ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 10

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,703
bullet.png Najnowszy użytkownik: annakk

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Niż
 


Niż

Z danych, jakimi dysponuje MEN, a które zaprezentował wczoraj na posiedzeniu rządu wynika, że na rok szkolny 2011/2012 samorządy w całej Polsce uchwaliły 457 decyzji o likwidacji szkół. Ale to nie znaczy, że wszystkie zostaną zamknięta. 151 szkół będzie wygaszonych z powodu braku naboru, a 24 będą przekształcone. To nic nadzwyczajnego – taka tendencja utrzymuje się od kilku już lat. W roku szkolnym 2006/2007 zlikwidowano 653 szkoły, dwa lata później 602. W tym roku szkolnym 582. W nadchodzącym najprawdopodobniej zostaną zamknięte 363 podstawówki, 43 gimnazja i 51 szkół ponadgimnazjalnych. – Pozostała część to szkoły, gdzie podjęto taką decyzję z powodu braku chętnych do nauki. W tej grupie dominują licea profilowane, które są coraz rzadziej wybierane przez absolwentów gimnazjów – wyjaśnia Grzegorz Żurawski, rzecznik MEN.
Te argumenty nie przekonują jednak polityków opozycji, zwłaszcza lewicy. Zdaniem byłej minister edukacji Krystyny Łybackiej najczęstszym powodem likwidacji szkoły są oszczędności w gminnej kasie. Jej zdaniem w tym, jak to określa, dziele zniszczenia, pomagają funkcjonujące od roku przepisy, które odebrały kuratorom możliwość wydawania decyzji administracyjnych, którymi mogli zablokować decyzję wójta o likwidacji placówki, a ewentualne roszczenia rozstrzygał sąd. – Jest niż demograficzny, jeżeli w szkole uczy się mniej niż 30 uczniów, a koszty kształcenia jednego rosną z 4 tys. zł do 18 tys. zł, to wielu gmin na taką rozrzutność nie stać – mówi Marek Olszewski, wójt gminy Lubicz i wiceprzewodniczący Związku Gmin Wiejskich. Dodaje, że szczególnie dotkliwie odczuwają to samorządy na prowincji, dla nich koszty kształcenia sięgają nawet 50 proc. ich rocznego budżetu.
Resort edukacji tłumaczy, że znalazł sposób na ratowanie takich prowincjonalnych placówek, szczególnie że bardzo często stanowią one także lokalny ośrodek kultury. Przygotowana przez MEN nowelizacja ustawy o systemie oświaty zakłada, że samorządy będą miały możliwość m.in. ich grupowania. Będą miały wspólną kadrę pedagogiczną, wspólnych specjalistów i jako grupa będą wspólnie zarządzane. Dzięki temu dzieci będą uczyć się w dotychczasowych budynkach.
Inna propozycja zakłada możliwość przekazania szkoły zagrożonej likwidacją np. stowarzyszeniu rodziców, które mogłoby przejąć szkołę każdej wielkości (teraz nie ma takiej możliwości dla szkół powyżej 70 uczniów). Organem przejmującym nie będzie musiała być organizacja pożytku publicznego, wystarczy, że będzie to organizacja działająca w sferze pożytku publicznego. Taka szkoła nadal będzie publiczna – czyli dostępna dla wszystkich uczniów i bezpłatna.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [181]