ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 16

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,166
bullet.png Najnowszy użytkownik: mmoniass

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Samorządy nie mają pieniędzy na zatrudnianie psychologów w szkołach
 


Samorządy nie mają pieniędzy na zatrudnianie psychologów w szkołach

Od września dyrektorzy przedszkoli i gimnazjów będą musieli zapewnić dzieciom i uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną. W kolejnym roku szkolnym taki obowiązek zostanie nałożony na pozostałe placówki oświatowe.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole ma być dobrowolne i nieodpłatne. O taką pomoc mogą wnioskować rodzice, uczniowie oraz nauczyciele. Z kolei obowiązkiem dyrektorów tych placówek będzie zapewnienie takiej pomocy.
– Tworzymy specjalne zespoły, które będą zajmować się dziećmi potrzebującymi odpowiedniego wsparcia – mówi Jolanta Kubacka, dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 13 w Legnicy.
Podkreśla, że w jej przedszkolu uczyły się już wcześniej dzieci niepełnosprawne, więc zatrudnia już wszystkich wymaganych specjalistów, w tym psychologa, pedagoga, logopedę i rehabilitanta.
W trudniejszej sytuacji są te przedszkola i szkoły, które nie mają tego typu specjalistów. Ich dyrektorzy muszą zwrócić się o pomoc finansową do samorządu.
– Nie możemy odmówić przyznania środków na utworzenie nowych etatów dla specjalistów w celu uruchomienia poradni psychologiczno-pedagogicznej – mówi Marek Olszewski, wójt gminy Lubicz, wiceprzewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP.
Jego zdaniem po raz kolejny na samorządy nałożono nowe zadania, ale nie zapewniono im środków finansowych na ten cel. Dodatkowo w małych miejscowościach trudno będzie pozyskać tego typu specjalistów.
– Nie jesteśmy w stanie zrealizować tych obowiązków. Tego typu pomoc dla uczniów jest możliwa i efektywna przy klasach liczących do 15 osób – alarmuje Ewa Józefowicz, dyrektor Gimnazjum nr 21 w Gorzowie Wielkopolskim.
Tłumaczy, że w zarządzanej przez nią szkole to nauczyciele będą pomagać uczniom we własnym zakresie. Takie rozwiązanie mają zamiar wdrożyć także inne samorządy.
– Miasta nie stać na tworzenie dodatkowych etatów. Prace z uczniami będą dodatkowo zlecane nauczycielom – potwierdza Ewa Łowkiel, wiceprezydent Gdyni.
Tłumaczy, że nowy obowiązek spowoduje też większe obciążenie biurokratyczne zarówno dla szkół, jak i dla samorządów. Dyrektor szkoły, zamiast pomagać uczniom, będzie się zastanawiał, jak namówić nauczycieli do założenia specjalnego zespołu, a następnie zadbać o pisemne powiadomienie o tym wszystkich rodziców
Zgodnie z obowiązującymi już rozporządzeniami MEN regulującymi te kwestie pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom gimnazjów ma polegać m.in. na tworzeniu klas terapeutycznych oraz organizowaniu zajęć logopedycznych, socjoterapeutycznych lub rozwijających uzdolnienia.

Uruchomienie pomocy pedagogiczno-psychologicznej

● do 30 marca 2011 r. – w przedszkolach i gimnazjach powinny zostać powołane specjalne zespoły pomagające uczniom,
● do 30 kwietnia 2011 r. – dyrektorzy przedszkoli i gimnazjów określą formy zajęć dla uczniów,
● od 1 września 2011 r. w przedszkolach i gimnazjach uruchamiana jest pomoc,
● do 30 września 2011 r. musi zostać opracowany nowy plan pomocy na kolejny rok szkolny.


Źródło: Dziennik Gazeta Prawna



Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Rafal dnia 14. kwietnia 2011
No i kto by się spodziewał, że wielka reforma tak się skończy. Pewnie nikt z nas.Smile Kto mógł wpaść na to, że na to wszystko się pieniądze nie znajdą? Nikt. No ale my jesteśmy tylko skromnymi pedagogami.Smile W końcu nawet najtęższe umysły MEN tego nie przewidziały.
#2 | Bogus1977 dnia 15. kwietnia 2011
Nie tylko psycholog w szkole dziś jest potrzebny, ale też socjoterapeuta, terapeuta pedagogiczny wielu psychologów nie ma specjalizacji i przygotowania do prowadzenia w/w zajęć. Szkoła dziś naprawdę potrzebuje specjalistów z najwyższej półki. Nauczanie indywidualne z uczniami chorymi to też potrzeba specjalistów z zakresu przygotowania pedagogiki leczniczej - a nauczycieli z takim przygotowaniem jak na lekarstwo. Wink
#3 | dori61 dnia 16. kwietnia 2011
no i właśnie pomoc psychologiczno - pedagogiczna uczniom zostanie na papierze! samorządowcy likwidują szkoły w ramach oszczędności więc skąd wezmą pieniądze na zatrudnienie specjalistów, których z kolei brak!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

20. czerwca 2024 13:04
Proszę o informację z jakich materiałów Państwo korzystacie na zajęciach z doradztwa zawodowego w klasach 7-8?Jeśli oczywiście Państwo uczycie.

15. czerwca 2024 21:40
Tak będzie ale strasznie żal chłopca 😔

15. czerwca 2024 18:21
W trzeciej klasie ten argument odpada.

15. czerwca 2024 18:21
W klasie pierwszej lub drugiej rodzic zawsze może użyć argumentu, że dziecko ma trzy lata na opanowanie podstawy programowej. I będzie miał rację.

15. czerwca 2024 18:19
Nie kopcie się z koniem, przepuśćcie młodego człowieka i zostawcie (ewentualnie) w klasie trzeciej.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png baza narzędzi diagn...
bullet.png program wych - prof.
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png urlop nauczyciela
bullet.png problem z uczniem
Najciekawsze tematy
bullet.png mam te kwalifikacje? [468]
bullet.png program wych - prof. [451]
bullet.png baza narzędzi di... [30]