ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 8

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,198
bullet.png Najnowszy użytkownik: Wero

Ostatnie komentarze
bullet.png Edukacja zdrowotna j...
bullet.png Kto będzie miał kw...
bullet.png [url]https://glos.pl...
bullet.png Dostałam podwyżkę...
bullet.png Podziwiam wychowawcz...
bullet.png Nie dość, że tak ...
bullet.png Z tego co piszesz wy...
bullet.png pracuje jako pedagog...
bullet.png Ciekawe co z godzin...
bullet.png świetne artykuły b...
 
Jeszcze "ciepły"
 


Komunikat Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" z obrad Rady SKOiW w dniach 21-22 lutego 2013 r.



KOMUNIKAT
Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”
z obrad Rady SKOiW w dniach 21-22 lutego 2013 r.

„Solidarność” oświatowa żąda natychmiastowego wstrzymania jakichkolwiek działań i dyskusji związanych ze zmianami w Karcie Nauczyciela do czasu opublikowania wyników badań rzeczywistego czasu pracy nauczycieli, prowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych. Sekcja Krajowa domaga się także odstąpienia od projektu ustawy umożliwiającej likwidację bibliotek szkolnych. Rada SKOiW NSZZ „S” popiera strajk solidarnościowy organizowany na Śląsku. Sekcja Krajowa wystąpi do Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie ustalania czasu pracy pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych.
Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” stoi na stanowisku, że dopiero opublikowanie wyników badań Instytutu Badań Edukacyjnych nad rzeczywistym czasem pracy nauczyciela może stać się podstawą do rozpoczęcia dyskusji na temat ewentualnej nowelizacji Karty Nauczyciela. Wyniki badań mają być przedstawione w bieżącym roku. Proponowane przez resort edukacji zmiany obejmują m.in. rozliczanie czasu pracy nauczycieli.
– Błędną praktyką jest dokonywanie zmian w przedmiotowej ustawie bez pogłębionej wiedzy merytorycznej opartej na rzetelnych i wiarygodnych badaniach uwzględniających złożony charakter naszego zawodu. Protestujemy przeciwko dotychczasowej praktyce skupiania uwagi społeczeństwa na wyrwanych z kontekstu aspektach pracy nauczyciela, co stwarza nieprawdziwy obraz polskiej szkoły – czytamy w stanowisku Rady Sekcji Krajowej.
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w założeniach do ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego zakłada możliwość wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną. Może to prowadzić do wyprowadzenia bibliotek ze szkół i ich likwidacji, a w konsekwencji do ograniczenia dostępu dzieci i młodzieży do literatury i informacji. Rada Sekcji Krajowej w przyjętym stanowisku zwraca uwagę, że ustawa o systemie oświaty nakłada na organ prowadzący obowiązek zapewnienia uczniom możliwości korzystania z biblioteki szkolnej. Rada SKOiW domaga się odstąpienia od tego szkodliwego projektu, a w zamian zagwarantowania środków finansowych na doposażenie bibliotek poprzez aktualizowanie księgozbioru, dostęp do Internetu i nowoczesnego oprogramowania.
Rada SKOiW popiera strajk solidarnościowy organizowany przez Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy na Śląsku. Członkowie Rady solidaryzują się z postulatami, których celem jest ochrona mieszkańców województwa śląskiego przed skutkami kryzysu gospodarczego i utratą kolejnych miejsc pracy; ochrona przedsiębiorstw i stanowczy sprzeciw wobec drastycznie rosnących kosztów utrzymania oraz łamania praw pracowniczych w Polsce. – Jesteśmy świadomi, że sformułowane postulaty dotyczą wszystkich obywateli naszego kraju – podkreślają członkowie Rady w przyjętym stanowisku.
Sekcja Krajowa zwróci się do Rzecznika Praw Obywatelskich z wnioskiem, aby ten wystąpił do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności przepisów Karty Nauczyciela dotyczących ustalania czasu pracy pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych z Konstytucją RP. Po wejściu w życie (w 2010 r.) rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej organy prowadzące zamiast zatrudniać więcej tych specjalistów, zaczęły zwiększać pensum dotychczas pracującym. W wielu samorządach ich obowiązkowy wymiar zajęć z 20 godz. tygodniowo wzrósł do 30, 35, a nawet 40 godzin. Spowodowało to znaczne zróżnicowanie czasu pracy nauczycieli zatrudnionych na tych samych stanowiskach.
Zdaniem Rady SKOiW pozostaje to w sprzeczności z zasadą jednakowego wynagradzania za wykonywanie tej samej pracy, a także z zasadą równego traktowania wyrażoną w Konstytucji RP.
Ponadto Rada Sekcji Krajowej zajęła stanowiska w sprawie nauczycieli zatrudnionych w oddziałach przedszkolnych szkoły podstawowej oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Członkowie Rady zapoznali się także z sytuacją w krakowskiej oświacie. Związkowcy z Maopolski przedstawili skuteczne działania podejmowane wraz z rodzicami w obronie wielu krakowskich szkół przed likwidacją.
Sekcja Krajowa będzie organizatorem międzynarodowego konkursu plastycznego z okazji 150. rocznicy Powstania Styczniowego. Szczegóły i regulamin konkursu już niebawem na naszej stronie internetowej.


Rzecznik prasowy SKOiW NSZZ „S”
Wojciech Jaranowski


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#11 | optymistka12 dnia 24. lutego 2013
Biedroneczko jeżeli chodzi o dyrekcje to myślę, że większość wie, jak ciężką pracą jest praca pedagoga i innych specjalistów ale akurat w kwestii pensum oni nie mają nic do gadania. Decyzje o podniesieniu pensum podejmuje rada (np. gminy). Samorządy często robią z dyrektorami co chcą.... a dyrektorzy się boją (w końcu wójt, burmistrz jest ich zwierzchnikiem a kadencja dyrektora wcale jest kilkuletnia... więc też nie chcą się narażać). Znam osobiście paru dyrektorów i jak słyszę na jakie "pomysły" czasami wpadają samorządy to włos mi się na głowie jeży..... (np. w jednej szkole była mniejsza liczba uczniów więc wójt zalecił dyrektorce zmniejszyć etat sprzątaczce... - czy w związku z mniejszą liczbą uczniów pomieszczeń do sprzątania jest mniej??) i mogłabym tak wymieniać i wymieniać.... ale to nic nie pomoże. Prawda jest taka, że jedynym ratunkiem jest ujednoliceniem pensum na poziomie krajowym w innym wypadku będziemy mięsem armatnim i samorządy zrobią z nami co zechcą........
#12 | biedroneczka dnia 24. lutego 2013
Tak, tak, w sumie też mam poczucie, że większość wie, ale jak przeczytałam ten protokół z posiedzenia Rady Miasta, a w nim powołanie się na argument dyrektorów, że w sumie nie wiedzą, co pedagog robi po godzinach, to właśnie się na głowie jeży (mam poczucie, że takie argumenty nie powinny mieć miejsca i już!). Osobiście nie odczułam tego - u mnie w OP nie było takich "dyskusji", po prostu zwiększyli i już (24+2h).
#13 | optymistka12 dnia 24. lutego 2013
| taanna30 dnia 24. luty 2013
ja nie mam 20h..ale prawo do zadawania pytań


Też się obawiam, jakie ewentualne pensum mogą nam ustanowić. Ale wiem, też, że to jest jedyna forma naszej obrony. I nie mam ochoty co roku drżeć i zastanawiać się, czy będę pracowała 40 h czy 35, 20 a może 26? I zastanawiam się, jak miałabym się czuć w takiej sytuacji (gdybym np. pracowała 40 h) a moje inne koleżanki w szkole 18 h . W czym jestem gorsza? Przecież też jestem nauczyciele. Gdybym nim nie była to nie prowadziłabym lekcji, programów profilaktycznych, nie chodziła na niepłatne zastępstwa, nie przeprowadzała egzaminów gimnazjalnych, nie byłabym obecna na wywiadówkach, radach pedagogicznych, wspólnych wycieczkach z dziećmi (razem z innymi nauczycielami)!
#14 | biedroneczka dnia 24. lutego 2013
Uważam, że postulat o 20h jest uczciwy. Trzeba brać też pod uwagę, że zawsze nasze godziny to pensum + 2karciane. Ewentualnie 22... Na pewno powinno być znacząco niższe, niż n-la świetlicy, który papierów do domu jednak nie nosi. Jeśli pensum będzie porównywalne do świetlicy, to wolę być świetliczanką i mieć w nosie wszystkie sytuacje ekstremalne...bo po co? dla jakiej idei?

Aj kurcze, ciekawe co z tego wszystkiego wyniknie...
#15 | optymistka12 dnia 24. lutego 2013
Ja to się zastanawiam czy MEN w ogóle będzie chciało ten temat poruszyć.......... czy zakończy się na tym, że nie prowadzimy rozmów na ten temat......... Sad

Zastanawiam się też ile powinno być podpisów pod petycją.
#16 | is dnia 24. lutego 2013
ja tak sobie myślę, że dawniej ustalone pensum : 18-nauczyciel ,20 pedagog, 26-nauczyciel świetlicy, 30- nauczyciel bibliotekarz nie było wzięte z powietrza ktoś chyba porównywał funkcje tych osób w szkole. Tak samo, jak dawny zapis, że pedagog może mieć w ramach etatu od 2 do 4 godzin dydaktycznych był trafiony-gwarantował kontakt z poszczególnymi klasami(u mnie były to zastępstwa albo pdż) ale nie powodował,że pedagog w drastycznych przypadkach chodzi na kilka zastępstw dziennie.
#17 | biedroneczka dnia 24. lutego 2013
Optymistko, 100 000 podpisów?

I teraz myślę, że:
w roku 2011 (z tego okresu dane znalazłam) było:
- 13,5 tys szkół podstawowych
- 7,5 tys. gimnazjów
- 2 tys. ZSZ
- 3,8 tys. LO
- 2,3 tys. techników
Razem: 29,1 000 szkół, czyli miejsc, gdzie pracują pedagodzy.

Trzeba odliczyć jakiś % etatów, gdyż w małych gminach 1 pedagog jest na wszystkie szkoły.
Możemy doliczyć też jakiś % psychologów szkolnych (nie wiem, w ilu szkołach w Polsce są - w moim mieście nie ma) i ew. logopedów - teoretycznie powinno być ich porównywalnie tyle, co pedagogów (raczej w każdej szkole jakiś jest), ale są to zwykle nauczyciela w ramach nadgodzin.

Teraz nie jestem pewna, czy grono zainteresowanych podpisaniem specjalistów "dociągnie" do 100 000Sad Może warto byłoby przekształcić nieco tę petycję, aby obejmowała ona korzyści dla innych nauczycieli, dyrektorów, rodziców i uczniów (może też studentów kierunków pedagogicznych/psychologii), bo mam wrażenie, że jest ona przeznaczona jedynie dla pedagogów i specjalistów (choć może się mylę) i to może ograniczać liczbę podpisów. Jak myślicie? Reniu?

Trzeba by się też zastanowić nad nagłośnieniem tej petycji, żeby dotarła do jak największej ilości osób (nie wiem, ZNP? KO? media?...)

Is, to co napisałaś wyżej jest dobrym argumentem.
#18 | NaN dnia 24. lutego 2013
Oczywiście, że można ją przekształcić, kierować nie tylko do zainteresowanych wymienionych w piśmie.
Lepiej gdyby była podpisana przez jakąś zorganizowaną grupę, związek czy stowarzyszenie, ale wyszłam z założenia, że trzeba coś zrobić szybko.

Na stronie ZNP i Solidarności jest informacja, KO to dobry pomysł, może też ośrodki doskonalenia nauczycieli, doradcy metodyczni.

Wysłałam do metodyka od pomocy psych. - ped. w Krakowie, na razie nie mam odpowiedzi.
#19 | is dnia 24. lutego 2013
kropkowana-jak dotrzeć do innych, skoro niektórzy pedagodzy nie popierają, bo ich to (JESZCZE) nie dotyczy?
#20 | Zetka dnia 24. lutego 2013
Konsekwencje oszczędnościowych działań gmin dotyczą także uczniów, a tym samym ich rodziców. W związku z powyższym, o potrzebie poparcia tej petycji informuję także rodzinę, znajomych, znajomych znajomych, ...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

09. sierpnia 2024 22:06
Aneta25, dziękuję za odp😘

09. sierpnia 2024 22:05
Grono, dziękuję. Tyle czasu mi wystarczy 😁

01. sierpnia 2024 19:42
zakładka specjaliści od 1 września #584 beata123 też o tym mówi.

01. sierpnia 2024 19:32
Czytaj #102 Kazimierza w zakładce pedagog szkolny i specjalny. Mowa o bezterminowym zajmowaniu stanowiska pedagoga specjalnego.

31. lipca 2024 21:51
Uczycielka 25 zaoszczędzę Ci czasu. Możesz być ale do 2026 roku.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png doskonalenie (studia...
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png specjaliści od 1 wr...
bullet.png komisja szkolno - wy...
Najciekawsze tematy
bullet.png doskonalenie (stu... [163]