przez MEN zmiany miałby wejść w życie przed 2012 r., tak m.in., aby wszystkie sześciolatki, które we wrześniu 2012 r. obowiązkowo pójdą do szkół, miały wcześniej zapewnioną diagnozę, a uczniowie kończący w czerwcu 2012 r. gimnazja - pomoc we właściwym wyborze szkoły. Jesienią 2012 ruszyć też ma reforma w szkołach zawodowych.

Źródło: PAP



Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | is dnia 12. października 2010
oszczędzamy, tniemy etaty, pani minster działa....
#2 | Nia dnia 12. października 2010
nawet nie chce się tego komentować ...............
#3 | kasiula80 dnia 13. października 2010
tam na górze,... ci na stołkach powariowali już całkiem...
ŻENADA
#4 | Kazimierz dnia 13. października 2010
"Brane jest pod uwagę to, by samorządy prowadzące takie szkoły nie dostawały środków zależnie od liczby słuchaczy, którzy się zapiszą do szkół, ale od liczby absolwentów - zwracany byłby koszt ich kształcenia"

A teraz strasznie trudne pytanie:
W którym kierunku będą szły naciski samorządów?
Jaki będzie poziom wymagań, a więc i poziom nauczania?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

28. kwietnia 2024 20:08
Jest, jak Kazimierz pisze.

28. kwietnia 2024 20:07
Rewalidacja nie należy do zajęć obowiązkowych, więc jest nieobowiązkowa. Rodzic może zrezygnować i wcale nie musi tego wniosku uzasadniać, jak to w interpretacjach MEN można wyczytać.

26. kwietnia 2024 19:49
Dyrektor musi takie zajęcia zapewnić, a rodzic może złożyć oświadczenie, że dziecko nie będzie z nich korzystać i tyle.

26. kwietnia 2024 19:45
długa i niepewna.

26. kwietnia 2024 19:45
Niech teraz mądry wizytator i mądry dyrektor na to odpowiedzą. Oczywiście, że rodzic może zrezygnować z zajęć rewalidacyjnych. Jest droga, żeby próbować, go "przymusić", ale

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png warsztaty dla grona
bullet.png prawnik - prawo ośw...
bullet.png poszukuję pracy - s...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [460]