ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 5

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,709
bullet.png Najnowszy użytkownik: napio6

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Zagrożone zaoczne kształcenie pedagogów specjalnych
 


Zagrożone zaoczne kształcenie pedagogów specjalnych

Pedagogika specjalna w nowej formule nie będzie mogła być realizowana w formie studiów niestacjonarnych. A to może doprowadzić do braku specjalistów w tej dziedzinie, na których jest coraz większe zapotrzebowanie – alarmują przedstawiciele środowiska pedagogicznego.
Swoje wątpliwości wyrazili w opinii do projektu nowego rozporządzenia w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Dotychczas kwestie te były opisane w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 17 stycznia 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 131). Reforma szkolnictwa wyższego, która weszła w życie w październiku 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.) wymusiła jednak wydanie nowego aktu wykonawczego. Bodźcem do zmian było również to, że kierunki pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz pedagogika specjalna od 1 października 2019 r. będą prowadzone jako jednolite studia magisterskie. W związku z tym konieczne okazało się określenie odrębnych standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej) oraz nauczyciela szkoły specjalnej i oddziału specjalnego oraz prowadzącego zajęcia z dziećmi i z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Choć resort nauki przekonuje, że zaproponowane rozwiązania mają spowodować optymalne przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela, do projektu zgłoszono sporo zastrzeżeń, w tym ze środowiska pedagogów specjalnych (głównie przedstawicieli ośrodków akademickich, na których prowadzone są takie studia). Wskazują oni m.in., że proponowana minimalna liczba godzin dla kierunku pedagogika specjalna (prawie 2700) nie jest możliwa do zrealizowania w ramach jednolitych niestacjonarnych studiów magisterskich nie tylko ze względu na czas, ale i koszty. W ich ocenie stwarza to realną groźbę zaniechania kształcenia w tej formie na większości polskich uczelni. A to – jak prognozują – w związku z coraz większym brakiem specjalistów do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może mieć dramatyczne konsekwencje. Podkreślają przy tym, że skoro zdecydowano się na ograniczenie liczby godzin dla studiów podyplomowych, to nie ma przeciwwskazań, aby postąpić analogicznie w przypadku kształcenia niestacjonarnego.


Źródło:serwisy.gazetaprawna.pl


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | Tomek dnia 04. lipca 2019
Tak, zabraknie specjalistów ... czyli od I.X.2019 zarobki od 10tys. w górę, mieszkanie, prywatne ubezpieczenie i multikarty, to tak "na dzień dobry". :-/
#2 | nicolai0 dnia 05. lipca 2019
I praca w młodym, dynamicznym zespole Smile
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png mam te kwalifikacje?
bullet.png nauczyciel wspomagaj...
bullet.png dostosowania
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1501]
bullet.png dziennik [791]
bullet.png mam te kwalifikacje? [481]
bullet.png nauczyciel wspoma... [405]
bullet.png dostosowania [181]