ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 14

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
ZNP pracuje nad kodeksem etycznym nauczycieli
 


ZNP pracuje nad kodeksem etycznym nauczycieli

ZNP chce go przyjąć jesienią przyszłego roku podczas swojego 40. jubileuszowego zjazdu. Chce także opracować podręcznik "Dobrych praktyk w zawodzie nauczyciela".
"Impulsem do prac nad dokumentem było przyjęcie przez związek +Deklaracji w sprawie etyki zawodu nauczyciela+ Międzynarodówki Edukacyjnej" - powiedział prezes ZNP Sławomir Broniarz podczas środowej konferencji poświęconej etyce zawodu nauczyciela. Wyraził przy tym nadzieję, że w dyskusję, której efektem ma być kodeks, włączy się całe środowisko nauczycielskie, w tym członkowie innych związków zawodowych działających w oświacie oraz osoby niezrzeszone.
Międzynarodówka Edukacyjna, która jest światową federacją nauczycielskich związków zawodowych, w 2001 roku przyjęła Deklarację, w której przedstawiła indywidualne i zbiorowe zobowiązania nauczycieli wobec zawodu i społeczeństwa, w tym wobec uczniów. Dokument ten stał się punktem wyjścia do kodeksów etycznych, nad którymi pracują w wielu krajach niezależnie od siebie różne związki zawodowe działające w oświacie. Część ze związków już takie dokumenty przyjęła, jest wśród nich np. Związek Nauczycieli Wielkiej Brytanii i Walii.
Na wagę i moc dokumentów wypracowywanych przez same środowiska zawodowe zwróciła uwagę obecna na konferencji minister pracy i polityki społecznej Jolanta Fedak. Dodała, że sama zachęca różne grupy zawodowe do opracowywania własnych wewnętrznych reguł i zasad postępowania.
ZNP w pracach nad kodeksem etyki nauczycieli pomaga filozof-etyk prof. Magdalena Środa z Uniwersytetu Warszawskiego, która wcześniej pomagała pisać kodeksy etyczne innym grupom zawodowym i korporacjom.

"Czy nauczyciel powinien być etyczny?

Każdy powinien być etyczny! Dlaczego więc etyka dla nauczycieli? Bo nauczyciel jako nauczyciel styka się ze swoistymi problemami: sprawiedliwości, równości, przemocy, posłuszeństwa, alienacji, które musi rozwiązać, zachowując określone standardy moralne, a których zapewne nie musiałby rozwiązywać, gdyby wykonywał inny zawód.
(...) W zawodzie nauczyciela, jak mało którym, ogniskuje się bowiem problematyka wychowawcza, moralna, obywatelska, kulturowa, cywilizacyjna" - napisała Środa we wstępie do specjalnych materiałów, które mają pomóc związkowcom w pracach.
Namawia w nich do dyskusji: czy nauczyciel to zawód, czy powołanie, czy konieczne jest, by nauczyciel był dla uczniów autorytetem nie tylko jeśli chodzi o kompetencje, ale też autorytetem moralnym, czym jest godność zawodowa, co to jest solidarność zawodowa, czy szkoła powinna wychowywać i ku czemu.
W materiałach Środa przedstawiła też swoje propozycje niektórych zapisów kodeksu. "Nauczyciel powinien stać na straży rzetelnej wiedzy, jej postępu, prawdy naukowej i osobistej prawdomówności", "Nauczyciel w procesach nauczania powinien być rzetelny, powinien zachować neutralność światopoglądową oraz być bezstronnym w ocenianiu. Wszelkie formy indoktrynacji (politycznej, religijnej, ideologicznej) są w zawodzie nauczyciela niedopuszczalne" czy "Nauczyciel powinien starać się, by uczniowie, wśród których pracuje, przestrzegali zasad wzajemnego szacunku, równości, tolerancji i by mieli szacunek do (kulturowej, etnicznej, religijnej, przekonaniowej) różnorodności" - tak brzmią niektóre z zapisów.
Jak zaznaczyła podczas konferencji Środa przygotowane przez nią materiały do dyskusji oraz propozycje zapisów, są i powinny być tylko punktem wyjścia do pracy. "Nad etyką zawodową powinni pracować sami nauczyciele. To oni powinni stworzyć wewnętrzny kodeks i stać na straży wypracowanych przez siebie standardów" - podkreśliła.
Przypomniała także, że etyka jest tworem złożonym. "Istnieje wiele systemów etyki normatywnej i w różnych rolach zawodowych i społecznych możemy przyjmować inne systemy. Na przykład, życie prywatne kieruje się takimi normami jak wdzięczność, miłość, troska wzajemna, okazujemy sobie sympatie i dajemy sobie prezenty. Jeśli te wartości przeniesiemy do sfery publicznej, to okaże się to korupcjogenne, a wspomaganie bliskich to będzie nepotyzm" - mówiła.
Międzynarodówka Edukacyjna (Education International - EI) ma ponad 30 milionów członków, należących do ponad 400 organizacji w 172 krajach. Członkiem jej są m.in. dwa największe polskie związki zawodowe działające w oświacie: Związek Nauczycielstwa Polskiego i Sekcja Krajowa oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność".
Rodowód EI sięga 1912 roku. W obecnym kształcie istnieje od 1993 r. Została utworzona na Zjeździe w Sztokholmie, w konsekwencji zmian, jakie po 1989 r. dokonały się w nauczycielskim ruchu związkowym w Europie i na świecie.

Źródło: PAP


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]