ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 7

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,699
bullet.png Najnowszy użytkownik: ankahab

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Raport UNICEF
 


Raport UNICEF

UNICEF opublikował raport "Niesprawiedliwy start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych". Porównał w nich wyniki 41 państw członkowskich UE i OECD pod względem nierówności edukacyjnych na poziomie wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowej i szkoły średniej.
"W ogólnych rankingach Polska wypada bardzo dobrze w zakresie nierówności edukacyjnych" - ocenia UNICEF. Zaznacza jednocześnie, że istniejące w Polsce nierówności edukacyjne wynikają w znacznym stopniu z sytuacji społeczno-ekonomicznej rodzin. - Niestety do tej pory nasz system edukacyjny nie był w stanie ich ograniczyć - komentuje dyrektor Generalny UNICEF-u Polska Marek Krupiński.
W raporcie zwrócono uwagę, że niemal wszystkie polskie dzieci (99,7 proc.) uczęszczają do przedszkola na rok przed oficjalnym wiekiem rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej (jest to element obowiązkowy edukacji). Jednak tylko 8 proc. dzieci w wieku poniżej 3 lat jest zapisanych do żłobków i innych placówek opieki nad dziećmi, co stawia nas na jednym z ostatnich miejsc wśród badanych krajów. Gorzej sytuacja wygląda tylko w Czechach i na Słowacji.
Autorzy raportu ocenili, że 89 proc. dzieci w Polsce osiąga dobry poziom umiejętności w czytaniu w 4 klasie szkoły podstawowej. "Mimo to luka osiągnięć w czytaniu w Polsce (pomiędzy uczniami z najlepszymi i najgorszymi wynikami) jest dość duża i plasuje Polskę na 15. miejscu wśród 31 krajów. Oznacza to, że nierówności edukacyjne na tym poziomie kształcenia są znaczące" - ocenia UNICEF.
W raporcie zwrócono też uwagę na bardzo duże różnice w oczekiwaniach młodzieży co do kontynuacji nauki na poziomie wyższym. "Wśród dzieci rodziców o wysokim statusie zawodowym chęć dalszego kształcenia deklaruje 60 proc. uczniów, zaś wśród dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym tylko 39 proc. Tak duża różnica w tym zakresie dotyczy jedynie Polski, stawiając nas na ostatnim miejscu wśród badanych krajów" - informuje UNICEF.

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl



Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Tomek dnia 03. listopada 2018
Dziękuję za artykuł. Mój krótki komentarz.
  1. Niekoniecznie jestem zwolennikiem wysyłania dzieci do żłobków, ale każdy pracujący powinien mieć taką możliwość - te 8% pokazuje, że tak nie jest.
  2. Te różnice w wynikach w czytaniu mogą niestety "ilustrować" niewystarczającą ilość terapeutów pedagogicznych w szkołach.
  3. Co do oczekiwań młodzieży co do kontynuowania nauki na poziomie wyższym - zazwyczaj aspiracje "idą z góry", od rodziców; ale teraz mamy w Polsce sytuację, że coraz więcej osób woli zdobyć szybko zawód i przyzwoicie zarabiać, niż 5 lat studiów i niepewne zatrudnienie.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

11. września 2025 20:59
Czy modyfikację do Ipetu można zapisać w okresowym AWOPFU i ocenie udzielanej pomocy? DYrektor zatwierdza zmiany popdpisem... czy trzeba tworzyć osobą kartę zmian - aneks do Ipetu? Papierologia.

10. września 2025 21:04
delfin - kogo? zobacz katalog z rozporządzenia o organizacji kształcenia specjalnego, par. 7. Chyba, że w pilotażu jesteście, albo chodzi o tego spoza syst. edukacji.

09. września 2025 10:39
Rodzic domaga się asystenta dla dziecka z niepełnosprawności
ą sprzężoną.W klasie jest nauczyciel wspomagający.

09. września 2025 06:55
Formalnie nie, ale wymaga to dłuższego wywodu, a tu za mało miejsca.

08. września 2025 11:26
Witam, Czy rodzice mogą zrezygnować ze wsparcia nauczyciela wspomagającego u dziecka z zespołem Aspergera?

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png dostosowania
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [178]
bullet.png diagnoza potrzeb ... [1]