ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 13

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Resocjalizacja nieletnich pod okiem kamer
 


Zakłady readaptacyjne

Jutro wchodzą w życie nowe przepisy, które zmieniają zasady funkcjonowania zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. W sumie 44 jednostki, w których przebywa obecnie sprawiająca problemy wychowawcze młodzież, będą lepiej chronione pod względem technicznym. Zmienią się także kryteria umieszczania w nich wychowanków i nadzoru nad postępami w ich resocjalizacji.

Zakłady readaptacyjne

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje, że służby odpowiadające za wychowanie, edukację i terapię nieletnich będą tworzyły nowy rodzaj zakładu poprawczego – zakład readaptacyjny. Będą one przeznaczone dla nieletnich sprawiających największe problemy wychowawcze. Trafią do nich ci, którzy uporczywie uchylają się od stosowanej w zakładzie terapii, uciekają z zakładu lub co najmniej dwukrotnie nie wrócą z przepustki i istnieją uzasadnione podstawy do przypuszczenia, że będą to czynić nadal. Zostaną do nich skierowani także ci, którzy co najmniej dwukrotnie dopuścili się czynów zabronionych w zakładzie poprawczym lub poza nim.

Zdaniem Andrzeja Martuszewicza, przewodniczącego Krajowej Rady Kuratorów, nowe przepisy są odpowiedzią na dzisiejszą sytuację.
– Obecnie nieletni, którzy są już zdeklarowanymi przestępcami, przebywając z innymi młodymi osobami, oddziaływają na nich bardzo źle i dają zły przykład – tłumaczy Andrzej Martuszewicz. Jego zdaniem nowe rozwiązania mają szanse powodzenia tylko wówczas, gdy nowe zakłady będą miały odpowiednią terapię i będzie istniał system pozwalający na odpowiednie grupowanie młodzieży.

Większa ochrona

W rozporządzeniu pojawił się także nowy rozdział – środki zapewniające ochronę w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Wprowadza on regulacje prawne dotyczące konieczności stosowania w tego typu jednostkach określonych standardów zabezpieczeń techniczno-ochronnych i osobowych. Dotyczy to m.in. krat w oknach, obserwacji przez kamery, zamieszczania czujników ruchu, tworzenia ogrodzeń utrudniających sforsowanie bez odpowiednich narzędzi. Chociaż takie zabezpieczenia są obecnie stosowane w wielu zakładach i schroniskach, to ich zakres zależał głównie od ilości wolnych środków, jakie mógł przeznaczyć dyrektor zakładu lub schroniska na zakup przykładowo dodatkowych czujników lub kamer.

Koszty zmian

W chwili obecnej określenie wyraźnych standardów zabezpieczeń ma spowodować konieczność dostosowania ilości i rodzajów poszczególnych rozwiązań w ramach zabezpieczeń techniczno-ochronnych i osobowych do normy, jak została określona dla konkretnego rodzaju zakładu lub schroniska.
Nowe przepisy wykonawcze przewidują, że zakłady i schroniska powinny zostać zaliczone do jednego z trzech systemów ochrony – pełnego, ograniczonego oraz uproszczonego. Na dostosowanie zakładów i schronisk dla nieletnich w 2009 i 2010 roku przeznaczono z budżetu państwa 7 mln zł.

NOWA KLASYFIKACJA ZAKŁADÓW POPRAWCZYCH

● resocjalizacyjne – otwarte (młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej), półotwarte i zamknięte
● resocjalizacyjno-rewalidacyjne – dla nieletnich upośledzonych umysłowo
● resocjalizacyjno-terapeutyczne – przeznaczone dla nieletnich z zaburzeniami rozwoju osobowości, uzależnionych od narkotyków lub zarażonych HIV
● readaptacyjne – dla nieletnich opierających się resocjalizacji i uciekających z zakładów

Podstawa prawna

● Rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 20 lipca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (Dz.U. nr 119, poz. 996).

Źródło: GP


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | reszta dnia 13. sierpnia 2009
readaptacyjne - moim zdaniem fajny ten twór (tyle, że sędziowie sądów rodzinnych są dalece...łaskawi).Jako ostateczność, bo nie jestem zwolennikiem wyrzucania ze skrzynki zgniłych jabłek tylko dlatego, że są jakie są. Jednakże gro wychowawców, nauczycieli i dyrektorów pozbycie się ze szkoły trudnego ucznia...traktuje jako sukces wychowawczyShock!
#2 | Kazimierz dnia 13. sierpnia 2009
Droga reszta, czasem na prawdę znalezienie dla ucznia lepszego miejsca niż szkoła powszechna i przeprowadzenie jego przeniesienia jest sukcesem. Nie zawsze trzeba to traktować w kategoriach "pozbycia się" niewygodnego wychowanka. Ale jak Cię znam, to na pewno to rozumiesz
#3 | reszta dnia 13. sierpnia 2009
rozumiem, rozumiem i tylko dlatego, że napisałeś "czasem" nie będę pyskowaćWink
#4 | MAL-a-GOSIA dnia 21. sierpnia 2009
tylko ile będzie się czekać na umieszczenie w takiej placówce...
obecnie nie wygląda to dobrze, bo nawet umieścić dziecko na tzw. wniosek rodzica tez nie jest łatwo....
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]