ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,198
bullet.png Najnowszy użytkownik: Wero

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Jeszcze "ciepły"
 


Komunikat Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" z obrad Rady SKOiW w dniach 21-22 lutego 2013 r.



KOMUNIKAT
Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
z obrad Rady SKOiW w dniach 21-22 lutego 2013 r.

„Solidarność” oświatowa żąda natychmiastowego wstrzymania jakichkolwiek działań i dyskusji związanych ze zmianami w Karcie Nauczyciela do czasu opublikowania wyników badań rzeczywistego czasu pracy nauczycieli, prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Sekcja Krajowa domaga się także odstąpienia od projektu ustawy umożliwiającej likwidację bibliotek szkolnych. Rada SKOiW NSZZ „S” popiera strajk solidarnościowy organizowany na Śląsku. Sekcja Krajowa wystąpi do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie ustalania czasu pracy pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych.
Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” stoi na stanowisku, że dopiero opublikowanie wyników badań Instytutu Badań Edukacyjnych nad rzeczywistym czasem pracy nauczyciela może stać się podstawą do rozpoczęcia dyskusji na temat ewentualnej nowelizacji Karty Nauczyciela. Wyniki badań mają być przedstawione w bieżącym roku. Proponowane przez resort edukacji zmiany obejmują m.in. rozliczanie czasu pracy nauczycieli.
– Błędną praktyką jest dokonywanie zmian w przedmiotowej ustawie bez pogłębionej wiedzy merytorycznej opartej na rzetelnych i wiarygodnych badaniach uwzględniających złożony charakter naszego zawodu. Protestujemy przeciwko dotychczasowej praktyce skupiania uwagi społeczeństwa na wyrwanych z kontekstu aspektach pracy nauczyciela, co stwarza nieprawdziwy obraz polskiej szkoły – czytamy w stanowisku Rady Sekcji Krajowej.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w założeniach do ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego zakłada możliwość wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną. Może to prowadzić do wyprowadzenia bibliotek ze szkół i ich likwidacji, a w konsekwencji do ograniczenia dostępu dzieci i młodzieży do literatury i informacji. Rada Sekcji Krajowej w przyjętym stanowisku zwraca uwagę, że ustawa o systemie oświaty nakłada na organ prowadzący obowiązek zapewnienia uczniom możliwości korzystania z biblioteki szkolnej. Rada SKOiW domaga się odstąpienia od tego szkodliwego projektu, a w zamian zagwarantowania środków finansowych na doposażenie bibliotek poprzez aktualizowanie księgozbioru, dostęp do Internetu i nowoczesnego oprogramowania.
Rada SKOiW popiera strajk solidarnościowy organizowany przez Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy na Śląsku. Członkowie Rady solidaryzują się z postulatami, których celem jest ochrona mieszkańców województwa śląskiego przed skutkami kryzysu gospodarczego i utratą kolejnych miejsc pracy; ochrona przedsiębiorstw i stanowczy sprzeciw wobec drastycznie rosnących kosztów utrzymania oraz łamania praw pracowniczych w Polsce. – Jesteśmy świadomi, że sformułowane postulaty dotyczą wszystkich obywateli naszego kraju – podkreślają członkowie Rady w przyjętym stanowisku.
Sekcja Krajowa zwróci się do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem, aby ten wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności przepisów Karty Nauczyciela dotyczących ustalania czasu pracy pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych z Konstytucją RP. Po wejściu w życie (w 2010 r.) rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej organy prowadzące zamiast zatrudniać więcej tych specjalistów, zaczęły zwiększać pensum dotychczas pracującym. W wielu samorządach ich obowiązkowy wymiar zajęć z 20 godz. tygodniowo wzrósł do 30, 35, a nawet 40 godzin. Spowodowało to znaczne zróżnicowanie czasu pracy nauczycieli zatrudnionych na tych samych stanowiskach.
Zdaniem Rady SKOiW pozostaje to w sprzeczności z zasadą jednakowego wynagradzania za wykonywanie tej samej pracy, a także z zasadą równego traktowania wyrażoną w Konstytucji RP.
Ponadto Rada Sekcji Krajowej zajęła stanowiska w sprawie nauczycieli zatrudnionych w oddziałach przedszkolnych szkoły podstawowej oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Członkowie Rady zapoznali się także z sytuacją w krakowskiej oświacie. Związkowcy z Maopolski przedstawili skuteczne działania podejmowane wraz z rodzicami w obronie wielu krakowskich szkół przed likwidacją.
Sekcja Krajowa będzie organizatorem międzynarodowego konkursu plastycznego z okazji 150. rocznicy Powstania Styczniowego. Szczegóły i regulamin konkursu już niebawem na naszej stronie internetowej.


Rzecznik prasowy SKOiW NSZZ „S”
Wojciech Jaranowski


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Zetka dnia 22. lutego 2013
Dzięki Kazimierzu za dobre wieści.
Trzymajmy teraz kciuki za powodzenie w/w planów, bo zamiary są bardzo dobre, wręcz świetne!!!Smile
I ... róbmy swoje ... Smile
#2 | luagat dnia 22. lutego 2013
Tak róbmy swoje. Nie przerywajmy działań i planujmy dalsze. Jestem członkiem ZNP i przykre, że Solidarność coś dla nas robi a ZNP "się miga"( brak konkretnych działań, tylko udostępnili petycje. Zabrakło mi jej poparcia w formie chociażby stosownego komentarza).
#3 | bs29 dnia 23. lutego 2013
Luagat, ja wiem, że działania ZNP do tej pory pozostają bez echa, ale sprostuję... zamieszczono na stronie monitoing uchwał przed rozpoczęciem roku szkolnego.
ZNP wystosowało pisma do MEN w naszej sprawie, potem do RPO (działania z października i listopada). Niestety, odpowiedź MEN była wymijająca, na wystąpienie RPO MEN odpowiedziało, że trawją prace nad zmianami w KN, natomiast w odpowiedzi na konkretne pytanie ZNP do MEN o nasze pensum odpowiedziano, że nie prowadzi się takich prac... (pisma na stronie ZNP)
i co z tym można zrobić, kiedy te instutucje mogą zwlekać z odpowiedziami i dalej nic nie robić? dla mnie karygodny jest fakt, że samorządy nie ponoszą odpowiedzialności za podejmowanie niezgodnych z prawem uchwał..urzędnicy wszystkich szczebli są bezkarni.
Cala nadzieja chyba w tym, że coś zrobimy wspólnie we wspólpracy ze wszystkimi związkowcami
#4 | taanna30 dnia 23. lutego 2013
Oby nie było tak, że MEN podniesie teraz wszystkim równo...do 26, 30, 40
#5 | biedroneczka dnia 23. lutego 2013
No właśnie taanna30, też w pierwszym momencie o tym pomyślałam - Tu nie ma słowa o jasnym poparciu pensum w wymiarze 20hSad

-----------------------------------------------

Pozwolę zacytować uzasadnienie uzasadnienie Dyrektora Wydziału Oświaty na posiedzeniu Rady Miejskiej w Bełchatowie, gdzie rozpatrywano zwiększenie czasu pracy pedagogów:

"(...) wskazując, ze nauczyciel świetlicy również pracuje 26 godzin tygodniowo bezpośrednio z uczniami i nie ma też do sprawdzania prac domowych".

(bez komentarza)

Ta pani powoływała się na wnioski z zebrań z dyrektorami szkół, którzy:

"(...) zaproponowali 25 godzinny czas pracy bezpośrednio z uczniami twierdząc, że mają możliwości wykazania, że pedagog pracuje 40 godzin tygodniowo"

- to jakby dyrektor nie miał pojęcia o tym, jakie zadania pedagog rzeczywiście musi wykonać i ile papierów nosi do domuSad To już akurat smutne...

Były też racjonalne głosy, np. jednego z radnych: "Przykłady m.in. że pedagog nie musi sprawdzać klasówek naszym zdaniem nie są przykładami do końca prawdziwymi. Można by wiele grup w oświacie wskazać, gdzie nauczyciele nie mają zajęć domowych. Radny zapytał także, czy oprócz konsultacji ze związkami zawodowymi, były prowadzone rozmowy z innymi grupami nauczycieli(pedagogów, logopedów)?"

Większość "argumentów" jest...hmmm... nieracjonalna.

Wkleiłam to, żeby pokazać punkt widzenia osób, które nie mają pojęcia o tym co robimy i prawie sądzących, że w zasadzie nie robimy nicSad Choć może tylko ja żyłam w nieświadomości...

Całość protokołu: http://www.google...8644,d.Yms (chodzi o punk 10 obrad).
#6 | optymistka12 dnia 23. lutego 2013
Może i nie mamy klasówek do sprawdzenia.. ale za to mamy ankiety, kwestionariusze? np. dotyczące poziomu bezpieczeństwa, palenia papierosów itp... I ile czasu zajmuje opracowanie wyników jakościowych i ilościowych...........
#7 | is dnia 24. lutego 2013
Co do obaw niektórych, że MEN ujednolici ale i podniesie wszystkim pedagogom pensum, to jaką ci szczęściarze, którzy maja jeszcze 20 godz. mają pewność, że organy prowadzące tego nie zrobią? Ja od początku wprowadzenia zmian w karcie(od likwidacji zapisu o stałym pensum mam 25 godz.). To trwa już kilka ładnych lat, znaczna większość pedagogów miała wtedy 20 godz. Masowy proces zwiększania zaczął się chyba w ubiegłym roku. Mogłabym trzymać się argumentu- dlaczego dopiero teraz ten niekorzystny zapis w karcie spowodował taka akcję? Ale przecież to nie o to chodzi. Jeszcze raz powtarzam-ci, którzy maja 20 godz. nie powinni zasłaniać się argumentem, że jest im dobrze. Przecież decydenci z różnych organów kontaktują się ze sobą, wiedzą, co dzieje się gdzie indziej i sprawa podniesienia pensum może być tylko kwestia czasu. Jedynie odgórne, prawne rozwiązania mogą nam pomóc i dlatego według mnie podpisywanie petycji ma sens. gdy będziemy siedzieć cicho i liczyć na miłosierdzie gminy, starostwa itp. to możemy wkrótce zobaczyć jak owo miłosierdzie wygląda...
#8 | optymistka12 dnia 24. lutego 2013
zgadzam się z is. Ja też mam 20 h ale to wcale nie znaczy, że za rok, dwa, trzy nie będę miała np. 40 h. Nie bądźmy krótkowzroczni! Wyrok Sądu zapadł w marcu 2012 r. więc stosunkowo nie dawno - to co się teraz dzieje, to jest dopiero początek..... Samorządy kontaktują się ze sobą, więc podnoszenie pensum do granic 40 h i zmniejszanie etatów (bo nie oszukujmy się to może być jednym z celów) będzie tylko kwestią czasu.......... Nikt nie chce być pierwszym okrutnym a w kupie raźniej Smile zawsze mogą powiedzieć, że w mieście obok też podnieśli.
#9 | biedroneczka dnia 24. lutego 2013
Tak Dziewczyny, zgadzam się - ja też nie spodziewałam się, że moje 20 godzin się zwiększy, a jednak niespodziewanie tak się stało...Sad
Optymistko, co do Twojego (słusznego zresztą) komentarza #6, powiedz, dlaczego są dyrektorzy, którzy nie wiedzą o tym, że to właśnie robi pedagog? I ta kwestia jest dla mnie najstraszniejszaSad
#10 | taanna30 dnia 24. lutego 2013
ja nie mam 20h..ale prawo do zadawania pytań
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

09. sierpnia 2024 22:06
Aneta25, dziękuję za odp😘

09. sierpnia 2024 22:05
Grono, dziękuję. Tyle czasu mi wystarczy 😁

01. sierpnia 2024 19:42
zakładka specjaliści od 1 września #584 beata123 też o tym mówi.

01. sierpnia 2024 19:32
Czytaj #102 Kazimierza w zakładce pedagog szkolny i specjalny. Mowa o bezterminowym zajmowaniu stanowiska pedagoga specjalnego.

31. lipca 2024 21:51
Uczycielka 25 zaoszczędzę Ci czasu. Możesz być ale do 2026 roku.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png komisja szkolno - wy...
Najciekawsze tematy
bullet.png doskonalenie (stu... [163]