ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 23

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,702
bullet.png Najnowszy użytkownik: kstaskiewicz

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Olimpiady zagrożone
 


Olimpiady zagrożone

Prof. Jan Mostowski, szef Komitetu Głównego Olimpiady Fizycznej, prosi w liście dyrektorów szkół o zapewnienie przejazdu i wyżywienia 472 uczestnikom II etapu zawodów. Jak tłumaczy, MEN „nie podjęło żadnych finansowych zobowiązań wobec olimpiad przedmiotowych na rok 2010. W chwili obecnej działalność olimpiady fizycznej opiera się w dużej mierze na pracy wykonywanej społecznie przez organizatorów".
W rozmowie z „Rz" prof. Mostowski podkreśla: – W pierwszej połowie 2009 r. na organizację zawodów miałem jedną trzecią tego co w 2008 r. Nie wydrukowaliśmy plakatów i zeszytów z zadaniami, które zwykle rozsyłamy do szkół. Mam też dług wobec ludzi, którzy przygotowywali zadania.
Według MEN pieniędzy na olimpiady jest tylko nieznacznie mniej: w 2008 r. było to 6,7 mln zł, a w 2009 r. – 6,1 mln zł.
Ale zmieniły się zasady przyznawania pieniędzy. Organizatorzy olimpiad dostali dotację z MEN tylko na drugie półrocze 2009 r. Kolejną – na pierwsze półrocze 2010 r. – resort ma przyznać dopiero po rozliczeniu poprzedniej. – To oznacza, że organizujemy kolejne etapy olimpiady, nie wiedząc, czy dostaniemy na to pieniądze – zaznacza prof. Mostowski. – Z wyprzedzeniem musimy rezerwować ośrodek na zawody i płacić zaliczki, a do czasu przyznania dotacji nie wiemy, jakimi pieniędzmi dysponujemy – dodaje dr Michał Krych, wiceszef Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej.
Grzegorz Żurawski, rzecznik MEN, tłumaczy, że nowe zasady to wynik zaleceń po kontroli finansowania konkursów przeprowadzonej przez Kancelarię Premiera. „Po raz pierwszy dotacje przyznane zostały na cały rok szkolny, a nie jak do tej pory na rok kalendarzowy, co po początkowym niepokoju związanym ze zmianą sposobu finansowania olimpiad dodatkowo wpłynie pozytywnie na płynność realizacji zadań związanych z ich organizacją" – zapewnia w e-mailu do „Rz". Dodaje, że pieniądze na kolejne półrocze zostaną przekazane organizatorom w ciągu miesiąca od rozliczenia poprzedniej transzy.

Pieniądze to niejedyny kłopot olimpiad.

MEN zdecydowało też, że organizatorzy zawodów w danym roku szkolnym będą wybierani w konkursie.
- Złamana została tradycja, bo do tej pory olimpiady przez lata organizowali naukowcy z uniwersytetów, zwykle zrzeszeni w takich stowarzyszeniach jak Polskie Towarzystwo Fizyczne – mówi prof. Mostowski.
Teraz co roku organizator może być inny. Olimpiada może się też nie odbyć. Zagrożona była np. z języka francuskiego, bo w czerwcu nikt się nie zgłosił do jej organizowania. – Stanęliśmy do ponownie ogłoszonego przez MEN konkursu. W tym roku organizujemy zawody, ale nie wiem, czy podejmiemy się tego w następnym – mówi Ewa Kalinowska, wiceprezes Prof-Europe Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Francuskiego w Polsce. Przyznaje, że częste zmiany organizatorów mogą wpłynąć na charakter zawodów. – Sami zmieniliśmy nieco testy olimpiady (dotąd organizowały ją Alliance Francaise i Instytut Romanistyki UW – red.), bo przypominały egzamin maturalny.
Po pytaniach z „Rz" MEN rozważa możliwość ogłoszenia konkursów na co najmniej kolejne dwa lata szkolne. Decyzja ma zapaść do marca.

Rzeczpospolita


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

12. września 2025 11:53
Ale myślę, że chodzi o większe zmiany typu inne zajęcia, zmniejszenie, zwiększenie godzin, programy specjalistów i dostosowania dołączamy aneksem i tak...Wrócę i przypilnuję tych modyfikac

12. września 2025 11:43
Dziękuję Kazimierzu, do tej pory aneksowaliśmy jakieś większe zmiany, a AWopfu dołączane było do dokumentacji ucznia, ale tak będzie bardziej czytelnie...

12. września 2025 09:36
WOPFU, jak wiemy służy diagnozie i okresowej ocenie postępów. Tam można wpisać, jakie zmiany w pracy z uczniem są potrzebne, i na tej podstawie zespół podejmuje decyzję o modyfikacji IPET-u.

12. września 2025 09:35
Zmiana powinna być udokumentowana i zatwierdzona – czyli czy to w formie nowego IPET-u, czy aneksu, najważniejsze, by było jasne, jakie są obowiązujące ustalenia.

12. września 2025 09:34
dyrektora). Nie ma wprost wymogu sporządzania „aneksu” – ale szkoły czasem przyjmują taki tryb organizacyjny, aby było jasno widać, co zostało zmodyfikowane i kiedy.

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png dostosowania
bullet.png pomoc pp - po "nowsz...
bullet.png dziennik
bullet.png diagnoza potrzeb roz...
bullet.png jakie programy profi...
Najciekawsze tematy
bullet.png pomoc pp - po "no... [1496]
bullet.png dziennik [790]
bullet.png dostosowania [180]