ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 14

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Będą zmiany na maturze z WOS
 


Będą zmiany na maturze z WOS

"Napisz petycję do posłów, w której przedstawisz swoje stanowisko w sprawie korupcji i zaapelujesz o dokonanie zmian" albo: "Napisz list otwarty do redakcji, w którym przedstawisz i uzasadnisz swoje stanowisko w sprawie toczącej się dyskusji o zaostrzeniu kar jako sposobie walki z przestępczością".
To przykłady tematów do wypracowań na maturze z wiedzy o społeczeństwie z ostatnich lat. Było to zadanie za 15 punktów na 50 możliwych do uzyskania - najwyżej punktowane w całym maturalnym arkuszu. W tym roku może go już jednak nie być, przynajmniej na maturze w części podstawowej.

Dlaczego?

- To zadanie budziło kontrowersje i sprawiało kłopoty oceniającym - tłumaczy dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Krzysztof Konarzewski.
Już w ubiegłym roku Konarzewski wprowadził osobiście zmiany do matury z WOS - z poleceń do wypracowań, na obu poziomach: podstawowym i rozszerzonym wykreślił część, która precyzowała, ile argumentów czy przykładów mają podać uczniowie na uzasadnienie swojej tezy. Wcześniej na maturze z WOS obowiązywały właśnie tak precyzyjne sformułowania: np. "wymień po trzy przykłady" albo "po dwa argumenty każdej ze stron". Według sprawdzających prace egzaminatorów, pozwalało to na porównywalne ocenianie uczniów.

Dla dyrektora Konarzewskiego było to uwsteczniające.

- Chodzi tylko o to, czy uczniowie potrafią rozwiązać problem, a nie, ile podadzą argumentów - tłumaczył.
Zmiany wprowadził tuż przed egzaminem, czym zaskoczył uczniów. Nie wiedzieli, czy dostaną więcej punktów, jeśli użyją więcej argumentów, czy jeśli wymienią mniej, ale je sążniście uzasadnią. Nie wiedzieli też, czy pisać argumenty tylko po stronie własnej tezy, czy również strony przeciwnej.
Ten sam kłopot mieli egzaminatorzy. Protestowali w CKE, ale bez skutku. W końcu i tak oceniali do dwóch wymienionych przez maturzystów argumentów. Tym, którzy podali uzasadnienie tezy tylko jednej ze stron, punkty obcinali.

Dyrektor Konarzewski w tym roku chce tego uniknąć.

- Na historii nie ma wypracowania, nie widzę powodu, żeby było na WOS - mówi. Nie tłumaczy jednak, dlaczego zostawia wypracowanie na poziomie rozszerzonym.
- Źle się stanie. Bo to właśnie wypracowanie uczyło maturzystów postaw obywatelskich - mówi weryfikator maturalny i nauczyciel WOS z Warszawy Ireneusz Wywiał. - Dotąd na WOS dzięki maturze uczniowie ćwiczyli petycje, pisma do urzędów, artykuły. Teraz zostanie tylko ćwiczenie pod testy.

Dyrektor Konarzewski chce zmiany wprowadzić już na maturę 2010.

- Chyba że nie zgodzą się prawnicy, wtedy przesunę decyzję - mówi.
Chodzi o to, że zmiany w maturze można wprowadzić na dwa lata przed egzaminem. To jednak nie powstrzymywało ministrów edukacji. Roman Giertych wprowadził amnestię już po maturze, a minister Katarzyna Hall w sierpniu tego roku zmieniła zasady maturalne na maj.
WOS to po geografii najpopularniejszy przedmiot wybierany przez maturzystów. W maju tego roku WOS zdawało prawie 115 tys. z nich (75 tys. na poziomie podstawowym).

Źródło: Gazeta Wyborcza


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]