ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 11

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Kuratorów zastąpią patrole interwencyjne
 


Kuratorów zastąpią patrole interwencyjne

Centralny ośrodek jakości edukacyjnej i podległe mu ośrodki regionalne zastąpią kuratoria i komisje egzaminacyjne. A kuratorów i wizytatorów zastąpią inspektorzy jakości edukacyjnej, którzy zajmą się wyłącznie nadzorem pedagogicznym. Takie zmiany chce wprowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN), które pracuje już nad ustawą o jakości edukacji.
Regionalnych ośrodków ma być 16 – po jednym w każdym województwie. W urzędach wojewódzkich zostaną natomiast utworzone departamenty, gdzie część pracowników m.in. z kuratoriów będzie zatrudniona do wykonywania dotychczasowych zadań niezwiązanych z nadzorem. Zanim to się stanie zostaną zlikwidowane kuratoria. Ma tego dokonać minister spraw wewnętrznych i administracji, który m.in. w tej sprawie przygotował projekt założeń do ustawy o zmianach w organizacji terenowych organów administracji rządowej. W czwartek zajmie się nim stały Komitet Rady Ministrów.
Zdaniem dyrektorów szkół likwidacja kuratoriów może spowodować, że nie będzie wystarczającej liczby urzędników, którzy zajmą się np. kontrolą prawną szkoły, w tym postępowaniami dyscyplinarnymi nauczycieli lub ich awansem zawodowym. W efekcie funkcjonowanie szkół może zostać sparaliżowane. Wątpliwości co do pomysłu likwidacji kuratoriów mają też związki zawodowe.

Uważają, że jedynym celem tych zmian jest szukanie oszczędności.

– Cały nadzór pedagogiczny powinien podlegać ministrowi edukacji narodowej – uważa Sławomir Broniarz, przez Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Wskazuje zagrożenia: pracownicy urzędu wojewódzkiego będą decydować o awansie zawodowym wyłącznie na podstawie przepisów, bez oceny jakości pracy nauczyciela.
– Inspektorzy jakości edukacji będą pracować np. na wzór inspektorów sanitarnych, w terenie. A nie za biurkiem – tłumaczy powód zmian Grzegorz Żurawski, rzecznik prasowy MEN.
Podkreśla, że nie są one wprowadzane z powodu oszczędności, a ich celem jest poprawa jakość kształcenia w szkołach.

MEN rozważana też możliwość zlecania zewnętrznym firmom zadań związanych z nadzorem placówek oświatowych.

Mają tam na przykład przeprowadzać audyt. Jeśli jego wynik będzie negatywny, dyrektor nie będzie mógł ubiegać się o reelekcją.
– Jeśli samorząd dostrzega, że dyrektor nie radzi sobie z zarządzaniem szkołą, to bez wyników kontroli może zdecydować o nieprzedłużaniu z nim współpracy – mówi Tomasz Malicki, dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie.
Jego zdaniem likwidacja kuratoriów jest błędem. Przeniesienie części ich pracowników do urzędów może np. oznaczać mniejszy fundusz na ten cel. A wtedy kontrola szkół będzie incydentalna.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna




Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | reszta dnia 23. listopada 2010
"Centralny ośrodek jakości edukacyjnej", patrz COJE vide Co Je? Grin... a świstak zawija w te sreberka... jeszcze zawija?Grin

Ten "patrol interwencyjny" coś mi wisi koło "3ek giertychowskich"Pfft
"patrol, słoneczny patrol..." - qrde - przekażnik mam przegrzany.
#2 | timon dnia 24. listopada 2010
Wiecie co- ja powoli nie ogarniam tych zmian i nowości.:| Może po prostu za mało rozgarnięta jestem ?Grin
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]