ISSN 2081 - 6375
 
 
 
Nawigacja
Aktualnie online
bullet.png Gości online: 1

bullet.png Użytkowników online: 0

bullet.png Łącznie użytkowników: 31,653
bullet.png Najnowszy użytkownik: Elrafa7

Ostatnie komentarze
bullet.png Żeby napisać jedn...
bullet.png Już się boję co "...
bullet.png Szczerze powiem, że...
bullet.png Czy ten artykuł jes...
bullet.png Nie. Należy tylko p...
bullet.png Dzień dobry,mam pro...
bullet.png Rzeczywiście rodzic...
bullet.png No wreszcie. Od dawn...
bullet.png I nauczyciel wychowa...
bullet.png Właśnie gdzieś pr...
 
Powstaną zespoły dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
 


Powstaną zespoły dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Działający w szkole zespół ma się skupić na potrzebach konkretnego ucznia, planować jego kształcenie, określać zajęcia dodatkowe i pomoc, jaka jest w jego przypadku wskazana. System zespołów nie zastąpi jednak szkolnictwa specjalnego i poradni psychologiczno-pedagogicznych - zastrzegają przedstawiciele resortu edukacji.
O pomyśle powołania zespołów mówiła w czwartek w Gliwicach wiceminister edukacji Krystyna Szumilas podczas konferencji poświęconej kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zmianom w kształceniu zawodowym.
Do uczniów o indywidualnych potrzebach edukacyjnych zalicza się osoby wybitnie zdolne, niepełnosprawne, przewlekle chore, niedostosowane społecznie, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się lub uczniów pochodzących z zagranicy.
Z przytoczonych przez wiceminister danych wynika, że spośród grupy uczniów niepełnosprawnych w polskich szkołach specjalnych uczy się około 90 tys., w klasach integracyjnych - prawie 20 tys. Prawie 65 tys. uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności uczy się w zwykłych klasach.
"Przede wszystkim o tych uczniach trzeba pamiętać" - powiedziała Szumilas i podkreśliła, że nie chodzi o to, by jak najwięcej osób przechodziło do szkół specjalnych, ale o takie przygotowanie szkoły, by jak najlepiej mogła z nimi współpracować.
Przedstawiciele MEN uważają, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne powinny być bliżej szkoły, aby specjaliści byli do dyspozycji nauczycieli. Chodzi o jak najlepsze przygotowanie planów działania z dziećmi, które potrzebują pomocy. Stąd propozycja powołania szkolnych zespołów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz "Karty potrzeb i świadczeń".
Działający w szkole zespół ma się skupić na potrzebach konkretnego ucznia, planować jego kształcenie, określać zajęcia dodatkowe i zakres potrzebnej pomocy. "Karta potrzeb i świadczeń" będzie opisywała to, co danemu uczniowi jest potrzebne i sposób pracy z nim; będzie można w niej zawrzeć wskazania poradni psychologiczno-pedagogicznej, której pracownicy mają wchodzić w skład zespołów.
Szumilas zaznaczyła, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne nadal mają zajmować się specjalistyczną, pogłębioną diagnozą ucznia. "System zespołów nie może i nie zastąpi pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych. To jest system, który wspomaga szkołę w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach pedagogicznych" - podkreśliła.
Spotkanie w Gliwicach było jednym z cyklu kilkunastu zaplanowanych w całej Polsce, na których prezentowane i konsultowane są główne założenia zmian w systemie oświaty. Na spotkania zapraszani są m.in. dyrektorzy szkół, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, poradni, centrów kształcenia, urzędów pracy i organizacji pozarządowych.

Źródło: PAP


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This Yahoo
Facebook - Lubię To:


Komentarze
#1 | znajoma dnia 27. marca 2010
Nie bardzo rozumiem, początkowo myślałam, że te zespoły mają zajmować się pracą z uczniem o specjalnych potrzebach edulakacyjnych, a z tego tekstu wynika, że one będą precyzować tylko zalecenia do pracy. Uważam, że dotychczasowa forma w postaci zaleceń w opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej jest wystarczająca, a jeśli nie to może niech te zalecenia będą bardziej szczegółowe. Jeśli w szkołach czegoś brakuje to specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej czy pedagogów specjalnych - ewentualnie godzin dla nich, aby każdy uczeń otrzymał w obrębie szkoły taką pomoc pedagogiczno-psychologiczną, jakiej potrzebuje. Wink Jakos nie rozumiem idei tych szkolnych zespołów ( no chyba że będą składać się ze specjalistów, którzy oprócz diagnozy, podejmą także pracę z uczniem). Smile
#2 | Kazimierz dnia 27. marca 2010
No właśnie, pisaliśmy już z Is o tym. Albo pani Hall nie wie jak funkcjonują szkoły ( trudno się dziwić, w końcu wywodzi się ze szkolnictwa prywatnego, w którym przeważnie wybiera się, które dzieci chce się mieć w szkole, a które nie ), albo odwiedza jakieś dziwne patologiczne szkoły i tylko stamtąd czerpie informacje.
#3 | kropelka dnia 28. marca 2010
Ten cały system pomocy i tak nie będzie sprzyjał takim uczniom, bo wszystko rozbija się o pieniądze.Zajęcia specjalistyczne są bo muszą być ze względu na dokument z Poradni a niestety nie dlatego, że jest taka potrzeba.Zazwyczaj ich liczba jest niewystarczająca i nie będzie wystarczająca dopóki ktoś nie zauważy, że w większości te dzieci są przeciążone liczbą obowiązkowych zajęć w szkole.
#4 | joanna dnia 31. marca 2010
Kończy się dysleksja. Dyskalkulia nie przebiła się. Konieczne są nowe pomysły.Szkoda gadać! Joanna
#5 | biedroneczka dnia 13. kwietnia 2010
Wiecie co, ja tego nie widzę... Doskonaliłabym system pomocy dzieciom z trudnościami, ale w innym kierunku... Mam wrażenie, że "nowy pomysł" nie pomoże dzieciom, a jedynie wprowadzi zamieszanie, dowali papierów i zmniejszy czas poświęcany uczniomSad

Nie do końca rozumiem "ideę" zespołów diagnostycznych - członkowie dostaną dodatkowe godziny na te zadania czy w ramach dopełnienia do pensum? Jeśli to miałoby się zrobić dobrze - nadzorować pracę samokszt. każdego dziecka z trudnościami, okresowo diagnozować itd , to chyba tylko w 60 godz. tyg. pracy...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z PEDAGOG SZKOLNY musisz się zarejestrować.
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

16. czerwca 2025 07:52
zajęcia - 45 min

13. czerwca 2025 21:39
Ile wynosi etat terapeuty pedagogicznego? Praca 45 min czy 60 min?

12. czerwca 2025 15:42
1-3 w Polsce, 4 czyli 5 włoska i teraz 5 polska szkoła.

12. czerwca 2025 15:41
czy dziecku, które uczyło się rok we włoskiej szkole, przysługują godziny dla powracających z zagranicy? Wg mnie, nie, ale może przepisy mówią coś innego?

12. czerwca 2025 08:56
Kazimierz,dziękuję
!

Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
bullet.png zastępstwa realizow...
bullet.png awans pedagoga
bullet.png nauczanie indywidualne
bullet.png dzieco w kl.3 pisze ...
bullet.png poszukuję pracy - s...
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum